اقتصاد دانش بنیان؛ مبنای اقتصاد/استراتژی مقاومتی برای مقابله با تحریم ها چیست؟


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817243

تولید و اشتغال، اکسیر رهایی از اقتصاد تک بعدی؛

نامگذاری شعار سال نو از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان صنعت دانش بنیان و کارآفرین، اکسیر رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی و تولید دانش بنیان، علاوه بر دستیابی به اشتغال پایدار، اقتصاد کشور را از بین می برد. هاب ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، یکی از مهمترین محورهایی که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد توجه ویژه قرار گرفته، راهبری اقتصاد دانش بنیان است. در این راستا مقام معظم رهبری یکی از اهداف کشور را ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه می دانند. . اقتصاد مقاومتی

یکی از مواردی که می تواند یک کشور را در رسیدن به سطحی از تولید دانش بنیان و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند، درک ضرورت تولید دانش بنیان در جامعه است. حوزه بیوتکنولوژی و نانوفناوری دو حوزه مهم و با تکنولوژی بالا در اقتصاد دانش بنیان هستند. حوزه هایی که ایران نیز در آن ها مزیت خوبی دارد و می تواند تلفیقی از علم، فناوری و سیاست های تجاری برای حمایت از بهره وری بالا و توسعه این اکوسیستم جوان و پرظرفیت باشد.

3a2834ff 498a 4dbc b42e 2d19bce13b23 خبر خاکستری
اقتصاد دانش بنیان از مجاری متعددی بر رشد اقتصادی کشور تأثیر می گذارد و منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی می شود. کانال های تأثیر اقتصاد دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی عبارتند از:

اقتصاد دانش بنیان بهره وری منابع تولیدی را افزایش می دهد. افزایش بهره وری از منابع تولیدی، رشد اقتصادی را افزایش داده و منجر به اقتصاد پایدار می شود.

اقتصاد دانش بنیان با افزایش رقابت جهانی هزینه ها را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث افزایش رشد اقتصادی و دستیابی به اقتصاد پایدار می شود.

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث کاهش هزینه های تبادل اطلاعات در تمام ابعاد اقتصادی می شود. کاهش هزینه های تبادل اطلاعات و امکان برقراری ارتباط سریع، انگیزه فعالان اقتصادی را افزایش می دهد و این زمینه را برای افزایش رشد اقتصادی و دستیابی به اقتصاد پایدار فراهم می کند.

اقتصاد دانش بنیان باعث افزایش درآمد می شود و این افزایش درآمد باعث افزایش تقاضای دانش می شود و در نهایت باعث رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد پایدار می شود.


دانش؛ اکسیر رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نامگذاری شعار سال جدید از سوی رهبر فرزانه انقلاب اکسیر رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی است.

علی کریمی فیروزجایی با اشاره به شعار امسال افزود: تولید دانش بنیان علاوه بر دستیابی به اشتغال پایدار، محورهای اقتصادی کشور را از بین می برد.

نماینده مردم بابل ادامه داد: رهایی از اقتصاد مبتنی بر فروش نفت یکی از دغدغه های بزرگ رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر است.

993c3c28 e325 4a89 bfcf 54e5ab1b6e4e خبر خاکستری

وی با تاکید بر فرصت های بی شمار شرکت های دانش بنیان با ارزش افزوده بالا، افزود: در حال حاضر 7 هزار شرکت دانش بنیان در کشور در حوزه های مختلف ساماندهی شده اند که امکان صادرات را دارند.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور با اشاره به تأثیر عمیق شعارهای محوری سال در حل مشکلات کشور خاطرنشان کرد: “

کریمی فیروزجایی گفت: پرداختن به شعارهای محوری سال آفتی جدی و مغایر با دیدگاه های رهبر فرزانه انقلاب است.

وی با تاکید بر لزوم بسیج منابع کشور برای تحقق عینی اهداف شعار محوری سال، افزود: در صورت اجرایی شدن شعار سال ظرفیت های عظیم داخلی در اقتصاد ملی فعال می شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم گفت: دولت و دستگاه های اقتصادی به ویژه جوانان شاغل در شرکت های دانش بنیان رسالت خطیری در زمینه رونق تولید و اشتغال پایدار دارند.

وی با اشاره به برنامه ریزی مجلس شورای اسلامی برای اجرای شعار محوری سال، یادآور شد: مجلس برنامه زمینه ای راهبردی دارد تا زمینه نقش آفرینی بیشتر فعالان اقتصادی دانش محور را فراهم کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با ارائه مشوق های اعتباری شرایط را برای حضور بهتر شرکت های دانش بنیان تسهیل می کند.

5d4b0ba5 cf81 4804 95d3 ad9f22587ec3 خبر خاکستری

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت و مجلس برنامه منسجم و منسجمی برای حل چالش های اساسی در حوزه اقتصاد دارند که امسال محقق می شود.

نماینده مردم بابل در مجلس گفت: مجلس مدیریت فعالیت های اقتصادی را به مردم با محوریت جوانان به دولت واگذار می کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز رفع بیکاری 15 درصدی را منوط به ایجاد اشتغال با همکاری بخش خصوصی و همه دستگاه های اجرایی می داند.


هزینه های تولید باید کاهش یابد

علی بابای کارنامی با اشاره به فرارسیدن سال جدید با اشاره به اهمیت اجرای شعار 1401 مبنی بر تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال گفت: هم کار و هم رونق در این حوزه موجب توسعه اقتصادی کشور می شود. .

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز کشورها در صدد توجیه چرخه اقتصادی خود هستند زیرا علم و فناوری پیشرفته است و باید هزینه های تولید کاهش یابد، گفت: تولید می تواند این موضوع را عملیاتی کند و ایجاد کند. -سودآوری بالا

وی با تاکید بر اینکه همه فعالیت های تجاری باید منجر به ایجاد اشتغال شود، ادامه داد: به گفته رهبر معظم انقلاب تاکید شد که مسئولان موضوع تولید، دانش بنیان و ایجاد اشتغال را شعاری نکنند تا همه نیروها و دستگاه های اجرایی تعهداتی دارند. آنها سنگین هستند و باید با همکاری و تعامل با بخش خصوصی گام های موثرتری در این راستا بردارند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در بودجه سال 1401 اعتبارات جدی برای اشتغال زایی پیش بینی شده است، افزود: از این رو دولت باید کارگروه تخصصی را برای پیگیری شعار امسال با حضور نمایندگان مجلس تشکیل دهد و موانع روزانه شمارش و راه را باز کنید، زیرا عذرخواهی دیگر پذیرفته نیست.

بابای کارنامی گفت: نباید فراموش کرد که با حمایت کارگران می توان تولید را توسعه داد، بنابراین باید سیاست های حمایتی و تشویقی پیش بینی شود. البته در این راستا صندوق توسعه و دادگستری استان توسط دولت راه اندازی شد و بالغ بر 65 هزار میلیارد تن در قالب اردوگاه اشتغال دارد تا بتوانیم توسعه و پیشرفت را در سراسر کشور رصد کنیم.

9c8bed56 b5f9 4a77 8ede 7d657d744365 خبر خاکستری

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری بالای 15 درصد داریم و رفع این مشکل تبدیل به یک معضل شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 15 درصد بیکاری داریم.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، سیاست‌های علم و فناوری یکی از اولویت‌های تصمیم‌گیرندگان بوده است و به‌ویژه در سال‌های اخیر، رشد علم و فناوری همواره در اسناد و سیاست‌های کلان مورد تاکید قرار گرفته است. موسسات مختلفی برای توسعه، برنامه ریزی و اجرای سیاست ها نیز ایجاد شده است. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران در توسعه علمی، آموزش عالی و پژوهشی پیشرفت چشمگیری داشته است. با این حال بسیاری از اهداف تعیین شده در چشم انداز و برنامه های توسعه محقق نشده است که این امر در تحقیق و توسعه، رشد تولید و صادرات محصولات با فناوری پیشرفته بازتاب بیشتری دارد.

درصد هزینه های تحقیق و توسعه به کل ارزش افزوده شرکت ها نه تنها در سال های اخیر کم است. بلکه طی سال های 1391-1393 روند نزولی داشته است. با این حال، تحریم های بین المللی صنایع کشور را در سال های اخیر دچار رکود کرده است. با این حال، این روند نزولی ممکن است نشان دهد که یکی از اولین کاهش هزینه هایی که شرکت ها در مواجهه با مشکلات مالی انجام می دهند، تحقیق و توسعه است.

در این زمینه، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌تواند در تعیین سهم تحقیق و توسعه و ایجاد مشوق‌هایی برای بخش خصوصی برای هزینه‌کردن در این بخش مفید باشد. ایران برای ایفای نقش در زنجیره های ارزش جهانی و تقویت صنایع بومی و سنتی نیازمند افزایش بهره وری، نوسازی صنایع و تقویت ظرفیت نوآوری است. سهم کالاهای صنعتی با فناوری متوسط ​​و پیشرفته در ارزش افزوده صنعت در سال های اخیر دستخوش تغییرات جزئی شده است که نشان می دهد رشد علمی کشور منجر به افزایش سهم صادرات محصولات با فناوری متوسط ​​و پیشرفته نشده است. کالاها این موضوع در رقابت پذیری شرکت های ایرانی در بازار داخلی و یا در بازارهای صادراتی نقش اساسی دارد و نهادهای مربوطه باید به نقش نوآوری و فناوری در ایجاد فضای رقابتی توجه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید