ما بدون چشم انداز روشن با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد


ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1808980

وی گفت: ما بدون چشم انداز روشن و قوی از یک توافق خوب با تضمین پایدار، آماده وارد مذاکره مستقیم با آمریکا نیستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات وین به فایننشال تایمز گفت: چند هفته است که در دولت جدید در حال مذاکره هستیم. آنچه برای ما در مذاکرات وین مهم است، لغو تحریم های یکجانبه آمریکا و بازگشت همه کشورها به تعهداتشان است. بارج شما هستید. به نظر من یک تفاوت اساسی بین هیئت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی وجود دارد و آن این است که هیئت جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با ابتکار و جدیت و برنامه مدون پای میز مذاکره آمدند. آخرین مذاکرات وین

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در این مدت با آن مواجه هستیم این است که طرف مقابل ابتکار جدی ندارد. حتی گاهی شک می کنیم که آیا واقعا کشورهای غربی به دنبال توافق هستند؟! آیا واقعا کشورهای غربی بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت به دنبال رفع تحریم ها علیه ایران هستند یا فقط یک دغدغه دارند و دغدغه عزت، طرح صلح است؟ زيز این هسته اصلی ایران است و در این زمینه صرفاً می خواهند دغدغه های خود را برطرف کنند.

وزیر امور خارجه افزود: حتی ما بارها در مذاکرات به آنها گفته‌ایم که اگر می‌خواهید نگرانی‌های خود را در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برطرف کنید، باید نگرانی‌های ما را در مورد تحریم‌هایی که باید لغو شوند، از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد برطرف کنید. “

امیر عبداللهیان گفت: در این زمینه اتفاق دیگری افتاد و بس “من دزدی می کنم مالی »نماینده ایالات متحده از طریق تبادل غیر کاغذی به مذاکرات پیوست. طرف آمریکایی بارها به ما گفته است که رئیس جمهور آمریکا حسن نیت دارد و آنها به دنبال توافق هستند و زمان زیادی برای رسیدن به آن توافق ندارند. به آنها گفته ایم و تکرار می کنیم که ما هم به دنبال توافق خوب هستیم. ما نیز از یک توافق خوب در اسرع وقت استقبال می کنیم، اما این توافق باید شامل حقوق مردم ایران باشد.

وی درباره «توافق خوب» از دیدگاه ایران گفت: ما فکر می‌کنیم این توافق خوب باید شامل تمام تحریم‌هایی باشد که در سال 2015 توافق شد تا لغو شود و به برجام معروف شود. امروز که صحبت می کنیم، پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل شده است، اما هر آنچه که باید در چارچوب برجام به دست آوریم، محقق نشده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: قسمت مربوط به تعهدات طرف ایرانی به صورت یک فرمول ریاضی مشخص است. بسیار واضح است که ما باید چه کار کنیم و اقدامات ما چگونه آزمایش خواهد شد. این کار از طریق آژانس انجام خواهد شد، بنابراین طرف مقابل نمی تواند نگران باشد، اما ما همچنان نگران هستیم. اول از همه، ما نگران گارانتی هستیم. طرف آمریکایی هنوز تضمین قوی به ما ارائه نمی دهد. حتی در تعارض با حقوق بین بین المللی «شن کش مالی گفت: «ما نمی‌توانیم دولت بعدی ایالات متحده را متعهد به پایبندی به تعهدات خود کنیم.»

امیر عبداللهیان افزود: می دانید که این خلاف قانون است بین المللی و) این با حقوق مسلم مندرج در متون معروف حقوقی منافات دارد بین المللی و) بر اساس حقوق بین الملل، حتی اگر یک دولت یاغی یا برانداز در کشوری به قدرت برسد، آن دولت موظف است به تعهدات خود طبق قانون عمل کند. بین المللی به دولت و دولت های قبلی این کشور پایبند باشید.

وی گفت: اینکه طرف آمریکایی بگوید ما با شما توافقی داریم که تا پایان این دولت اعتبار دارد، اصلا قابل قبول نیست. محدودیت ها و محدودیت هایی وجود دارد. اما با همه اینها ما در میز مذاکره پیشرفت هایی داشته ایم و امیدوارم این پیشرفت ها به توافق خوبی منجر شود. واقع گرایی کشور غربی می تواند در رسیدن به این توافق خوب تعیین کننده باشد.

وی گفت: ما قطعاً علاقه مندیم که مذاکراتمان به لغو کامل تحریم ها منجر شود. بینا چارچوب تحریم ها در این دور از مذاکرات موسوم به مذاکرات وین برداشته می شود. هدف گذاری هم کشورهای 1+5 و هم نماینده اتحادیه اروپا بر این موضوع تاکید دارند و بر تحریم های مندرج در برجام و سند تاکید می کنند. بارج 2015 باید لغو می شد، همه حذف می شدند.

امیر عبداللهیان گفت: در عین حال تمامی تحریم هایی که در دوره ترامپ به صورت یکجانبه علیه افراد و نهادها در جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بود باید لغو شود. در مذاکراتی که تا اکنون ما طرف مقابل را در وین داشتیم، آنها فقط لغو بخشی از تحریم ها را در دوره ترامپ می پذیرند که منافع اقتصادی ما را از برجام تهدید می کند. این تمام چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم.

وی ادامه داد: تحریم یک جانبه، ظالمانه و نادرست ترامپ علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران به دلیل برخی ادعاها مانند برنامه موشکی ایران، مسائل منطقه ای یا بحث های حقوق بشری غیرقابل قبول و غیرقابل قبول است و زمانی که ما زندگی می کنیم طبیعی است. در هماهنگی با تعهدات ما. “هسته های خود ما برای همه چیز برای تولید اورانیوم غنی شده اضافی و دستگاه ها سانتریفیوژ به طور مناسب ما موافقیم که با کاری که انجام می دهیم، انتظار داریم کار بیش از حد باشد سلام دولت آمریکا نیز در دوره ترامپ باید شفاف سازی شود. این یکی از چالش هایی است که در حال حاضر روی میز وین قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان «ضمانت» ما را یکی از بحث ها و چالش های جدی ما در پای میز مذاکره دانست و گفت: معتقدیم کشورهای دیگر باید به ما ضمانت هایی بدهند. این تضمین ها باید توسط طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران به شدت نشان داده شود. اولین سطح تضمین، ضمانت سیاسی است. به ما گفته می شود که اظهارات جو بایدن در اجلاس اخیر G7 که در آن تعهد خود را اعلام کرد، می تواند یک تضمین قوی سیاسی باشد.

امیر عبداللهیان افزود: به طور کلی در افکار عمومی ملت ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام و عدم تمایل طرف های غربی، سخنان رئیس جمهور کشور یعنی آمریکا قابل قبول نیست. ضمانتنامه.» یک هفته باید در مجلس حدود دو ساعت و نیم برای مذاکرات وین با نمایندگان مردم پاسخ می‌دادم.

وی افزود: در آنجا نمایندگان مجلس به من گفتند که تعهد جو بایدن که همچنان از روش‌های اشتباه ترامپ در تحریم مردم ایران پیروی می‌کند، شاید اصلاً تعهد محکمی نباشد، اما به هر حال ضمانت سیاسی در حد یکسان است. . تضمینی که طرف آمریکایی باید پرداخت کند و جزئیات این مذاکرات در وین انجام شد. تضمین های حقوقی نیز برای ما مهم است.

وی گفت: کشور آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا به طور غیررسمی با ما میانجیگری می کند آره و پیام هایی که می فرستد تاکید می کند که به هیچ وجه نمی تواند توافق در کنگره را بپذیرد. برای ما تضمین حقوقی طرف آمریکایی و طرف غربی هم مهم است. من حتی به همکارم آقای باقری گفتم که در جریان مذاکرات می‌توانند به غرب بگویند که اگر قانوناً نمی‌توانید این توافق را در مجلس خود تصویب کنید، حداقل مجلس کشورتان یا رئیس مجلس کشورهایی که مذاکره‌کننده ما هستند. می تواند در یک بیانیه سیاسی به آن پایبند باشد. اعلام این توافق و بازگشت به اجرای توافق برجام.

امیر عبداللهیان افزود: به هر حال کشور مقابل یعنی آمریکا و سه کشور اروپایی در بحث ضمانت های قانونی ابتکار عمل خاصی ندارند. در مورد ضمانت اقتصادی هم می گویند اگر دولت بعدی روی کار بیاید، هیچ تضمینی در این زمینه نداریم. ما امیدواریم بینا برخورد کنید. زیرا ما به سطح جدی ضمانت نیاز داریم.

وی گفت: در جلسه هفته گذشته مجلس دیدم که عده ای از نمایندگان مجلس به دنبال تصویب قانونی هستند که این بار اگر یکی از طرف های برجام از تعهدات خود عدول کند، می توانیم با الگوبرداری از آن اقدام کنیم. بیایید فوراً به غنی‌سازی مکانیسم ماشه بازگردیم، در هر سطحی که مجلس دولت را ملزم کند، که ممکن است کار را پیچیده کند. بین المللی ابتکارات و اقدامات را روی میز قرار دهید.

او گفت: «آمریکایی‌ها پیام‌های زیادی برای ما ارسال می‌کنند تا مستقیماً با ما صحبت کنند. آخرین پاسخ ما به آمریکایی‌ها و میانجی‌هایی که آمدند این بود که هرگونه گفتگو، تماس یا مذاکره با ایالات متحده برای دولت من بسیار گران تمام می‌شود. ما بدون یک چشم آماده نیستیم و شفاف و قوی برای دستیابی به یک معامله خوب با یک تضمین پایدار در ازای آن مرد وارد روند مذاکره مستقیم با آمریکا شویم.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: ما از طریق میانجی‌ها به آمریکایی‌ها گفتیم که اگر قصد واقعی دارید، باید قبل از هر گفت‌وگو و تماس، اقدامات عملی و ابتکاری عملی و ملموس انجام دهید. مثلاً مقداری از پول‌های ما که در بانک‌های خارجی بلوکه شده‌اند باید آزاد شوند یا برخی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران فقط با حسن نیت با دستور اجرایی رئیس‌جمهور لغو شود تا باور کنیم کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند قابل اجرا است. آنها اراده جدی برای انجام آن دارند.

وی افزود: همچنین این میز مذاکره است که مسیر تصمیمات بعدی ما را مشخص می کند. اما در کل، ما خوشبین هستیم. طرف مقابل با شوک دادن و استفاده از دیپلماسی سعی دارد بازی ما را با زمان محدود کند و بگوید که شما وقت را تلف می کنید و باید هر چه زودتر به توافق برسید اما معتقدیم به نقطه خوبی نخواهیم رسید و نمی شویم. در دسترس باش. مطمئن نباشید که توافق خوبی وجود دارد، مذاکرات باید ادامه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: اینکه چه زمانی به این توافق خوب برسیم بستگی به طرف مقابل دارد. آمریکا مسئول اصلی این فضای تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا باید در عمل نشان دهد که آیا واقعا به دنبال یک توافق خوب و رضایت بخش است یا خیر. مهمانی – جشن اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران را از برجام به طور کامل تضمین کند یا نه.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید