ترمز مذاکرات کجاست؟ | روز جدید

ترمز مذاکرات کجاست؟

روز جدید : مایکل مورل، کارشناس امنیت و روابط بین‌الملل که به واشنگتن سفر کرده است، گفت: دستیابی به توافق بر سر لغو تحریم‌ها و بازگرداندن ایران به پایبندی به محدودیت‌های توافق هسته‌ای بزرگترین مشکلی است که ما با آن روبرو هستیم.

مذاکرات برای نجات توافق هسته ای با ایران روز سه شنبه هفته گذشته از سر گرفته شد، اما علیرغم خوش بینی برخی مقامات مبنی بر نزدیک شدن زمان، ایالات متحده گفت که این احتمال در حال پایان است.

ایران و آمریکا از نشانه‌هایی از توافق صحبت کرده‌اند، اما هر یک تعهد طرف مقابل به تعهدات خود را پیش‌شرط می‌دانند. هفته گذشته در اقدامی آشتی، ایالات متحده تحریم ها علیه برنامه هسته ای غیرنظامی ایران را لغو کرد. باید دید آیا حسن نیت آمریکا در رهایی برنامه هسته ای غیرنظامی ایران از تحریم ها، موضع ایران را که خواستار لغو همه تحریم ها است، تغییر خواهد داد یا خیر.

مارک فیتزپاریک، کارشناس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک و یکی از مقامات ارشد سابق وزارت امور خارجه، می گوید اصرار ایران بر لغو تمامی تحریم های اعمال شده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هنوز بحث برانگیز است. وی افزود: من شک دارم که ایران مصالحه لازم برای دستیابی به توافق را بپذیرد و برای دستیابی به توافق باید بر رفع همه تحریم‌ها فشار بیاوریم، اطمینان حاصل کنیم که دولت‌های آینده آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشوند و توافق هسته‌ای را تصویب کنیم. توافق هسته ای او به نمایندگی از کنگره گفت: معامله.

مایکل مورل، کارشناس امنیت و روابط بین‌الملل که از واشنگتن بازدید می‌کند، گفت: دستیابی به توافقی برای لغو تحریم‌ها و بازگرداندن ایران به پایبندی به محدودیت‌های هسته‌ای بزرگترین مشکلی است که ما با آن روبرو هستیم. وی گفت: با این حال امیدوارم این مسائل حل شود زیرا هر دو طرف حسن نیت خود را از خود نشان می دهند.

نکته مهم این است که برخی از تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ علیه ایران مربوط به تروریسم و ​​حقوق بشر است و ربطی به برنامه هسته ای ندارد.

صنم وکیلی، کارشناس ارشد اندیشکده چتم هاوس، ماه گذشته گفت که بعید است دولت جو بایدن تحریم های غیرهسته ای را لغو کند.

اما فیتزپاتریک می گوید که اگر ایران در یکی دو هفته آینده سازش نکند، من معتقدم که ایالات متحده به این نتیجه خواهد رسید که دلیلی برای ادامه مذاکرات و روی آوردن به گزینه های دیگر برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان که به تازگی در برلین کار خود را آغاز کرده است، می گوید که مذاکرات هسته ای به نقطه اوج رسیده است. او گفت: «ما به آنها پیام روشنی فرستادیم و تأکید کردیم که اکنون زمان تصمیم گیری در مورد پیشرفت است، نه طولانی کردن مذاکرات». او به واشنگتن پست گفت: امیدوارم از این فرصت استفاده کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید پنج دقیقه با خط پایان فاصله داریم. وی گفت پیش نویس توافقنامه آماده است و تنها چند نکته باقی مانده است که باید حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید