پیوند عملیاتی دانشگاه ها با صنعت و کشاورزی، اقتصاد کشور را متحول می کند


ساعت: 08:39
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817900

رهبر آماده انقلاب نسبت به دانشگاه و صنعت باشید.

طرح شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در واقع نوعی آمادگی کامل دانشگاه ها و صنعت و کشاورزی برای تحول در اقتصاد کشور با یک برنامه عملیاتی و عملی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; برای گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد دانش بنیان، این امر در همه جوامع بیش از پیش احساس می شود و باید تولید محصولات دانش بنیان از طریق تشکیل بنگاه های کوچک و متوسط ​​دانش بنیان تضمین شود. تا خارج از رقابت نباشیم

طبیعتا تحقق و شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در عصر پرشتاب کنونی که در آن کارآفرینی فناورانه و متعاقباً کسب و کار دانش بنیان محرک رشد اقتصادی است، به اشتغال پایدار فارغ التحصیلان آموزش عالی کمک شایانی خواهد کرد.


اقتصاد دانش بنیان چیست؟

اقتصاد دانش بنیان روشی تولیدی است که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده ملموس یا نامشهود استفاده می شود، بنابراین کارشناسان معتقدند سرمایه اقتصادی کشور ما محدود به منابع زیرزمینی مانند نفت نیست و نیروی کار سرمایه اصلی است.

در واقع اصول اساسی اقتصاد دانش بنیان بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوار است و بر این اساس کشور ما با برخورداری از جمعیت جوان و پتانسیل بالای فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب برای اجرای این امر هدایت می شود. مدل اقتصاد برای چندین سال

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی ضمن خیرمقدم به فرارسیدن سال نو، سال 1401 را سال تولید، دانش و اشتغال نامیدند.

طرح شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در واقع نوعی آمادگی کامل دانشگاه ها و صنعت و کشاورزی برای تحول در اقتصاد کشور با یک برنامه عملیاتی و عملی است.


32df0930 5415 42a4 af44 2203910a7b50 خبر خاکستری


بخش کشاورزی کشور نیازمند اقتصاد دانش بنیان است

حمیدرضا ترگی یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: رشد اقتصادی کشور باید به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق داده شود تا بتواند در بازار داخلی و خارجی رقابت کند و زمینه اشتغال برای مردم فراهم شود. نسل جوان بیشتر از قبل.»

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه کشاورزی و محصولات دانش بنیان عقب هستیم و این امر ما را از استفاده بهینه از منابع زمین، آب و خاک باز داشته است.

ترکی افزود: برای تولید و خودکفایی بیشتر به ویژه در محصولات استراتژیک، دولت باید سیاست جدیدی را در این بخش اعمال کند تا بتوانیم با صادرات محصولات به کشور خودکفایی کنیم و از وابستگی به کشورهای خارجی خلاص شویم. “

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: سیاست‌های جدید اقتصادی دولت موجب رونق تجارت منطقه‌ای و انعقاد تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای شده است، ضمن اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که بهبود زیرساخت‌ها باید هزینه‌های فروش نفت را افزایش دهد. کشور در داخل قوی شود.

وی گفت: امروز برای رشد اقتصادی و حل مشکلات نیازمند اتحاد و هم افزایی و حل تعارضات داخلی هستیم تا بتوانیم اقتصاد را از درون تقویت کنیم.


ed45e94c a7f2 4679 8681 d88b1281b377 خبر خاکستری


تحقق شعار سال با کارکرد پیوند صنعت و دانشگاه امکان پذیر است

جعفر قندباشی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما به دلایل نامگذاری شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که محصولات سنتی جوابگوی جمعیت 85 میلیونی نیست. مردم با دانش امروزی افزایش می یابد.

وی افزود: ارتقای کیفیت محصولات می تواند با اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد و در واقع قابل رقابت با کالاهای سایر کشورها و در نتیجه افزایش صادرات باشد.

قنادباشی افزود: در شرایط خوبی قرار داریم و با توجه به اینکه بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در سراسر کشور داریم باید وارد چرخه تولید شده و از تجربیات خود استفاده کنند و حرکتی فراگیر شکل دهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: پیوند دانشگاه و صنعت ضروری است و با توجه به اینکه صنعت کشور از فناوری های وارداتی حمایت می کند، شرکت های دانش بنیان باید با پیوند دانشگاه و صنعت کار عملیاتی و واقعی شکل دهند تا به نفع دانشگاه باشد. اثرات تحقیق در زمینه های مختلف کاربرد عملیاتی دارد.

قندباشی بیان کرد: استفاده از این عنوان در شعار سال برای اعلام آمادگی دانشگاه ها و صنعت است یعنی صنعتی مبتنی بر دانشگاه ها و دانشگاه هایی که از حمایت صنعت و کشاورزی برخوردار باشند می تواند اقتصاد کشور را در داخل تقویت کند. . “


4333e380 7593 4dfb a7ce 7baab3b24df9 خبر خاکستری


تولید در حوزه های مختلف باید بر اساس علم روز باشد

محمدعلی یاوری، کارشناس سیاسی در این زمینه گفت: تولید در کشور باید دانش بنیان و متمرکز باشد زیرا در سال های گذشته محصولاتی داشتیم اما چون مبتنی بر علم و دانش روز نیست، این محصولات منسوخ می مانند. بنابراین تولید باید بر اساس مبانی علمی دنیا باشد تا پیوند صنعت و دانشگاه بتواند بیشتر این مشکلات را حل کند.

وی گفت: تولید دانش بنیان باید منجر به اشتغال زایی و با هدایت آن به سمت علم و فناوری روز و استفاده از ظرفیت اتاق های فکر و دانشگاه برای جوانان در کشور با فرآیند ایجاد شده توسط ارکان دولتی برای ایجاد محل کار شود.


اقتصاد دانش بنیان باید منجر به ایجاد اشتغال شود

هاشم سجادی فر، استاد دانشگاه آزاد خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما گفت: شعار امسال بار دیگر بیانگر اهتمام و تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت تولید داخلی است که متاثر از تلاش رهبران دینی برای رفع محرومیت و فقر در کشور است. جامعه. تاکید کرد

وی بیان کرد: امروز باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که در حوزه های مختلف دانشی محصول تولید و به اشتغال جوانان منجر شود تا فقر و محرومیت در جامعه ریشه کن شود.

سجادی فر افزود: رهبر فرزانه انقلاب دو شرط دانش بنیان و اشتغال زایی را برشمردند و تاکید کردند که شعار تطهیر نشود و دولت با تلاش جهادی آن را اجرا کند.

وی گفت: کشور در حوزه های مختلف ثروت زیادی دارد که باید از ظرفیت دانشگاه ها و دانشجویان برای این منظور استفاده کرد تا بتوانیم ضمن تولید محصولات دانش بنیان برای جوانان نیز اشتغال ایجاد کنیم.


d2d0ec36 1aaf 4ac3 998a d09bcdbbcf66 خبر خاکستری


در مورد شرکت ها بر اساس دانش در علوم انسانی بیاموزید

حسن ضیایی، کارآفرین و مدرس بازرگانی خراسان رضوی گفت: وقتی از واژه دانش بنیان استفاده می شود، معمولاً ذهن به سمت مهندسی و فناوری می رود، گویی در علوم انسانی و اقتصادی. افکار مبتنی بر دانش است.

وی افزود: علوم انسانی دارای شرکت های دانش بنیان است که اگر بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند در پیشبرد اقتصاد کشور موثر خواهند بود.

ضیایی گفت: متاسفانه در ایران با 85 میلیون جمعیت حدود 50 اتاق فکر در رشته علوم انسانی داریم اما در رژیم غاصب صهیونیستی با جمعیت 11 میلیونی 600 اتاق فکر وجود دارد که لازم است. برای افرادی که می خواهند از نظر اقتصادی در علوم انسانی کار کنند.

بر اساس گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی، در حال حاضر 6000 شرکت دانش بنیان، 10000 شرکت فناوری مستقر در پارک های علمی و فناوری کم عمق و 6000 استارت آپ به عنوان نوآور در ایران فعالیت می کنند.

هیچ گزارش منسجمی از عملکرد شرکت های دانش بنیان و نقش آنها در اقتصاد توسط دستگاه های مسئول وجود ندارد، بنابراین با نگاهی به آمار و ارقام موجود می توان به نتایج متفاوتی دست یافت.

برخی گزارش‌های رسمی حاکی از رشد اقتصادی 11 میلیارد دلاری دانش‌بنیان در پایان سال 2009 است. همچنین آماری از یک مطالعه 10 ساله وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در ایجاد و فعالیت شرکت‌های به اصطلاح دانش‌بنیان رشد چشمگیری داشته است. تا پایان سال 2009

در عین حال داده های صندوق نوآوری و شکوفایی سهم نیم درصدی اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور را نشان می دهد.

بر این اساس، لازم است حرکت اقتصادی کشور با شرکت های مبتنی بر دانش و فناوری به گونه ای تدوین و برنامه ریزی شود که محصولات علمی در بازارهای منطقه ای و جهانی قابل رقابت باشد و از سوی دیگر در کنار خودکفایی، ارز حمل شود. کشور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید