کارکنان غیرفعال دهه 90، ترمز تولید در کشور را کشیدند/ تقویت پیوند صنعت و دانشگاه، رفع مشکلات تولید


ساعت: 15:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804833

به گفته همه کارشناسان ما و خارجی، کشور ما از ظرفیت های اقتصادی بالایی برخوردار است، یعنی می توانیم وضعیت اقتصادی بسیار بهتری نسبت به امروز داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما در اولین روز از سال جدید، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به ملت شریف ایران، به تبیین تعهدات اساسی نهادها و مردم در تحقق شعار سال و حمایت از تولید آن پرداختند. رفع موانع پیش از بازگشت ایران به تعهدات برجامی غیرقابل نقض تلقی می شد.

1470d082 8a54 41ec 907e d22defdc2396 خبر خاکستری

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، با بررسی آسیب های اقتصادی دهه 90 و انتقاد از مسئولان در 10 سال گذشته، گفتند: وضعیت فعلی مطلوب نیست آمار رشد تولید ناخالص داخلی، آمار تشکیل سرمایه در کشور. کشور، آمار تورم، آمار رشد نقدینگی رضایت بخش نیست.

به گفته همه کارشناسان اعم از کارشناسان داخلی و خارجی، کشور ما ظرفیت اقتصادی بالایی دارد. این بدان معناست که از نظر اقتصادی می توانیم وضعیتی را که امروز داریم خیلی بهتر داشته باشیم.

بر این اساس ضروری است مشکلات بخش تولید در اولویت قرار گیرد و سیاست‌های مناسبی از سوی دستگاه‌های مختلف کشور برای رفع موانع این بخش اتخاذ شود.

تحقیقات و بررسی های میدانی نشان می دهد که تولید در ایران دارای مشکلات فراوانی است، اما مهم ترین مشکلات تولید را می توان به 10 جایگاه تقسیم کرد.

تامین نقدینگی امروزه یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی است، بنابراین امروزه تعداد زیادی از تولیدکنندگان نمی توانند این نیاز را از محل فروش محصول در بازار و یا از طریق سیستم بانکی به موقع تامین کنند. متأسفانه این امر کار آنها را دشوارتر کرد و هر روز از حجم تولید کاسته شد.

عدم امکان مبادله ارزی و مالی تولیدکنندگان با شرکای خارجی را باید از دیگر مشکلات تولید دانست چرا که این موضوع بر کاهش صادرات و حتی تامین مواد اولیه تولیدکنندگان اثر منفی می گذارد.

یکی دیگر از دلایل اصلی عدم رونق تولید در کشور را باید سررسید تعهدات واحدهای تولیدی به سیستم بانکی دانست.

45a6b7a4 c040 445c 9d2c 2c80fd1acf4e خبر خاکستری

مشکلات مالیات بر ارزش افزوده نیز باید به عنوان یکی دیگر از مشکلات بخش تولید تلقی شود، زیرا چرخه اشتباه وصول مالیات به عاملی تبدیل شده است که تولیدکنندگان را هر روز با کاهش تولید و رکود فروش در بازار دچار مشکل می کند و منصرف می شوند. بودن.

قوانین و مقررات متناقض در کشور خود مانعی بر سر راه رونق رسیدگی بوده است.

مشکلات سیستم حمل و نقل کشور و هزینه های سرباری که برای تولیدکننده ایجاد می کند از دیگر مشکلات حوزه تولیدی کشور است. این امر بر صادرات و حتی فروش داخلی تأثیر منفی داشت.

افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی را نیز باید یکی از موانع مهم رونق تولید کشور دانست.

تغییر مداوم نرخ ارز و سایه سنگین آن بر اقتصاد کشور نیز یکی از موانع مهم تولید است.

علاوه بر مشکلات تولید در 10 سال اخیر، بحران کرونا نیز مکمل مشکلات قبلی بوده است، به طوری که رکود بازار و مشکلات معیشتی قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده است که این نیز یکی از عوامل موثر در کاهش تولید در کشور است. کشور.

0fbf3127 ca70 4302 8a14 41250b0451fb خبر خاکستری

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مشکلات عمده تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی را در میان گذاشت. لازم است با نگرش و تغییر اساسی برخی قوانین و موانع تحول و توسعه فعالیت های بخش خصوصی گام بلندی برداشته و برای رفع مشکلات موجود اقدامات مناسبی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین موانع و مشکلات تولیدکنندگان و بنگاه های اقتصادی تامین سرمایه در گردش است، خاطرنشان می کند: طبق قانون باید این تسهیلات برای واحدهای جدید اعطا شود و از حمایت های لازم از سوی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برخوردار باشد. چرخه استان ها

معاون رئیس جمهور معتقد است که با کاهش هزینه های سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه های مختلف زیرساختی مانند برق و گاز، می توان بسیاری از مشکلات بخش خصوصی را کاهش داد. علاوه بر این با برنامه ریزی دقیق می توان مشکلات فعالان اقتصادی را حل کرد.

وی اهمیت توسعه واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری را سرلوحه کار استان ها می داند و می گوید: در این راستا با توجه به اینکه دو سوم بیکاران در روستاها زندگی می کنند این موضوع نیازمند توجه ویژه و اساسی است.

1d0f463b 19c6 4a2c 9040 1e22740e7ba7 خبر خاکستری

حسین پیرموذن رئیس اتاق اردبیل در گفتگو با سبلان ما به تشریح مشکلات تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی استان اردبیل پرداخت و گفت:

پیرموذن یکی دیگر از مشکلات فعالان بخش خصوصی در منطقه اردبیل را موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سیستم بانکی برای بازگشت ارز با تحریم مواجه است، صادرکنندگان ما برای این منظور از صرافی ها استفاده می کنند و به دلیل اینکه نمی توانند بر اساس قوانین موجود در این زمینه اقدام کنند. قوانین بانک مرکزی: «ارز را به بانک مرکزی تحویل دهید، آنها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان استان اردبیل صادرکنندگان کوچکی هستند و خواهان مصوبه ای هستیم که صادرات کم حجم را از بازده ارزی معاف کند، گفت: اگر این اتفاق بیفتد هم به نفع کشور و هم به نفع صادرکنندگان است و بنابراین صادرات موفق خواهد شد.”

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه فضای کسب و کار در استان مساعد نیست و رتبه اعلام شده در این بخش برای اردبیل مناسب نیست، گفت: توسعه استان باید تسهیل و بهبود یابد. محیط کسب و کار .

a6de5b5e 7a49 4954 abee 1e170cc51db1 خبر خاکستری

مهدی جدی دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی استان اردبیل یکی از مشکلات و موانع تولیدکنندگان را کم کاری ناظران برشمرد و گفت: رصد مشکلات تولیدکنندگان خرد و رفع موانعی مانند بروکراسی اداری، تسهیل سرمایه گذاری می تواند یک راهکار باشد. چراغ امید و نور را به دل تولیدکنندگان بیاورد.

وی همچنین مقابله با مفاسد اقتصادی و سودجویان را یکی از عوامل رو به رشد چرخه تولید برشمرد و گفت: اگر این برخوردها با رسانه های رسمی انجام شود مردم را به آینده اقتصادی کشور امیدوار می کند.

دبیر انجمن اردبیل در بخشی دیگر از سخنان خود خواستار انتقاد از 10 سال گذشته از مسئولان شد و گفت: مشکلات کنونی ما در امور اقتصادی ناشی از بی مسئولیتی برخی از مسئولان در دولت های گذشته است چرا که اگر مردم مسئولیتی را در طول 10 سال گذشته به عهده بگیرند. آنها کار خود را با دلسوزی انجام دادند. ما امروز هیچ مشکل اقتصادی ندیدیم.

7020eb89 5dcf 473f 8ba3 b45c35644547 خبر خاکستری

دکتر مهدی داوری، رئیس مرکز علوم جامعه و کارآفرینی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در گفتگو با سبلان ما در خصوص لزوم تقویت پیوند دانشگاه با صنعت، یکی از راه های افزایش تولید، کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی استان را یکی از راه های افزایش تولید دانست. این امر برای فعالیت های صنعتی علمی است، زیرا حضور نخبگان علمی در کنار صنعتگران منجر به بومی سازی مراحل تولید، مواد اولیه و در نتیجه کاهش هزینه های تولید می شود.

وی اشتغال جوانان مستعد و فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی در صنایع مختلف را نتیجه پیوند مستقیم دانشگاه با صنعت عنوان کرد و گفت: این مهم علاوه بر مواجهه صنعت تولید با تحولات اساسی و تزریق دانش و فناوری به فارغ التحصیلان است. «دانشگاهی که اجازه ورود عمل به عرصه را می دهد که قطعاً در آینده منجر به ظهور خلاقیت های جدید و تبدیل ایده ها به ثروت خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید