حمایت از شرکت های دانش بنیان موثرترین مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی است


ساعت: 13:25
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890070

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان بیان کرد؛

احمد میرگل گفت: موثرترین مولفه ای که اقتصاد مقاومتی را در کار عملی محقق می کند شرکت های دانش بنیان هستند که نیاز به حمایت کیفی و کمی دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد میرگل استاد دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان و عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: در رویکرد جمهوری اسلامی مقاومت و مقاومت مهمترین راهبرد است. برای دفاع از سنگر انقلاب اسلامی در شرایط درگیری جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی، رهبری آمریکا ملتی پیروز است که مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد و اکنون استراتژی جدید اقتصادی را مبنای اقدامات تجاوزکارانه دشمن قرار داده است. حوزه اقتصادی می تواند اقدام متقابلی در برابر تلاش های مخالفان در زمینه فوق الذکر باشد.

وی افزود: اقتصاد یک کشور زمانی شکوفا می شود که بستر لازم برای نوآوری و حضور در بازارهای رقابتی جهانی را فراهم کند. بحث اقتصاد مقاومتی پس از تقویت تحریم ها و فشار اقتصادی کشورهای غربی مطرح شد. اقتصاد مقاومتی به این معناست که در این دوره باید مقاومت کرد و به زحمات دشمن واکنش مناسب نشان داد تا اقتصاد کشور در این مسیر کمترین آسیب را ببیند.

میرگل ادامه داد: امروزه با پیشرفت و رشد جوامع یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، از این رو کسب و کارهای دانش بنیان نقش مهمی در بهره وری تولید، تبلور دانش به محصولات جدید ایفا می کنند. و خدمات و ارتقای سطح اقتصاد و رفاه، تولید ثروت و ارزش افزوده در جامعه نقش دارد.

این کارشناس گفت: شرکت های دانش بنیان یکی از موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند. هر کدام از ما باید نقش خود را بشناسیم و آن را ایفا کنیم و ویژگی اقتصاد در چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی است، یعنی. که با مقاومت در برابر خرابکاری های دشمن، جنایت همراه است. دشمن، دشمنانی که ما داریم و یکی از بخش های مهمی که می تواند این اقتصاد مقاومتی را تثبیت کند، همین شرکت های دانش بنیان هستند که یکی از موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند.

وی تاکید کرد: مقررات زدایی یکی دیگر از عوامل موثر بر ظهور شرکت های دانش بنیان است و مقررات زدایی به معنای بهینه سازی قوانین برای تشویق و ارتقای فعالیت های اقتصادی و تجاری شرکت ها برای دانش بنیان شدن و ایجاد فضای امن است. قوی و رقابتی می تواند یکی از مزایای قوانین خوب برای شرکت های دانش بنیان باشد که تنها در یک بستر حقوقی پیشرفته و بهینه قادر به جلب حمایت های متعدد خواهند بود.

احمدمیرگل افزود: عوامل مختلفی در رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان تاثیرگذار است. این عوامل به دلیل ماهیت شرکت های دانش بنیان با سایر شرکت ها متفاوت است. دانش فنی، نیروی انسانی متخصص، حمایت موثر دولت در ابتدای تشکیل این شرکت ها از مهم ترین عوامل توسعه یافته محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: گذار به اقتصاد دانش بنیان به این معناست که بتوانیم از توسعه و انباشت عظیم علمی کشور برای حل مشکلات و دستیابی به شاخص های توسعه اقتصادی استفاده کنیم و سال هاست که اقتصاد کشورمان بر پایه نفت است و با فروش اما نفت مدیریت می شود. روزی هم تمام می شود ما باید وابستگی اقتصاد کشور به نفت و درآمد نفتی را از بین ببریم و به سمت حوزه هایی مانند اقتصاد دانش بنیان برویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه امروزه دانش مهمترین سرمایه یک کشور است و سرمایه های فکری ابزار اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود، گفت: باید حمایت های ویژه ای از جمله معافیت پرداخت شود. مالیات، عوارض، گمرک، سود حقوق بازرگانی و صادرات، تأمین تمام یا بخشی از هزینه های تولید، تحویل یا به کارگیری نوآوری ها و فناوری ها با ارائه وام های کم بهره یا بدون بهره و غیره. از شرکت های دانش بنیان

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره شرکت های دانش بنیان افزود: از منظر مقام معظم رهبری یکی از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی، شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر و پایدارتر کنند. وی گفت: اگر شرکت های دانش بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها حمایت شود، اقتصاد کشور به برکت تولید ثروت از طریق علم به شکوفایی واقعی خواهد رسید.

میرگل با تاکید بر حمایت از نخبگان ادامه داد: زمانی که فناوری های جدید در معرض تحریم قرار می گیرند و دشمن اجازه نمی دهد این فناوری ها به ایران برسد، در صورت حمایت از نخبگان می توان این فناوری ها را به فعالیت های تجاری تبدیل کرد و در واقع بستری برای نخبگان فراهم کرد. در عرصه صنعت، تجارت و کشاورزی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است و باید شرایط به گونه ای باشد که نخبگان بتوانند بدون مانع کار خود را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: مردم ایران در 43 سال گذشته ثابت کرده اند که به راحتی می توانند از هر مانعی عبور کنند و هر توطئه ای را شکست دهند و به جرات می توان گفت در عرصه جنگ اقتصادی می توانند به توان مردمی تکیه کنند. با توجه به توانمندی های آنها. کشور عامل مهمی برای پیروزی در این جنگ در عرصه های مختلف خواهد بود.

احمد میرگل تاکید کرد: توجه جدی همه مسئولان به شعار سال مبنی بر تولید، بنیان دانش و اشتغال و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید راهبرد اصلی کشور در جنگ اقتصادی باشد. از سوی دیگر تسهیلات و تسهیلات کشور اعم از تسهیلات بانکی و … در اختیار کسانی قرار گیرد که روحیه جهاد اقتصادی دارند و به چیزی جز اعتلای کشور و رفع مشکلات مردم فکر نمی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید