ماشین در روز پرش جدید

ماشین در روز پرش جدید

بازار خودرو روزهای عجیبی را می گذراند. فعالان بازار می گویند با توجه به نوساناتی که ممکن است در بازار ارز رخ دهد، قیمت خودرو دوباره افزایش می یابد و با صف های طولانی، بسیاری از ثبت نام در سامانه خودرو منصرف می شوند و برای خرید خودرو به بازار آزاد می روند. نگاهی به وضعیت بازار نشان می دهد که با شروع هفته جدید و گشایش معاملات خودرو، شاهد خروج قیمت ها از رکود و افزایش به ویژه در بازار داخلی هستیم. اگرچه هیچ یک از این افزایش قیمت ها بیش از دو درصد نیست، اما می توان گفت با توجه به تجربیات گذشته، این نرخ قابل قبولی برای ادامه روند صعودی است. به گفته کارشناسان بازار، دلیل اصلی تیک آف خودرو را می توان از بین رفتن شرایط نزولی دلار و اخبار متناقض سامانه یکپارچه و شورای رقابت دانست.

طبق تجربه قبلی در چنین مواقعی مردم برای حفظ ارزش پول خود به بازارهای خاصی مانند طلا، سکه و دلار می رفتند اما چند سالی است که خودرو به محبوب ترین بازار برای ایرانیان تبدیل شده است. قیمت دلار یا خودرو، عرضه کاذبی به وجود می آید که بیش از نیاز واقعی مصرف کننده است.

قیمت خودروهای مونتاژ شده

بازار خودروهای داخلی و مونتاژی معمولاً دنباله رو یکدیگر هستند، اما امروز بازار مونتاژ به جز دو محصول کرمان موتور به طور کامل از بازار خودروهای داخلی خارج شد و اکثر خودروها بدون تردید به قیمت روز گذشته خود باقی ماندند.

جک اس 5 نیوفیس با 31 میلیون تومان افزایش قیمت به قیمت یک میلیارد و 550 میلیون تومان رسید تا بار دیگر تفاوت خود را در میان محصولات چینی هم رده و هم سن و سال خود نشان دهد.
جک J4 یکی دیگر از محصولات خودروسازان بم که ارزان ترین مجموعه بازار نیز نامیده می شود، با 15 میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته همچنان در کورس بی ثبات ترین خودروهای بازار حفظ شده است.
با توجه به آغاز روند صعودی بازار و تایید مشکل عرضه صفر خودرو در بازار توسط کارخانجات خودروسازی، بازار با شیب اندکی روند صعودی خود را حفظ می کند اما این خبر ممکن است شوک بزرگی به بازار وارد کند. بازار، به ویژه بازار مونتاژ؛ اعلام نهایی نتیجه اختلافات بین هیئت مسابقه و نصب کنندگان بود.
در صورت عدم توافق و عدم پذیرش قیمت ها از سوی مونتاژکاران، قطعا بازار مونتاژ خارج از این ثبات خواهد بود و در صورتی که اخبار دریافتی حاکی از توافق بر سر قیمت ها باشد، ممکن است بازار با حفظ ثبات برای برخی خودروها دچار نوسان شود.

دیدگاه کارشناسان
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در خصوص اقدامات جدید برای کنترل بازار خودرو گفت: بله با این اقدامات می توان بازار خودرو را کنترل کرد. البته در بخش خودروسازی CKD قیمت‌ها افزایش یافته است، البته قبلاً گفته‌ایم که اگر قیمت‌ها بر اساس قیمت بازار یا بورس کالا تعیین شود، می‌توان بازار خودرو را به خوبی کنترل کرد. این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: اگرچه برخی معتقدند صف های پیش ثبت نام خودرو تا 1403 است اما باید گفت که این نوع صف ها نوعی قرعه کشی محسوب می شود و افرادی که ثبت نام کرده اند به این زودی ها خودرویی به دست نمی آید. نعمت بخش افزود: دولت قول هایی برای پرداخت زیان خودروسازان داد که متاسفانه این وعده ها محقق نشد. این در حالی است که در برنامه چهارم و پنجم به این موضوع پرداخته شده و در اصل 90 اصل 44 قانون اساسی آمده است که اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی آن تعیین کند، باید آن را تعیین کند. در بودجه همان سال به میزان زیان جبران شد، این تولیدکننده باید از این کارخانه حمایت کند، اما دولت ها هرگز این کار را نکردند.

قیمت خودرو

بررسی قیمت در بازار خودروهای خارجی و در بین مدل های بی ام و نشان می دهد این خودروها در معاملات روز گذشته 100 تا 500 میلیون تومان افزایش داشته اند. Quick Gear s که با قیمتی در حدود چهار و نیم میلیون تومان به روزترین شهرت دارد، یکی از خودروهای با اقبال متوسط ​​بود. پراید 111 که یکی از پرطرفدارترین و در عین حال پرفروش ترین محصولات پرتقال جاده خاص بود با هفت میلیون تومان افزایش قیمت رکورد بیشترین افزایش قیمت را در بین محصولات سایپا داشت.
در آن سوی جاده محصولات ایران خودرو دست از گرانی برنداشتند و افزایش قیمت هفتگی خود را با میانگین حدود یک و نیم درصد آغاز کردند. سمند ال ایکس ساده با 9 میلیون تومان افزایش قیمت در چند روز با یک شوک نسبتا ناگهانی از ثبات قیمت خارج شد. اما تارا اتوماتیک محصول جدید و کمیاب ایران خودرو با افزایش قیمت 15 میلیون تومانی عنوان بزرگترین افزایش قیمت را در بین خودروهای داخلی از آن خود کرد.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که بی ام و X1 25 مدل 2017 در 24 ساعت گذشته 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به این ترتیب به 7 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است. این خودرو از ابتدای خرداد تاکنون 800 میلیون تومان افت قیمت داشته است.

بی ام و X4 28 مدل سال 2017 در حال حاضر 11 میلیارد تومان در بازار است. قیمت این خودرو از ابتدای خرداد تاکنون یک میلیارد و 500 تومان افزایش یافته است.

اما BMW سری 5 سدان 530i مدل 2018 به 14 میلیارد و 700 تومان در بازار رسید. قیمت این خودرو در 24 ساعت گذشته 100 میلیون تومان افزایش داشته است. این امر به این دلیل است که این خودرو از ابتدای خرداد تاکنون یک میلیارد و 700 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

بی ام و سری 7 730li مدل 2018 نیز به 21 میلیارد و 500 میلیارد تومان در بازار رسید. قیمت این خودرو در 24 ساعت گذشته 500 میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت این خودرو از ابتدای خردادماه امسال تاکنون 4 میلیارد تومان کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید