ما از بازگرداندن دارایی های مسروقه به افغانستان حمایت می کنیم


ساعت: 18:28
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885676

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان اعلام کرد که روسیه از تقاضای طالبان برای بازگرداندن دارایی هایی که واقعاً از ایالات متحده آمریکا به سرقت رفته به افغانستان حمایت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان، در جریان سخنرانی امروز (14 اسد) در نشست بین المللی «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» گفت: روسیه از تقاضای طالبان برای بازگرداندن دارایی های افغانستان حمایت می کند. که در واقع از ایالات متحده به سرقت رفته اند.

وی گفت: از خواسته امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان که خواستار بازگرداندن بی قید و شرط هفت میلیارد دالر منجمد شده متعلق به افغانستان است اما در واقع از ایالات متحده آمریکا دزدیده شده است، از صمیم قلب حمایت می کنم.

همزمان امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان نیز در نشست تاشکند خواستار آزادسازی منابع ارزی افغانستان از آمریکا شد.

این مقام ارشد طالبان درباره تحریم های آمریکا نیز گفت: آمریکا جلوی فعالیت هایی را گرفته است که فقط به مردم عادی آسیب می زند.

وی گفت: با توجه به محدودیت ها و فرصت ها توانسته ایم در زمینه های آموزشی، تجاری و بهداشتی به مردم خدمات ارائه دهیم و در حال حاضر دانشگاه ها و هزاران مدرسه باز است و 10 میلیون دانش آموز در افغانستان مشغول به تحصیل هستند.

متقی تاکید کرد: این تحریم ها نه تنها سرمایه گذاری خارجی در کشور را محدود کرده و نقل و انتقالات پولی را متوقف کرده است، بلکه فعالیت دولت را نیز کند کرده است و ما از واشنگتن می خواهیم منابع مالی افغان بانک را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند و تحریم ها را رفع کند.

این در شرایطی است که رویترز گزارش داده است که آمریکا و طالبان در مذاکرات جاری خود برای آزادسازی منابع ارزی افغانستان پیشرفت هایی داشته اند و گمان می رود در این زمینه یک صندوق امانی ایجاد شود.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از سه مقام نزدیک به این گفتگو گزارش داد که طالبان و مقامات آمریکایی پیشنهادهایی را مبادله کرده اند که منابع ارزی را در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار داده و به یک صندوق امانی انتقال دهند.

رویترز پیشرفت در گفتگوها را برای خروج افغانستان از بحران اقتصادی مهم دانست و افزود: اگرچه پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل شده است، اما هنوز اختلافات اساسی برای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد (ادامه مطلب).

/انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید