تجمع گران قیمت؛ قیمت ترمز خودرو / توسعه تولید داخلی; کلید حل مشکلات بازار خودرو

ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791110

گرانی و افزایش شدید قیمت خودرو مدت‌هاست که محبوبیت زیادی داشته است. به گفته کارشناسان اقتصادی تنها راه برای پایان دادن به این امر توسعه تولید داخلی و ایجاد کارخانه ها و بنگاه های جدید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ قیمت کابین آسانسور از دیرباز گران شده است، وضعیتی که نتیجه ضعف حاکمیت اقتصادی در دولت قبل و انحصار تولید این محصول است، وضعیتی که همچنان گلایه مردم را برانگیخته است.

متأسفانه در حالی که شاهد این اتفاق هستیم، مردم می گویند نه تنها صنعت خودرو از نظر کیفیت قطعات وضعیت خوبی ندارد، بلکه خودروهای موجود نیز با اندکی تغییر با نام جدید به دست مردم می رسد به بازار عرضه می شوند.

اما این وضعیت را در شرایطی می بینیم که ایران اسلامی در طول سالیان متمادی که رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه ای بر تولید داخلی و جهش در تولید داشتند و توانستند مشکلات را حل کنند در بسیاری از کالاها به خودکفایی رسیده است، بنابراین بدون شک با ترویج تولید داخلی همچنین می توان جلوی مشکلات این بازار را گرفت.

نیاز به ایجاد کارخانه ها و شرکت های جدید

عبدالمجید شیخ، کارشناس اقتصادی به خبرنگار ما گفت: طرح های پیش فروش خودرو که هر از چند گاهی شاهد آن هستیم، باعث افزایش تقاضا می شود و می تواند با وابسته کردن بازار به پیش فروش یارانه ای، هزینه ها را کاهش دهد. «این دور باطل را نمی توان متوقف کرد.

وی افزود: باید دور باطلی شکسته شود تا با راه اندازی کارخانجات و کارخانجات جدید و تولید خودرو و افزایش عرضه در بازار، این دور باطل تقاضا و عرضه خودرو در بازار تولید خودرو شکسته شود. خارج از پایتخت کالا. “این یک ماده مصرفی است.

به گفته این کارشناس، اگر بلوغ کمی و کیفی حتی با مهندسی معکوس ایجاد شود، می توانیم عرصه رقابتی صنعت خودرو را به جای بازار داخلی به بازارهای خارجی منتقل کنیم و غربی ها نیز همین استراتژی و تاکتیک را به کار گرفته اند.

a83066af 72a8 49a1 87de 9afedfe816d8 خبر خاکستری

لزوم شکستن انحصار تولید

وی گفت: برای حل مشکل بازار خودرو در ایران، واردات خودرو و ادامه روند انحصاری فعلی راه حل مناسبی نیست، اما برای حل مشکل فعلی باید این انحصار موجود را بشکنیم.

شیخ افزود: مشکل صنعت خودروسازی کشور بازگشت به انحصاری است که در چندین کارخانه شاهد آن هستیم، کارخانه هایی که متاسفانه هیچ برنامه ای برای تنوع و ارتقای کیفیت یا ارتقای کیفیت و کاهش قیمت و به روز رسانی فناوری های خودروسازی ندارند.

وی گفت: دولت باید با تدوین برنامه جامع و بر این اساس خودروسازان موجود را موظف کند پس از تدوین برنامه زمانبندی ارتقای کیفی، در مدت زمان محدودی شرایط تولید و کیفیت محصولات خود را با فناوری روز به روز کنند. کیفیت، قیمت و هزینه های تولید کاهش می یابد.

این کارشناس اقتصادی گفت: کمک گرفتن از حامیان داخلی به ویژه صنایع دفاعی، سازمان هوا و فضای سپاه نیز می تواند موجب تنوع در تولید و کیفیت خودرو شود.

تاکید بر ارتقا و استقلال صنایع تولیدی

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو راه درستی برای ایجاد رقابت نیست، افزود: کشورهای تولیدکننده خودرو در واقع با حمایت مستمر صنعت خود، آن را به مرحله ای از فرصت رسانده و سپس به کشورهای دیگر صادر کرده اند. ” به همین دلیل مجلس و دولت مواظب باشند فریب اقتصاد غربی ها را نخورند چرا که راهبرد آنها حفظ ماست.

به گفته شیخ، موفقیت سه سال اخیر در ارتقا و استقلال صنعت لوازم خانگی ناشی از ممنوعیت واردات این گونه محصولات خارجی و تکیه بر تولید داخلی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید