آیا لیر ترکیه سرنوشت ریال ایران خواهد شد؟

آیا لیر ترکیه سرنوشت ریال ایران خواهد شد؟

روز جدید : فروپاشی اقتصاد رو به رشد ترکیه موضوع بحران اقتصادی این کشور را مورد توجه رسانه ها قرار داده است. کاهش ارزش لیر ترکیه و متعاقب آن خروج سرمایه از این کشور تحت تاثیر دو تصمیم سیاسی و اقتصادی بود. سیاست‌های تنش‌آمیز دولت ترکیه با غرب به‌ویژه آمریکا و نزدیکی آن به روسیه و تلاش برای خرید تسلیحات از روسیه و تنظیم اقتصاد بر سر نرخ سود بانکی، بحران اقتصادی و نارضایتی اجتماعی و سیاسی را در این کشور برانگیخته است. تا چند سال پیش هر دلار آمریکا 3 تا 4 لیر ترکیه قیمت داشت اما در روزهای اخیر هر دلار آمریکا به حدود 20 لیر ترکیه رسیده است که نشان از کاهش ارزش لیر ترکیه دارد. علاوه بر کاهش ارزش پول ترکیه، تورم در این کشور که سال ها تک رقمی شده بود، اکنون به بیش از 20 درصد رسیده است. مجموعه این اتفاقات صدای مردم ترکیه را علیه اردوغان بلند کرد. گزارش اصلی ستاره صبح آنلاین به این موضوع می پردازد.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ با یک بحران ارزی بی‌سابقه مواجه شد و در سال‌های پس از آن، پوند در برابر دلار کاهش یافت.

در یک مقطع، لیر ترکیه نزدیک به 7 درصد کاهش یافت و به کمتر از 15 دلار رسید. اما پس از مداخله بانک مرکزی در بازار برای تقویت آن، ارزش آن اندکی بهبود یافت. ارزش لیر ترکیه در اوایل سال جاری به نصف ارزش خود رسیده است.

از ابتدای سال جاری، ارزش پوند در برابر دلار آمریکا بیش از 35 درصد کاهش یافته است و از آنجایی که اقتصاد ترکیه به شدت به واردات وابسته است، تداوم کاهش ارزش پوند منجر به افزایش بیشتر قیمت ها در این کشور خواهد شد.

تنش با جهان ریشه خارجی بحران است

دلایل افزایش شدید اختلافات بین المللی اردوغان با سایر کشورها و نگرانی بازار از عواقب آن از جمله دلایل سقوط لیر ترکیه است که تشدید تنش ها بین ترکیه و آمریکا، تنش بین ترکیه و فرانسه و ترکیه است. و یونان بر فراز مدیترانه شرقی. . و مناقشه قره باغ کوهستانی به عنوان دلیلی برای نگرانی سرمایه گذاران در ترکیه ذکر شده است.

با تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای اخراج سفرای کشورهای غربی از این کشور، لیر ترکیه در معاملات روز گذشته کمترین ارزش خود را در برابر دلار ثبت کرد و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.

پیش از این رئیس جمهور ترکیه دستور اخراج سفیران آمریکا و 9 سفرای اروپایی دیگر را صادر کرده بود که در کابینه بررسی خواهد شد.

گرامر اقتصاد

دومین دلیل بحران اقتصادی ترکیه، تصمیم رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره است که با وجود افزایش تورم، همچنان به دنبال آن است.

سیاست پولی رجب طیب اردوغان تاکنون با مخالفت بسیاری از اقتصاددانان برجسته ترکیه مواجه شده است و حداقل نتوانسته تورم و کاهش ارزش پول ملی را کنترل کند. اما همزمان با کاهش نرخ سود بانکی، نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یافت که منجر به رونق تولید داخلی و افزایش صادرات و اشتغال شد.

کاهش نرخ سود بانکی

رئیس جمهور ترکیه یکی از حامیان جدی کاهش نرخ سود بانکی است که به گفته کارشناسان یکی از دلایل اصلی افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی است. وی نرخ سود بانکی را مادر همه بدبختی ها توصیف کرد و در واکنش به مقاومت مقامات ارشد بانک مرکزی در برابر سیاست های پولی خود، ابتدا دو نفر از اعضای هیئت مدیره بانک و در اسفندماه نیز رئیس آن را برکنار کرد.

اردوغان این را نشانه موفقیت سیاست پولی خود می داند، اما افزایش تورم و کاهش ارزش پوند بیشتر مردم ترکیه را فقیرتر کرده و راه را برای فرار سرمایه هموار می کند، که از نظر سیاسی و اقتصادی سناریوی مناسبی برای این افراد نیست. در قدرت.

اقتصاددانان به رویترز گفتند که بانک مرکزی ترکیه احتمالاً نرخ بهره اصلی خود را در روز پنجشنبه از 15 درصد به 14 درصد کاهش خواهد داد. این چهارمین کاهش نرخ سود بانکی در ماه های اخیر است.

رئیس جمهور و متحدانش می گویند کاهش نرخ بهره باعث افزایش صادرات، سرمایه گذاری و اشتغال می شود. اما بسیاری از اقتصاددانان می گویند کاهش نرخ بهره غیرمسئولانه است.

تورم در ترکیه در ماه گذشته به 21.7 درصد رسید

ویکتوریا کریگ خبرنگار بی‌بی‌سی در استانبول می‌گوید رانندگان تاکسی، فروشندگان مواد غذایی و مشتریان هتل از این وضعیت تعجب و خشم خود را ابراز کرده‌اند، زیرا می‌بینند ارزش پول در جیب‌هایشان رو به کاهش است.

اگرچه بانک مرکزی ترکیه تلاش کرده است تا با استفاده از ذخایر دلاری خود برای خرید ارز خارجی، پوند را تقویت کند، اما تحلیلگران می گویند این بانک قدرت کافی برای جلوگیری از کاهش ارزش پوند را ندارد. بانک زیارت، هالک بانک و وقف بانک – سه بانک دولتی ترکیه اعلام کردند که از 25 اکتبر نرخ بهره وام ها را تا 2 درصد کاهش می دهند. این شامل طیف گسترده ای از وام ها، از جمله وام های تجاری و شخصی، و همچنین وام مسکن است.

برخی استدلال می کنند که کاهش نرخ بهره می تواند به نفع وام گیرندگان باشد اما پول ملی و اقتصاد را تضعیف کند.

آغاز روند صعودی پوند

کاهش ارزش لیر ترکیه فشار سیاسی و اجتماعی بر رجب طیب اردوغان را تشدید کرده است و حزب رقیب حزب حاکم خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. این شرایط دولت ترکیه را بر آن داشت تا اقدامات جدیدی را برای تقویت پوند اعلام کند، از جمله طرح حمایتی که از حساب های پس انداز مردم در برابر نوسانات ارزش پوند محافظت می کند.

کاهش نرخ بهره واقعی به زیر 14 درصد، سرمایه گذاران ترکیه را مجبور به فرار از بازارهای ارز خارجی (مانند فارکس) کرده است.

ابزار جدید اردوغان

اردوغان شب گذشته با ابزار سرمایه گذاری جدید لیر وحشت را متوقف کرد.
ابزار جدید که توسط برخی در رسانه های اجتماعی “دلار ترکیه” نامیده می شود، راه حلی برای این مشکل ارائه می دهد که شامل موارد زیر است: اگر سرمایه گذاران ارزهای خارجی خود را به پوند تبدیل کنند و در یک حساب پس انداز با مدت معین سرمایه گذاری کنند، وزارت دارایی ترکیه تضمین می کند که بازارهای فارکس بازدهی مشابهی دریافت خواهند کرد و اگر بازار ارز کمتر از نرخ بهره رسمی باشد، سرمایه گذاران همچنان نرخ بهره رسمی را دریافت خواهند کرد.

نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه در بیانیه‌ای کتبی گفت: بازار جدید گزینه‌هایی برای سررسیدهای سه، شش، نه و دوازده ماهه خواهد داشت و اگر سرمایه‌گذاران سپرده‌های خود را قبل از پایان یک دوره زمانی معین از حساب‌های پس‌انداز خارج کنند، فقط پس انداز آنها بر اساس درصد برگردانده می شود. آنها فارکس را دریافت خواهند کرد.
این ابزار اساساً نیاز سرمایه گذاران ترکیه ای به نگهداری پول خود را در سپرده های ارزی بی نیاز می کند و انگیزه قوی برای خرید پوند ایجاد می کند. بر اساس گزارش انجمن بانکداری ترکیه، بیش از یک میلیارد دلار خرید و فروش و تراکنش های بانکی انجام شده است، اگرچه بازارها در روزهای اخیر بسته شده اند.

دلاری شدن اقتصاد

با این حال، اقتصاددانان به شدت از این طرح انتقاد کرده اند، زیرا بدهی عمومی را افزایش می دهد و خزانه داری هر تفاوتی بین نرخ ارز و پوند را پرداخت می کند. تیم او، یک استراتژیست ارشد در Blue Bay Asset Management در لندن، گفت: “همه اینها فقط باعث افزایش دلاری شدن آنها می شود زیرا بر اساس سپرده های فارکس یا مرتبط با فارکس است و دلاری سازی از بخش خصوصی به بخش دولتی تغییر خواهد کرد.” “انتقال می دهد.”

افزایش مخفیانه نرخ بهره از سوی دیگر، بسیاری از اقتصاددانان ترکیه استدلال می کنند که بازار جدید منجر به افزایش مخفیانه نرخ بهره خواهد شد، زیرا خزانه داری ما تفاوت بین نرخ بهره و تورم را پرداخت خواهد کرد. رفعت گورکی ناک، اقتصاددان معروف در توییتر نوشت: «آنها بدون اشاره به آن، افزایش حماسی در نرخ بهره انجام دادند. اگر نرخ ارز 40 درصد و نرخ سود 14 درصد باشد، آیا خزانه داری در این بین 26 درصد پرداخت می کند و این نرخ سود نامیده نمی شود؟ باور نکردنی است!

همچنین این نگرانی وجود دارد که ابزار مالی جدید تورم را افزایش دهد زیرا برای تزریق به بازارها به پوند بیشتری نیاز دارد.

پیامدهای طرح اردوغان

این ابزار مالی کارشناسان را به یاد تجربه قدیمی مشابهی می‌اندازد که ترکیه در دهه 1970 از آن استفاده کرد. در آن زمان، ترکیه با راه اندازی طرحی به نام «سپرده به پوند قابل تبدیل ترکیه» (CTLD) درصدد جذب ارز خارجی (عمدتا شهروندان ترکیه ای مقیم خارج از کشور) بود. همانطور که در آن زمان مشخص بود، این طرح پرداخت اصل و سود سپرده ها را در برابر تمام خطرات ناشی از کاهش ارزش پول ملی تضمین می کرد.

این طرح در نهایت منجر به بحران شدید اعتباری توسط بانک های محلی ترکیه شد و موج جدیدی از تورم را به راه انداخت و بار خیره کننده ای را بر دوش خزانه داری ترکیه گذاشت که سرانجام در سال 1978 با بدهی 2.5 میلیارد دلاری برای ترکیه تعطیل شد. روزنامه نگار برجسته ترکیه، باریسود سودان، روز سه شنبه در ستونی نوشت که این ایده برای اولین بار در سال 2018 توسط مقامات مورد بحث قرار گرفت، اما به دلیل عواقب اجتماعی عمیق برای خزانه داری کشور به سرعت کنار گذاشته شد. به گفته منابع آگاه که سودان با آنها در تماس بوده است، لطفی الوان وزیر دارایی ترکیه که اخیراً استعفا داده است، امسال پس از شروع سقوط لیر با این ایده مخالفت کرد. وی گفت: اگر این طرح در زمان بحران فارکس از کنترل خارج شود، دولت ترکیه به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و بحران عمیق تر شده و خطرات را برای ترکیه افزایش می دهد. آلوان همچنین گفت که این طرح می تواند به معنای انتقال ثروت به گروه های پردرآمد باشد زیرا آنها می توانند بیشتر از سایرین سرمایه گذاری کنند و سود بیشتری داشته باشند.

شادی در محافل دولتی ترکیه

در هر صورت تاثیر فعلی این طرح بر نرخ ارز موجی از شادی را در محافل دولتی ترکیه به راه انداخته است. فهرالدین آلتون، مدیر ارتباطات اردوغان گفت: رویدادهای اخیر نشان می دهد که رئیس جمهور به وعده خود عمل کرده است. عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، مجموعه‌ای از عکس‌ها را در توییتر به اشتراک گذاشت که اردوغان را در حال برداشتن پرچم ترکیه از روی زمین نشان می‌دهد. چلیک نوشت: ترکیه پیروز می شود. روزنامه صباح وابسته به دولت ترکیه در تیتر خود نوشت: اعلام این طرح توسط اردوغان کمر دلار را شکست.

ارزش تجربه ترکیه با ایران
تجربه دولت ترکیه در تصمیم گیری های اقتصادی می تواند به برنامه ریزی اقتصاد ایران کمک کند. همانطور که اشاره شد، سیاست دولت ترکیه در تشدید تنش با دولت های غربی و مدیریت اقتصاد، ضربه سختی به اقتصاد ترکیه وارد کرده است. دولت اردوغان توانسته است بخشی از این بحران و زیان را با سیاست های پولی و حمایتی جبران کند، اما در کشور ما که در هر دو صورت تجربه تلخی را تجربه می کند، سیاستی برای جذب سرمایه، رشد اقتصادی و افزایش ارزش اتخاذ نشده است. ریال در برابر دلار. اگر دولت ابراهیم رئیسی بتواند تجربه ترکیه را درک کند و از آن درس بگیرد، شاید بتوان آینده اقتصادی روشن تری را برای مردم ایران ترسیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید