ماجرای عدم اعمال رتبه بندی فرهنگیان در سال 1400 چیست؟

ماجرای عدم اعمال رتبه بندی فرهنگیان در سال 1400 چیست؟

پس از ماه ها و سال ها انتظار، لایحه رتبه بندی معلمان در پایان آذرماه به تصویب رسید که رضایت نسبی معلمان را به همراه نداشت، اما حدود دو ماه بعد هیئت امنا با آن مخالفت کرد. بار مالیاتی که دولت از آن به عنوان منبع تامین مالی صحبت می کند، این لایحه در نهایت تصویب و اجرا نشد.

از سوی دیگر مجلس در این هفته تعطیل است و پس از آن باید منتظر بررسی لایحه بودجه 1401 در جلسه علنی مجلس و به احتمال زیاد لایحه رتبه بندی معلمان که قبلا در مجلس به تصویب رسیده بود باشیم و با ایرادات هیات امنا به مجلس بازگشت.برای رای گیری از سوی نمایندگان باید 1401 رها شود یعنی فرهنگیان همچنان باید منتظر رتبه بندی باشند.

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص گفت: زمانی که این لایحه به قانون تبدیل شد و در مجلس مطرح شد، خود دولت پیشنهاد و قول داد که 12 هزار و 500 میلیارد تن منابع مالی برای این لایحه تامین کند. نیمه دوم سال می دهد.

وی افزود: بنابراین مجلس بر اساس ظرفیت های دولت تصمیم گرفت وگرنه با آن تصمیم موافق نبودیم. ما معتقد بودیم 25 هزار میلیارد تن فولاد در شش ماه و حدود 50 هزار میلیارد در سال باید در نظر گرفته شود.

یکی از اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: شرایط خاص دولت و کمبود منابع باعث شده در حال حاضر نظر کارشناسی دولت را بپذیریم. انتظار می رود رئیس جمهور با توجه به قولی که برای تحقق رتبه بندی داده است به هر نحو ممکن این بودجه را محقق کند.

محبی گفت: منبع 12 هزار و 500 میلیارد تومانی نیمه دوم سال 1400 در بند «ط» تبصره 2 و از محل فروش اموال است، اما متأسفانه فروش اموال و واگذاری سهام صورت نگرفت، بنابراین ما دولت می گوید من نمی توانم برنده شوم، پولی را به شما می دهم که دولت قبلی نگرفت.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما می گوییم با وجود کمبود منابع، دولت باید به هر نحو ممکن این موضوع را جبران کند. اعتراض هیأت امنا ماده هفتاد و پنجم و بر اساس درخواست دولت است که قادر به پرداخت آن نیست.

نماینده ساب وار یادآور شد: مجلس، هیات نگهبان و دولت باید به اجماع برسند و این میزان را از منابع دیگری که قابل دستیابی است تامین کنند. ما منتظریم که دولت این کار را انجام دهد. دولت در گذشته در بحث تامین کالاهای اساسی 31 هزار میلیاردی حتی قبل از 1400 از این مبالغ پایین نمی آمد و می گفت من چنین منابعی ندارم اما در عمل پس از تصویب ما 31 هزار میلیارد ایجاد کرد. از منابع نیز می تواند ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت در سال 1400 تحت فشار بوده و هست و به دلیل مشکل منابع تمایلی به انجام آن ندارد. این قطعا در سال 1401 انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید