خبر مهم وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه تراکنش های کارتخوان/ کارتخوان مبنای محاسبه مالیات قرار می گیرد؟

خبر مهم وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه تراکنش های کارتخوان/ کارتخوان مبنای محاسبه مالیات قرار می گیرد؟

روهر نهوزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه ترس و نگرانی از استفاده از پایانه ها یا پوزهای پرداخت صحت ندارد، گفت: معامله با این دستگاه ها مبنای تشخیص مالیاتی نخواهد بود.

سید احسان هندوزی در یک برنامه تلویزیونی برای بهبود کسب و کار و رفع موانع تولید افزود: بسیاری از مردم معتقدند راه اندازی یک فرآیند تجاری بسیار پرهزینه، طولانی، آلوده و ناسالم است و فعالان اقتصادی را دفع می کند.

وی ادامه داد: امروز نیازمند افزایش عرصه های تولید و حضور جدی مردم در این فضا هستیم و لازمه عملی این است که روند راه اندازی کسب و کار برای هر کسب و کار قانونی و مولد در کشور جذاب باشد. .

آقای هندوزی گفت: باید دست کسانی را که با انگیزه برای کار مولد در کشور کار می کنند، ببوسیم و با پهن کردن فرش قرمز، هزینه کم راه اندازی یک تجارت تضمین شود.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم همه شعارها و مسلک ها؛ در عمل موانع آنقدر زیاد بود که بسیاری از سرمایه گذاران از ورود به این کسب و کار خسته و پشیمان شدند زیرا برخی از آنها حدود 6 ماه تا یک سال به حالت تعلیق درآمدند.

وزیر اقتصاد گفت: این موضوع از حدود 13 سال پیش در قانون اجرای اصل 44 آسیب تلقی و برای آن در نظر گرفته شد، اما متأسفانه بعد از 12 سال با وجود تلاش ها، کار به خوبی پیش نرفت و مردم کارآفرینان راضی نبودند و نیستند.

هندوزی گفت: اجرای ناکافی یا ناکافی قانون برای بهبود کسب و کار باعث شد مجلس بهمن ماه گذشته مصوبه واقع بینانه و انقلابی قانون تجارت را تصویب کند و اکنون از مزایای آن بهره مند هستیم.

وی افزود: در اجرای این قانون بسیاری از دستگاه ها حتی اعلام نکردند که چه تعداد مجوز ارائه می کنند و در چه قالبی و در نتیجه عدم همکاری، مسیر کندی پیش می رفت اما در مصوبه سال 1378 امکان تغییر مسیر و بر 12 سال قبل از آن غلبه کنید.

وی گفت: مخالفان و کسانی که در اجرای قانون برای بهبود فضای کسب و کار پیگیر هستند را می توان به سه دسته تقسیم کرد. اولاً این سیاستمداران و دستگاه های اجرایی کشور در یک اقتصاد نیاز به حضور مولد و فعال در کشور را احساس کردند زیرا نیازهای خود را با فروش نفت تامین می کردند.

هندوزی افزود: دسته دوم انحصار طلبانی هستند که دوست ندارند تعداد تولیدکنندگان در کشور افزایش یابد.

وی گفت: گروه سوم کارمندانی بودند که در نهایت خواستار حفظ حق امضای طلایی خود شدند و با طولانی شدن روند کسب و کار، در نهایت برای درج امضای طلایی خود تقاضای نامزد و دریافت رشوه کردند، اما با تایید باخمن در سال گذشته، فضا در سال گذشته ایجاد شده است. تغییر کرده و شاهد روند متفاوتی هستیم.

هندوزی دومین اقدام لازم در خصوص صدور مجوز را عدم حضور و صدور مجوز الکترونیکی دانست و گفت: در حین صدور مجوز، وزارتخانه یا دستگاه متولی و سایر ارگان ها باید بر سایر موارد مانند آب، برق نظارت داشته باشند و اظهار نظر می شود. یک شرکت تابعه از سیستم و یک متولی اصلی.

وی افزود: برای گرفتن جواز کسب مجبور نیستیم افراد را بین ادارات جابجا کنیم.

خاندوزی گفت: در برخی مشاغل که دارای مسائل امنیتی و پیامدهای امنیتی نیستند، امکان صدور مجوز با افشای شفاهی و ثبت اطلاعات در لحظه وجود دارد و چنانچه ناظر قصد نظارت پس از صدور مجوز را داشته باشد، می تواند به آدرس یا مکانی که متقاضی در پورتال در آن قرار دارد.

وی در خصوص فعالیت 33 دستگاهی که برای صدور مجوز نیاز به اتصال به پورتال ملی پروانه کسب دارند، گفت: برای تسهیل در صدور مجوز و کسب و کار برای مردم، در وزارت اقتصاد بسیار سختگیرانه عمل کرده ایم اما برای به نفع مردم است.”

وزیر اقتصاد گفت: به عنوان مثال شرایط اخذ مجوز از یک موسسه فرهنگی هنری، داشتن حسن شهرت، داشتن حداقل 27 سال سن، داشتن پایه مادی کافی و مناسب به تشخیص وزارتخانه. صلاحیت، تجربه کافی، مناسب و لازم برای فعالیت.» با شش سال سابقه کار و بسیاری از این شرایط می توان در هنگام پذیرش مدرک سلیقه اعمال کرد.

هندوزی افزود: تاکنون تمامی یک هزار و 285 درخواست مجوز در دستور کار قرار گرفته و تمامی شرایط کیفی و سلیقه ای که می تواند مانع کسب و کار شود رعایت و اجازه داده شده است و تاکنون اکثر تسهیلات راه اندازی شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: طی سه هفته اخیر بیشتر سهولت کسب و کار و مجوزها پیشرفت کرده و همکاران و دوستان ما به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا کار را به موقع به پایان برسانند.

وی گفت: تاکنون در بحث نشر الکترونیک; برخی از دستگاه ها هنوز آماده نیستند و بسیاری از دستگاه ها اصلاً سیستم مجوز نداشتند و اکنون دستگاه ها در حال تبدیل شدن به سیستم هستند. این یک تغییر بزرگ است.

وزیر اقتصاد افزود: در اکثر موارد مشکل تضاد منافع را پشت سر گذاشته ایم چرا که این یک اراده و تصمیم جدی است و آقای رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید داشتند.

سید احسان خاندوزی در ادامه برنامه نگاه یک درباره قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مودیان افزود: مورد اخیری که شاهد آن هستیم قابل مقایسه با قانون قبلی نیست و این محصول همگرایی و همفکری بانک مرکزی است. و وزارت اقتصاد و دارایی.

وی افزود: با شفاف سازی موضوع پایانه های پرداخت و پیاده سازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، اکنون شاید یک سوم مودیان مالیاتی که در ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ می شناسیم، محصول همان اتفاقی هستند که در سال ۱۴۰۰ رخ داد.

هندوزی افزود: این بدان معناست که کل تاریخ گذشته وزارت اقتصاد و دارایی، یک کشور و یک سوم کل مالیات ها محصول 1400 تلاش است و این به کاهش معضل فرار مالیاتی کمک می کند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از وضعیت و حجم کم و بیش تراکنش ها دلیلی بر اخذ مالیات بیشتر از مودیان نخواهد بود، بلکه قانون موظف کرده است که این امر به عنوان شاخص استخراج شود و شخص پایان دهنده پرداخت موجود باشد. باید در نظام مالی و مالیاتی کشور شناسایی شود.

وی افزود: با صدها هزار دماغ گمنام مواجه هستیم که اطلاعات آنها ناقص است و مشخص نیست متعلق به کدام فعالان اقتصادی و احساسات هستند.

آقای هندوزی ادامه داد: بسیاری از آنها معاف از مالیات هستند و در زمینه فرهنگی یا آزاد و غیر مشمول فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: به همه این نکات توجه می شود و از همکاران خود می خواهیم این توضیح و روشنگری را انجام دهند تا ذهنیت استفاده از ژست کمتر به جامعه وارد نشود چرا که مالیات بر این اساس است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بنگاه های اقتصادی که سود بیشتری دارند باید بار مالیاتی بیشتری را متحمل شوند و بسیاری از فعالان اقتصادی باید بار کمتری را متحمل شوند.

هندوزی افزود: سال ها بعد برای بودجه 1401 پیشقدم شدیم و نرخ مالیات شرکت های تولیدی را کاهش دادیم و پیام این کاهش 5 درصدی مالیات این است که شرکت های تولیدی باید با فشار مالیاتی کمتری کار کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اولویت اقتصاد ایران پس از ثبات اقتصاد کلان و کنترل سطح عمومی قیمت ها و نوسانات ارزی این است که بتواند به رونق فعالیت های تولیدی کمک کند.

هندوزی افزود: در کوتاه مدت باید چشمان خود را بر افزایش درآمدهای دولت ببندیم تا اقتصاد ایران از این حفره راکد عبور کند.

وی ادامه داد: پس از عبور از این شکاف در رکود و زمانی که رونق اقتصادی حاصل شد، در دوران رونق اقتصادی فرصت افزایش درآمدهای دولت را خواهید داشت.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در صورتی که برخی افراد شفافیت درخواست استفاده از پایانه های پرداخت POS را نداشته باشند، خدماتی که از شبکه بانکی و دستگاه POS دریافت می کنند از اول فروردین 1401 بدون تمدید متوقف می شود. “

هندوزی با اشاره به اینکه ساماندهی حساب های شخصی و تجاری از دیگر اولویت هاست، افزود: با تقسیم حساب های شخصی و تجاری، هر نوع ورود و خروج شفاف خواهد بود.

وی ادامه داد: راهبرد ما تمرکز بر اقلیت فرار مالیاتی عمده و جلوگیری از آن و همچنین ارائه فرصت ها و تسهیلات به اکثر فعالان اقتصادی است.

خاندوزی در ادامه برنامه «نگاه یک» در پاسخ به این سوال که آیا به ارقام درآمدی بودجه می رسد و سال آینده کسری بودجه نخواهیم داشت؟ وی افزود: مشکل کسری بودجه از آنجایی که عارضه ای مزمن است قطعا یک سال دیگر تمام نمی شود.

وی ادامه داد: تلاش دولت بر کاهش کسری عملیاتی در سال 1400 در هنگام تدوین لایحه است و امیدواریم در مصوبه نهایی مجلس شورای اسلامی این دستاورد مهم محقق شود.

هندوزی افزود: نگرانی هایی درباره برخی درآمدهای احتمالی وجود دارد که چه میزان از این درآمد محقق می شود؟

وی گفت: ما نگران درآمدهای ثابت و پایدار هستیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه دولت مصوبه نهایی مجلس را که قانونی و لازم الاجرا است، بررسی خواهد کرد، افزود: باید برای ارتقای کیفیت سیاست گذاری در اقتصاد ایران همکاری کنیم.

هندوزی افزود: امسال روند افزایش و افزایش هزینه‌ها در دولت سخت‌گیرانه بود و در مجلس همکاری خوبی صورت گرفت و شاهد جهش چندان بالایی در هزینه‌ها نبودیم، بلکه در درآمدها شاهد افزایش بودیم، زیرا وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان اضافه شده به صورت حساب برایمان سخت است.

وی ادامه داد: استراتژی ما این نیست که تا جایی که ممکن است و به هیچ وجه مالیات بگیریم، بلکه باید مالیات های هوشمندانه و عادلانه ای اخذ کنیم که به انگیزه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کمک کند.

هندوزی افزود: دولت در این لایحه 380 هزار میلیارد تن درآمد نفتی در نظر گرفته است که به این رقم اضافه شده است.

وی گفت: راهبرد اقتصادی دولت افزایش وابستگی به نفت نیست.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به افزایش قیمت بین‌المللی نفت در هفته‌های اخیر، گفت: با وجود این دستاورد بزرگ، باید مراقب باشیم که وابستگی خود به نفت افزایش نیابد زیرا با مدیریت فروش نفت بیشتر، اقتصاد ایران سخت‌تر می‌شود. و وابستگی بودجه به نفت افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید