مالیات مضاعف بر تراکنش های بانکی

مالیات مضاعف بر تراکنش های بانکی

روز جدید صدیقه بهزادپور: خبر اختصاص مالیات به حساب های 100 تراکنش و سقف 35 میلیون تومانی از همان ساعات اولیه واکنش های متفاوتی را در افکار عمومی به همراه داشت، البته نوک پیکان این طرح افرادی مانند پزشکان را نشانه گرفته بود که به نوعی از پرداخت مالیات طفره می رفتند. اما این شبهه که دولت قصد دارد کسری بودجه را از طریق درآمدهای مالیاتی جبران کند افکار عمومی را درگیر خود کرده است، هرچند به گفته کارشناسان این طرح به دلیل زیرساخت های نامناسب و عدم ارتباط با پایانه برای فعالیت فعالان است. آنچه تاکنون اعلام شده اقتصادی و بی توجهی به درآمدهای مولد و غیرمولد موفق نخواهد بود و راه های فرار زیادی برای این امر وجود دارد.

زیرساخت ها مشکلی نداشتند

حسین صمصامی، کارشناس اقتصادی درباره این مصوبه به آرمان ملی گفت: هیچ شخص حقیقی و حقوقی مخالف پرداخت مالیات نیست و این رویه در همه کشورهای دنیا انجام می شود، اما قبل از اجرا، هر طرحی باید به دقت از نظر کارشناسان بررسی شود. شهرها باید زیرساخت های لازم را داشته باشند تا چالش های احتمالی دیده و حل شود و همچنین باید از زیرساخت های لازم در جامعه استفاده کنند تا قبل از شروع با شکست مواجه نشوند، به همین دلیل. طرح تخصیص مالیات به تعداد معینی از معاملات و سقف معین نقل و انتقال مالی توسط هیات پولی و اعتباری بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده است با هیچ اصول منطقی قابل توجیه نیست و علاوه بر آن در حال حاضر پیش نیازهای لازم برای اجرا در سازمان فعالیت مالیاتی کشور وجود ندارد صمصامی افزود: اولاً ه واحد حسابداری باید پایگاه‌های اطلاعاتی خود را به سیستم‌های نظارتی مجهز کند تا از کلیه حساب‌های تجاری و جریان‌های مالی مطلع شود و از سوی دیگر بتواند بر جریان مالی حساب‌های بانکی با قابلیت تفکیک انواع فعالیت‌ها نظارت داشته باشد. دریافت شرایط مالیات مناسب باید توسط فعالیت های اقتصادی مولد و غیرمولد تامین شود، البته در حال حاضر این پیش نیازها فراهم نیست که در نتیجه بستر مناسبی برای اجرای این طرح وجود نخواهد داشت و به عنوان در نتیجه میزان مالیاتی که برای همه افراد در نظر گرفته می شود، نمی توان آن را یکسان در نظر گرفت.

مالیات یکسان برای همه معاملات

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مبنای در نظر گرفتن مالیات برای افراد باید بر اساس نوع فعالیت های اقتصادی و میزان درآمد مولد یا غیرمولد باشد و فعالیت های اقتصادی مفید نیز با سیاست های تشویقی دولت حمایت شود اما طبق برنامه ، تفاوتی بین درآمد دریافتی وجود ندارد، انجام نمی شود و هرکس باید تنها با توجه به تعداد تراکنش ها تا سقف معین، مبلغ مشخصی مالیات بپردازد، در حالی که بسیاری از تراکنش های مالی انجام شده در این حساب ها حاصل خرید و فروش است. خودروها، خانه ها و سکه هایی که قابل مقایسه با فعالیت های اقتصادی مولد نیستند و اعمال مالیات یکسان برای همه معاملات به صورت یکسان منطقی نیست، همچنین واریز حقوق ماهانه به حساب های بانکی مردم نیز بخشی از گردش مالی مردم در این طرح است. قبلاً از فیش حقوقی آنها کسر شده است اما بر اساس این طرح دوباره به طرح مالیاتی بازگردانده می شوند و

خلأهای قانونی هنوز برای فرار مالیاتی وجود دارد

صمصامی معتقد است: این طرح دارای ابهاماتی است که باعث نگرانی مردم شده و به نظر می رسد شفاف سازی کاملی در این زمینه صورت نگرفته است اما با توجه به آنچه تاکنون اطلاع رسانی شده خلأهایی دارد. به عنوان مثال در این طرح هیچ اشاره ای به تعداد حساب های مجاز برای هر فرد نشده است که در نتیجه افراد می توانند با ایجاد حساب های متعدد از میزان تراکنش ها کاسته و مالیات را جابجا کنند و از پرداخت مالیات خودداری کنند. این کارشناس اقتصادی معتقد است: اگرچه طرح مذکور با حاشیه اندک در سایر کشورها با موفقیت اجرا شده است، اما سازمان امور مالیاتی ایران هنوز به سخت افزار و نرم افزار لازم مجهز نشده است، با این حال می توان این طرح را با موفقیت اجرا کرد. آینده با اصلاح ساختارها منوط به تعامل و حمایت نزدیک با دستگاه قضایی است تا در صورت تخلف اشخاص حقیقی با تشکیل پرونده مالیاتی و احراز جرایم سنگین شرایط اجرای مطلوب آن فراهم شود. صمصامی تصریح کرد: زمان زیادی از حذف ارز 4200 تومانی نمی گذرد و جامعه با موج گرانی در حوزه های مختلف مواجه است و در این راستا خانواده ها متضرر شده اند و علاوه بر آن ارزش ارز نیز کاهش یافته است. بلافاصله پس از این شوک شدید سقف 35 میلیون در 100 تراکنش شاخصی است که اکثر فعالان اقتصادی و غیراقتصادی را در بر می گیرد و در نتیجه پرداخت مالیات بر سایر آسیب های اقتصادی در جامعه افزایش می یابد و این مشکل باعث کاهش توان متوسط ​​و پایین نیز می شود. کلاس به در حال جابجایی هستند، اگرچه قبل از این طرح پرداخت مالیات همیشه به شدت توسط کارکنان اعمال می شد و در فیش های حقوقی آنها اعمال می شد، اما با اجرای این طرح در صورت بهینه سازی زیرساخت های لازم، امکان فرار مالیاتی از بین می رود. برای اینها که خارج از مجتمع های دولتی کار می کردند.

افزونه های فراموش شده طرح 100 تراکنش با 35 میلیون تومان!

کامران ندری، دیگر اقتصاددان نیز در این طرح معتقد است: متأسفانه برخی افراد تجربه کافی در اطلاع رسانی سیاست ها و برنامه های دولت ندارند و به همین دلیل طرح ها را به گونه ای منتشر می کنند که باعث ایجاد سوء تفاهم در بین مردم و ایجاد سوء تفاهم می شود. مانند اخبار گفته می شود از این پس افرادی که بیش از 100 ورودی در ماه در حساب خود دارند که مجموع آنها بیش از 35 میلیون تومان است مشمول مالیات می شوند که به نظر می رسد این تصمیم دولت برای فرار باشد. مالیات به شرکت های مختلف که قبلاً با گرفتن پول نقد پرداخت می شد. آنها از مردم خواستند برای دور زدن قانون و اجتناب از پرداخت مالیات، شماره کارت خود را ارائه و به حساب واریز کنند. ندری ادامه داد: فروشندگان عملاً نمی توانند چنین کاری انجام دهند زیرا قیمت کالاهایشان کم است و هیچکس نمی تواند آن را نقداً پرداخت کند یا آنقدر بالاست که هیچکس پول کافی برای پرداخت ندارد. این کارشناس اقتصادی معتقد است: این اطلاعیه باید اضافات دیگری نیز داشته باشد، به عنوان مثال فردی که روزانه 30 میلیون تومان به بانک می آورد مشمول مالیات می شود، بنابراین برخی مشاغل مانند پزشکان دیگر نمی توانند پول خود را واریز کنند. هر روز در بانک آن را به بانک ببرید و به حساب آنها واریز کنید. البته تا زمانی که بخواهند پول خود را در خزانه خود نگه دارند، راهکارهای زیادی برای کنترل فرار مالیاتی وجود دارد، اما این راهکارها به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین امیدواریم اجرای چنین طرح هایی بتواند تا حدودی از این فرارها جلوگیری کند، اما انتقاداتی که وجود دارد. دولت ها تنها به دنبال کسب درآمد از محل اخذ مالیات هستند، اما هیچ گاه پاسخی به این موضوع نمی دهند که این مالیات ها کجا خرج می شود و این امر باعث بی اعتمادی مردم به سیاست های دولت در این زمینه شده است که قطعاً کار را برای دولت ها دشوار خواهد کرد. اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی در این زمینه.

افزایش سقف نقل و انتقالات تجاری

ندری ادامه داد: این مصوبه بخش‌های دیگری نیز دارد، بندهایی که حداقل روی کاغذ است، سعی در تسهیل فعالیت‌های تجاری تجار دارد و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن این است که بانک مرکزی برای صاحبان حساب‌های تجاری، حواله‌های روزانه دارد. افزایش حضور و غیاب تا سقف 5 میلیارد ریال و ماهیانه 30 میلیارد ریال همچنین از آنجایی که ابزار چک در مشاغل افراد به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، حد نصاب برگشت چک های قبلی و یا ثبت صدور و تایید چک در سامانه صیاد جهت صدور و ارائه چک می باشد. دسته چک های جدید که برای عموم مردم 80 درصد در نظر گرفته شد، برای صاحبان حساب های تجاری به 60 درصد کاهش یافت و صاحبان حساب های تجاری برای حواله های بیش از دو میلیارد ریال دیگر نیازی به ارائه اسناد به بانک ندارند. بانک ها فقط برای نقل و انتقالات بیش از 10 میلیارد ریال باید از این افراد مدارک بخواهند و مشوق های دیگری برای صاحبان این افراد در نظر گرفته می شود. حساب های تجاری، که انتظار می رود گام مثبتی در تسهیل معاملات تجاری برداشته شود.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید