نرخ تورم و سرقت؛ تعداد سرقت ها در ایران چهار برابر شده است

نرخ تورم و سرقت؛  تعداد سرقت ها در ایران چهار برابر شده است

روز جدید: تعداد سرقت ها در ایران از مرز یک میلیون نفر در سال می گذرد در حالی که حدود 15 سال پیش تعداد سرقت ها با سرعت فعلی تنها حدود یازده مورد بود.

میزان سرقت در ایران در پنج سال گذشته بیش از چهار برابر شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تعداد سرقت ها در سال 95 حدود 343 هزار و 425 فقره بوده که بر اساس اعلام وزارت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال گذشته، تعداد سرقت ها به حدود یک میلیون و 400 هزار فقره رسیده است. به نظر می رسد افزایش سرقت ها در ایران به طور قابل توجهی با افزایش تورم مرتبط باشد. بنابراین برای دوره پنج ساله 2016 تا 1400، تورم سالانه حدود 4.4 برابر شده است.

این در حالی است که سازمان زندان های ایران اعلام کرده بود که حدود 68 درصد از زندانیان ایرانی به دلیل جرایم مواد مخدر و سرقت در زندان به سر می برند و پلیس آگاهی تهران پیش از این اعلام کرده بود که نیمی از سارقان ایران دزدان بار اولی هستند.

در ماه های اخیر گزارش های متعددی مبنی بر سرقت شیرهای فاضلاب، پایه های فلزی عابر پیاده، تابلوهای راهنما، خطوط برق و کابل های مخابراتی منتشر شده است.

تورم در حالت اضطراب

افزایش تورم در ایران مدت هاست که در حالت هشدار قرار دارد. ایران در حال حاضر یکی از 10 کشور جهان با بالاترین نرخ تورم و یکی از هشت کشور جهان با بالاترین نرخ فلاکت است.

دولت ایران می‌گوید تلاش می‌کند تورم بالا را مهار کند، اما تاکنون ناموفق بوده است و مرکز آمار ایران اخیراً گزارش هشداری درباره تورم در ژوئن سال جاری منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، تورم ماهانه افزایش چشمگیری داشته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد اگر رشد ماهانه تورم از 1.5 درصد فراتر رود، وضعیت نگران کننده است و هم اکنون گزارش مرکز آمار نشان می دهد که تورم در خرداد 1401 نسبت به اردیبهشت امسال حدود 12، 2 افزایش یافته است. درصد و رشد ماهانه تورم مواد غذایی 25.9 درصد است.

نرخ ماهانه افزایش تورم برخی از محصولات غذایی مانند نفت تا حدود 200 درصد گزارش شده است.

گزارش مرکز آمار ایران در حالی منتشر شد که میانگین رشد ماهانه تورم در 25 سال گذشته بین صفر تا چهار درصد و در بدترین حالت به حدود هفت درصد رسیده است.

سرقت در ایران چهار برابر شده است

اکنون به نظر می رسد که شرایط سخت اقتصادی منجر به افزایش سرقت ها در ایران شده است. پیش از این در سال 99، علیرضا لطفی، رئیس وقت پلیس آگاهی تهران بزرگ به ایلنا گفته بود که 50 درصد سرقت ها در ایران سرقت های اولیه بوده و به عبارتی سارقان برای اولین بار اقدام به سرقت کرده اند.

وی تأکید کرد که شرایط اقتصادی بر رشد غارت تأثیر گذاشته است و گفتن اینکه شرایط اقتصادی بر میزان جرم و جنایت تأثیری ندارد «بیهوده» است.

گزارش های آماری نشان می دهد که بین افزایش تورم و تعداد سرقت ها در ایران رابطه معناداری وجود دارد. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در سال 95 تک رقمی و 9 درصد بوده و مرکز آمار ایران تورم سال 1400 را 40.2 درصد برآورد کرده است. در واقع طی یک دوره پنج ساله، نرخ تورم حدود 4.4 برابر و نرخ سرقت نیز در این مدت حدود چهار برابر شده است.

در سالنامه آماری مرکز آمار ایران تعداد سرقت ها در سال 95 حدود 343 هزار و 425 فقره بوده است که در سال گذشته و طبق اعلام قوه قضائیه تعداد سرقت ها به حدود یک میلیون و 400 هزار فقره رسیده است.

پانزده سال پیش، سرقت امروز یازدهمین رقم بود

تعداد سرقت ها در ایران از یک میلیون در سال فراتر می رود، در حالی که حدود 15 سال پیش تعداد سرقت ها با سرعت فعلی تنها حدود یازده مورد بود.

بر اساس سالنامه آماری مرکز آمار ایران، تعداد سرقت ها در سال 85 حدود 130 هزار و 495 مورد بوده که در یک دهه به 343 هزار و 425 فقره رسیده است. تا سال 1995

بنابراین، تعداد سرقت ها در هر دهه، یعنی. بین سال های 85 تا 95 حدود 2.6 برابر شده است، اما در سال های بعد میزان سرقت ها به شدت افزایش یافته است.

رضا مسعودی فر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در گفت وگو با تسنیم، تعداد سرقت ها را در سال گذشته به یک میلیون و 400 هزار نفر رساند. این بدان معناست که تنها در پنج سال، از سال 1995 تا 1400، تعداد سرقت ها بیش از چهار برابر شده است.

سرقت های کوچک در بالا

دزدی خرد در رأس اکثر دزدی ها در ایران قرار دارد. سرقت هایی که قبلاً به شیر فاضلاب و سیم برق رسیده است.

فعالان بازار فلز می گویند هر کیلوگرم سیم برق تنها حدود 200 تا 300 هزار تن سارق قیمت دارد، اما بسیاری از سارقان با وجود خطر برق گرفتگی و مرگ، به همان مقدار ناچیز سرقت می کنند.

اگر در گوگل فارسی سرچ کنید با اخبار زیادی مواجه می شوید که نشان می دهد دزدان سیم های برق مورد اصابت برق قرار گرفته و جان خود را از دست داده اند. با این حال، به نظر می رسد انگیزه های اقتصادی باعث افزایش سرقت های خرد شده است.

گزارش سالنامه آماری ایران نشان می دهد که بیشترین سرقت ها در ایران مربوط به سرقت لوازم جانبی خودرو بوده و البته بر اساس این گزارش تعداد سرقت های خرد به سرعت افزایش یافته است به طوری که بین 85 تا 97 سرقت از اماکن شخصی افزایش یافته است. حدود 20 بار

طبق گزارش 1985 تا 1997، i.e. در 12 سال گذشته تعداد سرقت ها از اماکن شخصی تقریبا 20 برابر، سرقت احشام و احشام 7.6 برابر و سرقت لوازم خودرو 6.4 برابر شده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که سرقت خودرو 5.2 برابر، سرقت منزل 4.4 برابر، سرقت دولتی حدود 3.6 برابر و سرقت مغازه سه برابر شده است. سرقت موتور سیکلت نیز 1.7 برابر شده است.

قابل ذکر است که در میان اخبار سرقت ها گزارش هایی مبنی بر سرقت برای تامین مالی مهاجرت از ایران به چشم می خورد.

55 میلیارد تن تجهیزات شهری تهران به سرقت رفته است

افزایش سرقت از باغات و افزایش سرقت اثاثیه شهری نیز آخرین اخباری است که این روزها بازتاب می یابد.

اتحادیه فروشندگان میوه اخیرا در تحلیلی از بازار گزارش داده است که آمار سرقت از باغات افزایش یافته و سارقان اغلب میوه را با قیمت کمتر و با کامیون های کنار جاده می فروشند.

علاوه بر این، به گزارش ایسنا، شهرداری تهران از سرقت حدود 55 میلیارد تومانی تجهیزات حمل و نقل پایتخت در سال گذشته خبر داده است. از نرده ها و تابلوها گرفته تا دوربین ها، گذرگاه ها و وسایل الکترونیکی ایستگاه اتوبوس از مبلمان شهری به سرقت رفته است. همچنین زمستان سال گذشته سرقت عجیب پایه پل فلزی چیتگر منجر به بسته شدن بخشی از بزرگراه شهید همدانی برای بیش از 20 روز شد تا خطری برای شهروندان ایجاد نشود.

افزایش دزدی های کوچک مانند کیف و گوشی موبایل اکنون برای بسیاری از ایرانیان مشکل ساز شده است. جرایمی که معمولاً به صورت خشونت آمیز انجام می شود و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان می شود.

این در حالی است که تعداد زندانیان محکوم به جرایم مواد مخدر و سرقت در ایران قابل توجه است و فرضیه تاثیر شرایط اقتصادی بر پیدایش جرم رو به رشد است.

ایرنا در روز 24 خرداد گزارش داد که عسگر جهانگیر، رئیس سابق سازمان زندان و امنیت و تربیت ایران در مراسم تودیع خود گفت که 38 درصد از زندانیان ایرانی به دلیل جرایم مواد مخدر و 30 درصد به دلیل سرقت در زندان هستند.

به همین دلیل ۶۸ درصد از زندانیان ایرانی به دلیل جرایم مواد مخدر و سرقت در زندان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید