ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

در سال 1956 مجله فرانس فوتبال جایزه ای به نام توپ طلا را معرفی کرد تا به بهترین بازیکن سال داده شود. تا سال 1995 فقط بازیکنان اروپایی می توانستند این عنوان را کسب کنند و به همین دلیل بازیکنان بزرگ موفق به کسب توپ طلا نشدند. بهترین بازیکن سال توسط خبرنگاران و نمایندگان کشورها (سرمربی و کاپیتان های تیم ملی) انتخاب می شود. این شکل از انتخاب در طول سال ها جنجال های زیادی به پا کرده است و باعث شده است که برخی از فوتبالیست ها با وجود بهترین بودن هرگز برنده توپ طلا نشوند (در سال 2022 تغییراتی در قوانین توپ طلا ایجاد شد تا بازیکن شایسته این عنوان را به دست آورد. ) .

استنلی متیوز (1956)

این مرد انگلیسی اولین برنده توپ طلا بود. او در 41 سالگی برنده این جایزه شد. در آن زمان ماتیوس برای بلکپول بازی می کرد و تیمش نتوانست به جام قهرمانان اروپا راه پیدا کند. با این حال، عملکرد درخشان او در پیروزی 4-1 انگلیس مقابل برزیل باعث شد تا خبرنگاران به او رای دهند. ماتیوس با سه رای بیشتر از آلفردو دی استفانو برنده توپ طلا شد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

دنیس لاو (1964)

او تنها بازیکن اسکاتلندی است که این عنوان را کسب کرده است. فوتبالیست منچستریونایتد با 8 رای بالاتر از لوئیس سوارز برنده توپ طلا شد. این در حالی اتفاق افتاد که سوارز برای دومین سال متوالی با اینتر قهرمان جام قهرمانان اروپا شد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

فلوریان آلبرت (1967)

این بازیکن مجارستانی چندان معروف نبود و بزرگترین افتخار او قهرمانی در لیگ کشورش و زدن 28 گل در آن سال بود. انتخاب آلبرت به عنوان بهترین بازیکن سال همه را شگفت زده کرد زیرا همه فکر می کردند بابی چارلتون این جایزه را خواهد برد. او در آن زمان بهترین بازیکن جهان بود.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

یوهان کرایف (1974)

جام جهانی مهمترین نقش را در تعیین برنده توپ طلا در آن سال داشت و او بین دو تیم ستاره آلمان و هلند (فینالیست های جام) انتخاب شد. کرایف در یک مبارزه نزدیک فرانتس بکن باوئر را شکست داد. این بازیکن هلندی یازده رای دیگر به دست آورد زیرا تیمش در دیدار نهایی مقابل آلمان شکست خورد و از کسب جام باز ماند.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

آلن سیمونسن (1977)

بازیکن دانمارکی مونیخ گلادباخ تیمش را به فینال جام قهرمانان اروپا در سال 1977 هدایت کرد. اگرچه سیمونسن در دیدار پایانی یک گل به ثمر رساند، تیمش 3-1 مقابل لیورپول شکست خورد. هیچ کس هرگز نفهمید که چرا او کوین کیگان ستاره لیورپول را در رای گیری شکست داد. سیمونسن پس از دریافت توپ طلا با بارسلونا قرارداد امضا کرد اما در آن تیم موفق نشد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

ایگور بلانوف (1986)

انتخاب بازیکن شوروی به عنوان برنده توپ طلا بسیار قابل توجه بود، زیرا به طور کلی او دوران درخشانی نداشت. بازیکنانی مانند گری لینهکر (برترین گلزن جام جهانی و قهرمان لیگ انگلیس) و امیلیانو بوتراگنو (قهرمان لالیگا و یوفا) شایسته دریافت توپ طلا بودند. بزرگترین افتخار بلانوف قهرمانی در جام برندگان جام اروپا با دیناموکیف بود.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

لوئیس فیگو (2000)

هافبک پرتغالی با پیشی گرفتن از زین الدین زیدان بهترین عنوان فردی جهان را به دست آورد و همه را شگفت زده کرد. زیدان اولین شانس برای بردن توپ طلا بود. بسیاری از رای دهندگان هافبک فرانسوی را در ذهن داشتند اما در ساعات پایانی رای خود را تغییر دادند. هیچکس نفهمید چرا انتقال فیگو از بارسلونا به رئال مادرید در این زمینه موثر به نظر می رسید.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

مایکل اوون (2001)

توپ طلای 2001 یکی از بحث برانگیزترین ها بود. همه فکر می کردند رائول گونزالس برنده این جایزه می شود اما مهاجم انگلیسی با 26 رای بیشتر از بازیکن رئال مادرید و 62 رای بیشتر از الیور کان این عنوان را به دست آورد. اوون امسال با لیورپول قهرمان اروپا، جام اتحادیه و جام حذفی شد. او یکی از بازیکنان مهم تیمش بود اما به صورت انفرادی عملکرد قابل توجهی نداشت.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

پاول ندود (2003)

در آن سال توپ طلا به هافبک 31 ساله چک تعلق گرفت که با یوونتوس قهرمان سری آ شد و به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. تیری آنری عملکرد فردی و تیمی قابل توجه تری داشت و 30 گل برای آرسنال به ثمر رساند که بدون شکست در لیگ برتر قهرمان شد. مهاجم فرانسوی با وجود این عملکرد درخشان موفق به کسب توپ طلا نشد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

آندری شوچنکو (2004)

مهاجم اوکراینی 14 گل با میلان به ثمر رساند که آنها سری آ ایتالیا را بردند و در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا شکست خوردند. همه دکو را شایسته کسب توپ طلا می دانستند زیرا هافبک پرتغالی با پورتو قهرمان کشورش، سوپرکاپ پرتغال، لیگ قهرمانان اروپا و جام بین قاره ای شد. او نایب قهرمانی یورو را نیز با تیم ملی خود تجربه کرد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

فابیو کاناوارو (2006)

مدافع یوونتوس با ایتالیا قهرمان جام جهانی شد و یکی از مهره های کلیدی تیمش بود. تنها همین باعث شد که او توپ طلا را برد و از بازیکنانی مانند جانلوئیجی بوفون و هانری پیشی گرفت. هانری در آن فصل عملکرد فوق العاده ای داشت اما در نهایت فینال لیگ قهرمانان و جام جهانی را از دست داد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

لیونل مسی (2010)

توپ طلای 2010 یکی از بحث برانگیزترین ها بود. خیلی ها آندرس اینیستا یا ژاوی هرناندز را شایسته کسب این عنوان می دانستند. اینیستا گل قهرمانی تیم ملی اسپانیا را در جام جهانی به ثمر رساند و همراه با ژاوی برای اولین بار این جام را به دست آوردند. دو بازیکن اسپانیایی مانند مسی با بارسلونا قهرمان لالیگا شده اند. در همان سال ستاره آرژانتینی کفش طلای اروپا را از آن خود کرد. مسی در بین سرمربیان و کاپیتان های تیم ملی و اینیستا در بین خبرنگاران بیشترین رای را داشتند. ستاره آرژانتینی 22 درصد و هافبک اسپانیایی 17 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

کریستیانو رونالدو (2013)

برنده توپ طلای 2013 تنها 4 درصد با برنده توپ برنز تفاوت دارد. از جایگاه اول تا سوم رونالدو با 27.99 درصد، مسی با 24.72 درصد و فرانک ریبری با 23.36 درصد قرار دارند. نکته مورد اختلاف اینجا این بود که کریستیانو در آن سال حتی یک جام را با تیم باشگاهی خود کسب نکرد. ستاره پرتغالی 69 گل به ثمر رساند و از ریبری که با بایرن مونیخ سه گانه را کسب کرد، پیشی گرفت. برتری رونالدو در رای سرمربیان و کاپیتان ها بود. روزنامه نگاران بیشتر به ریبری رای دادند.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

لوکا مودریچ (2018)

هافبک کروات در جام جهانی عملکرد فوق العاده ای داشت و توانست به همراه تیمش به فینال برسد اما در دیدار پایانی مغلوب فرانسه شد. با این حال بهترین بازیکن جام انتخاب شد. او سومین قهرمانی متوالی خود در لیگ قهرمانان اروپا را با رئال مادرید تجربه کرد. قهرمانان جهان مانند آنتوان گریزمان، رافائل واران یا کیلیان امباپه رای کمتری به دست آوردند و حتی مسی و رونالدو رای کمتری به دست آوردند. به گفته برخی از بازیکنان یوونتوس، این عنوان توسط کریستیانو ربوده شد و اگر ستاره پرتغالی در رئال مادرید بود، توپ طلا را می برد. بسیاری از مردم معتقد بودند که نفوذ رئال مادرید باعث شد مودریچ این جایزه را به دست آورد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

لیونل مسی (2021)

در سال 2020، بایرن مونیخ شش عنوان قهرمانی را به دست آورد و روبرت لواندوفسکی به عنوان بهترین گلزن باواریایی ها نقش مهمی در کسب این جام ها داشت. ستاره لهستانی بهترین سال دوران ورزشی خود را تجربه کرد اما فرانس فوتبال اعلام کرد که مراسم اهدای توپ طلا به دلیل اپیدمی کرونا برگزار نخواهد شد. یک سال بعد مسی به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شد و جنجال های زیادی آغاز شد. خیلی ها احساس کردند که این جایزه باید به لواندوفسکی می رسید. مسی در سال 2021 برای اولین بار با تیم ملی آرژانتین قهرمان جام حذفی شد و قهرمان کوپا آمریکا شد. در همان سال لواندوفسکی با بایرن قهرمان بوندسلیگا و سوپرکاپ آلمان شد و کفش طلای اروپا را به دست آورد. حتی خود مسی نیز هنگام دریافت جایزه گفت که لواندوفسکی باید توپ طلای سال 2020 را می برد.

ماجرای توپ های طلایی که به سرقت رفتند!

دیدگاهتان را بنویسید