ماشین گران قیمت ترمز ندارد؟ | روز جدید

ماشین گران قیمت ترمز ندارد؟  |  روز جدید

روز جدید : هیچ سقفی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد. این را می توان از نقشه لو رفته ایران خودرو که اخیرا خبرساز شده است به خوبی متوجه شد. واقعیت این است که زمان اوج گیری دوباره خودروهای داخلی به یکی از دو غول خودروسازی رسیده است. همانطور که در صورت های مالی ایران خودرو در سایت کدال مشاهده می شود، این خودروساز به دنبال گرانی محصولات خود با نشان پژو است. گفته می شود این شرکت قصد دارد قیمت هر خودرو را 57 میلیون تومان افزایش دهد. مدیران این خودروساز در صورت های مالی حسابرسی نشده خود در سال 1400 برآورد کرده اند که در پایان سال جاری حدود 274 هزار خودرو با برند پژو را برای مشتریان خود فاکتور خواهند کرد. پیش بینی این تعداد فروش محصولات با برند پژو در سال 1401 نسبت به فروش سال گذشته حکایت از افت بالای 8.5 درصدی دارد. با این حال، با وجود این افت فروش، پیش‌بینی می‌شود درآمد نقاط فروش خودروهای ایران برای سبد محصولات گروه پژو حدود 31 درصد رشد کند. از سوی دیگر طبق اطلاعات منتشر شده در پایان سال جاری، آنها از فروش محصولات خود با برند پژو این شرکت نزدیک به 52 هزار و 345 میلیارد تومان سود خواهند داشت.

به عبارت دیگر پیش بینی می شود درآمد ایران خودرو از فروش گروه پژو بیش از 12 هزار و 290 میلیارد تومان افزایش یابد. این شرکت در سال گذشته برای هر محصول گروه پژو به طور متوسط ​​133 میلیون و 500 هزار تومان به مشتریان فاکتور می‌داد، اما این خودروساز پیش‌بینی می‌کند امسال به‌طور میانگین هر خودرو در سبد محصولات گروه پژو به فروش برسد. به قیمت حدود 191 میلیون تومان. مقایسه این دو قیمت نشان می دهد ایران خودرو قصد دارد هر خودروی برند پژو را به طور میانگین 57 میلیون و 500 هزار تومان گرانتر از سال گذشته بفروشد. بنابراین برای محصولات برند پژو در سال جاری میانگین رشد قیمتی حدود 43 درصد پیش بینی می شود. ناگفته نماند که خودروسازان ایرانی این افزایش قیمت را از دو جهت دنبال می کنند. ابتدا سبد محصولات خود را تغییر دهید و خودروهای زیان آور را حذف کنید و محصولاتی را جایگزین کنید که فروش آنها سود بیشتری به حساب آن خودروساز وارد کند. (مانند حذف محصولات پژو 206 و جایگزینی آنها با محصولات پژو 207) در کنار این رویکرد نیم بند، مجوز افزایش قیمت از وزارتخانه نیز ممنوع است، مجوزی که هنوز هیچ سیاستمدار خودرویی در سال 1401 آن را امضا نکرده است. به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه در کنار خودروسازان قرار دارد. چون کمیسیون قیمت گذاری خودرو وزارت محرمانه است و همانطور که گزارش ها نشان می دهد قیمت گذاری خودرو همچنان دستوری است. البته می توان گفت در چنین شرایطی نیازی به قیمت گذاری اجباری نیست، اگر ایران خودرو یا حتی سایپا عرضه یکی از محصولات خود را کاهش دهند، افزایش قیمت در این بازار مشهود خواهد بود. این افزایش قیمت زمانی آشکار به نظر می رسد که درهای واردات بسته باشد و رقابتی وجود نداشته باشد. با این حساب مشخص نیست خودروهای پیش فروش از سال آینده با چه قیمتی به دست مشتری می رسد؟ فعلا موضوع در اختیار خودروسازان و وزارت صمت است و معلوم نیست مردم بهارستان در این بین چه موضعی خواهند داشت. اما در هر صورت بر اساس برآوردها، تولید هر خودرو 4 تا 25 میلیون تومان ضرر را برای این شرکت ها به همراه داشت و بر زیان انباشته آن ها می افزود; بنابراین به نظر می رسد برای جبران این زیان انباشته، اکنون این شرکت ها و وزارت صمت به تجارت گران بازگشته اند. البته ایران خودرو به تنهایی نمی تواند افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دهد اما واقعیت این است که صرف نظر از مسافت تحویل; هم تولید، هم واردات و هم تقاضا افزایش می یابد، قیمت خودرو نیز در بازار افزایش می یابد. این روند تا زمانی ادامه خواهد داشت که فاصله کارخانه تا بازار آزاد کمتر شود و در نهایت هیچکس با این گرانی مخالفت نکند. به هر حال زمزمه قیمت پژو 57 میلیون تومانی دل های بسیاری را خالی کرد; افرادی که چاره ای جز استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ندارند. اما آنها با همین وسایل حمل و نقل عمومی مشکلات دیگری دارند و در کنار کیفیت حمل و نقل، افزایش قیمت بلیت آنها بر هیچکس پوشیده نیست.

تصاویری که اکنون پس از انتشار شایعات درباره خودروی گران قیمت به گوش می‌رسد، طنزآمیزتر از همیشه است و توییت‌های منتشر شده حاوی مطالب تامل برانگیزی است. پژو تاشو; محصول جدید ایران خودرو’; این جمله توسط کاربران در پاسخ به عکسی از له شدن همین محصول نوشته شده است که 57 میلیون دیگر هزینه دارد. اما واقعاً در کشوری که تورم ماهانه آن به 12 درصد رسیده است، انتظار ثبات قیمت حتی در حوزه این محصولات مضحک است.

بد نیست بدانید زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت این خودرو به گوش می رسد در حالی که سال گذشته وزارت امنیت وعده کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده خودرو را داده بود. پس از این خبر، وزیر صمت نامه ای به رئیس جمهور ارسال کرد و خواستار کاهش تعرفه مواد اولیه و گمرکی شد و نوشت: «فقط هزینه حمل و نقل در یک ماه 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.» آزمون و خطا هستند. . نگاهی به وضعیت شرکت‌های خودروسازی در جهان نشان می‌دهد که با توجه به اپیدمی کرونا، بسیاری از غول‌های خودروسازی در حوزه مالی و تولید با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، این در حالی است که به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی به دلیل فروش پایین، نفس خود را از دست داده‌اند. آنها سود خوبی جمع آوری می کنند. چند روز پیش یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز با اشاره به این موضوع گفت: آقای فاطمی امین اگرچه قول تعدیل قیمت خودرو، افزایش تولید، ارتقای کیفیت و لغو قرعه کشی ها را داده بود، هرچند که یک سال می گذرد، اما تاکنون وعده ای نداده است. فقط قیمت ها کاهش یافته است درست نشد، اما قیمت ماشین هم بالا رفت.»

در پاسخ به این نماینده باید گفت که با اتفاقاتی که در حوزه خودرو رخ می دهد، قیمت های بالاتری را باید انتظار داشت. البته گران بدون هیچ گونه افزایش کیفیت. سوال این است که چرا در اقتصاد دستوری که قیمت اجاره مسکن نباید از 25 درصد تجاوز کند، نباید کنترلی بر قیمت خودروهای بومی که کیفیت آن قدیمی و به مرحله بحران رسیده است، وجود نداشته باشد؟ چرا هیچکس مخالف خودروسازان نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید