پیشنهادات روشن و بدون ابهام از سوی ایران بر سر میز مذاکره

مذاکرات رفع تحریم ها در وین دیروز یکشنبه و روزهای قبل و بر اساس تصمیم آخرین نشست کمیته مشترک، دیدارهای انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی برگزار شد. کشورها و علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران.

این دیدار در هتل کوبورگ وین برگزار شد که در آن مذاکرات تحریم ها در حال انجام است. رایزنی های تخصصی در قالب دو و چند جانبه نیز ادامه یافت.

دیدارهای حفاری با طرف های اروپایی در حالی برگزار شد که نمایندگان بریتانیا و آلمان در مذاکرات تغییر کردند. گفته می شود تغییر نماینده آلمان به دلیل دولت جدید این کشور و تغییر نماینده انگلیس به دلیل بازنشستگی مذاکره کننده قبلی است.

پیشنهادات روشن و بدون ابهام از سوی ایران بر سر میز مذاکره

علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان در تازه ترین ارزیابی خود از روند مذاکرات گفت: مذاکرات به خوبی پیش می رود و پیشرفت می کند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه تلویزیونی مذاکرات وین گفت: وظیفه تیم اقتصادی این است که برای خنثی کردن تحریم ها تلاش کند. این بدان معناست که ما مذاکرات در وین را سال ها به تعویق نمی اندازیم. در جلسات دولت هم به همکارانم گفتم با فرض تحریم ها به وظایف ذاتی خود عمل کنند. رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که تیم اقتصادی نباید به وین نگاه کند و کشور را مقید به مذاکره نکند.

وی ادامه داد: وظیفه ما در قسمت اول کمک به ارز و تقویت دیپلماسی اقتصادی است. بخش دیگری از وظیفه ما هنر دیپلماسی بر سر میز مذاکره است که وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه است. ما مذاکرات را با منطق محکم و قوی ادامه خواهیم داد و راه حل های قابل توجهی را به طرف مقابل در مذاکرات ارائه کرده ایم. دولت آقای ریسی عملگرا است، بنابراین ما مصمم هستیم با رفتار عملگرایانه بر اساس منافع ملی مذاکره کنیم، مانند رویکرد دولت سیزدهم. می توانیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم.

او گفت: «پیشنهادات ما بر سر میز مذاکره واضح است. طرف های مقابل به ویژه غربی ها باید حسن نیت خود را از خود نشان دهند. در سفری که به نیویورک داشتم برخی از نزدیکان رئیس جمهور آمریکا به دنبال مذاکره در نیویورک بودند، گفتم علائم و رفتاری که در عمل نشان می دهد نگرش شما نسبت به ایران تغییر کرده است را نشان دهید. اگر در صحبت خود صادق هستید، به نشانه حسن نیت ما برای بازگشت به برجام، پول های مصادره شده ما در خارج از کشور (10 میلیارد دلار) را آزاد کنید.

او گفت: «در دو دور اول مذاکرات، دستیابی به ادبیات مشترک دشوار بود. تمام مذاکرات 6 دور قبلی در پیش است، اما در عین حال پیشنهاداتی نیز داریم. یعنی ما هیچ تعارفی نداریم و به طرف های مذاکره کننده گفته ایم که این حق طبیعی ما به عنوان دولت جدید است که در توافقات دولت قبل تجدید نظر کنیم. رویکرد دولت قبل در نهایت شتابزده بود. ما هیچ شانسی برای اشتباه نداریم و وظایف خود را با دقت در پای میز مذاکره انجام خواهیم داد.

پیشنهادات روشن و بدون ابهام از سوی ایران بر سر میز مذاکره

امیر عبداللهیان ادامه داد: در همین مذاکرات در جریان مبادله NON-CARDS بین ایران و آمریکا، طرف آمریکایی 10 نکته را درباره خودش ذکر کرد و خواست یک امتیاز را در قالب وام به ایران بدهد. البته میز مذاکره ساده نیست، اما ابتکارات طرف ایرانی و مذاکرات ما را در مسیر درست قرار داده است. به توافق خوبی نزدیک شده ایم، اما اینکه بتوانیم در کوتاه مدت به توافق خوبی برسیم یا نه، باید توسط طرف مقابل پیگیری شود. گفتیم اگر حسن نیت و اراده جدی داشته باشند همه چیز مشخص است. اگر همه طرف های ما به تعهدات خود در برجام (که با برجام نقض شد، به ویژه آمریکا که از برجام خارج شد و سه کشور اروپایی که از آمریکا پیروی کردند) بازگردند، به نقطه توافق برجام برمی گردیم.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر توافق خوبی حاصل شود. ما به دنبال تضعیف مذاکرات نیستیم و حاضر نیستیم 10 امتیاز بدهیم و یک امتیاز بگیریم. قطعا حفظ حقوق و منافع کشورمان برای ما مهم است. منطق مذاکرات بسته است. اگر اراده جدی داشته باشیم می توانیم در اسرع وقت به توافق خوبی برسیم. در شرایط فعلی روند را مثبت و رو به جلو ارزیابی می کنیم. اما دیروز فرانسه نقش یک پلیس بد را بازی می کرد، اما امروز او رفتار معقولانه ای دارد. دیروز طرف آمریکایی خواسته های غیرقابل قبولی داشت، اما امروز معتقدیم طرف آمریکایی در اسناد خود با واقعیت های صحنه سازگار شده است. در نهایت، یک معامله خوب معامله ای است که همه طرف ها از آن راضی هستند.

وزیر امور خارجه گفت: این توافق در داخل کشور برای توجه به منافع ملی وجود دارد. در جلسات دو ماه اخیر با همه سردبیران و مدیران مسئول کلیه رسانه ها (چپ، راست، مستقل و …) فارغ از روندها، اصحاب رسانه تاکنون اجماع خوبی داشته اند و حمایت خوبی از منافع ملی داشته اند. ما همه مشتاق ایران توسعه یافته، توسعه یافته و متحد هستند.

شبکه خبری المیادین روز گذشته به نقل از هیئت ایرانی در مذاکرات هسته ای وین گفت: «مذاکرات به کندی پیش می رود و هنوز توافقی حاصل نشده است».

به نقل از المیادین، این کشور اروپایی در مذاکرات وین به کندی پیش می رود.

هیئت ایرانی حاضر در مذاکرات وین به المیادین گفت: هدف ما دستیابی به یک توافق دائمی است و مذاکرات ادامه خواهد یافت.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توئیتی از پیشرفت در مذاکرات وین خبر داد و گفت که مسکو با ارزیابی ایران از کاهش تعداد براکت‌هایی که در پیش‌نویس توافق‌نامه در نظر گرفته شده اختلاف نظر دارد.

اولیانوف افزود: دستیابی به نتیجه مطلوب نیازمند زمان و تلاش است.

پیشنهادات روشن و بدون ابهام از سوی ایران بر سر میز مذاکره

روزنامه رای الیوم روز گذشته به نقل از منابع ویژه گزارش داد که پس از 9 دور طاقت فرسا مذاکرات هسته ای در وین پایتخت اتریش، مذاکرات به نتیجه نهایی رسیده است و طبق توافق خود روزنامه، این توافق در واقع و همه موانع بوده است. حذف شده.

رویالوم به نقل از منابع آگاه گفت: «مذاکرات در این دور به یک توافق موقت دو ساله، مرحله راستی‌آزمایی و اعتمادسازی رسیده است که بر اساس آن، ایالات متحده تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را لغو خواهد کرد».

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، گزارش الیوم از مذاکرات وین را تکذیب کرد و گفت: گزارش و ادعاهای الیوم غیرواقعی و ساختگی است.

واضح است که اکثریت قریب به اتفاق هیأت های حاضر در مذاکرات چشم به راه مذاکرات هستند و اگر کشورهای غربی از اتهام زدن به ایران و تعیین ضرب الاجل های دروغین دست بردارند، مدت زیادی تا از سرگیری توافقنامه سال 94 باقی می ماند. به سمت چپ.

ایران تاکید می‌کند که هرچه لغو تحریم‌ها از سوی طرف مقابل جدی‌تر باشد و اراده جدی‌تر برای پذیرش سازوکارهای پیش‌بینی شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها بیشتر باشد، زمان برای دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر می‌شود.

مذاکرات لغو تحریم ها از 15 تا 9 آذرماه در وین انجام شد و پس از وقفه کوتاه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو، از 22 آذر در وین از سر گرفته شد و همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید