ما برای توسعه کلی با چین / پیام رئیس جمهور آماده هستیم

ساعت: 21:07
تاریخ انتشار: 1400/10/24
کد خبر: 1800451

امیر عبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه چین گفت:

وزیر امور خارجه با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین، بر آمادگی تهران برای توسعه روابط در همه ابعاد تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان که در راس یک هیئت بلندپایه به چین سفر کرده است، با وانگهای، یکی از اعضای شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد طیف گسترده ای از مسائل سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی و فرهنگی و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند و راه های توسعه همکاری ها در این زمینه ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

امیر عبداللهیان با تبریک سال نوی چینی ضمن ابلاغ سلام گرم آقای رئیسی به رئیس جمهور و ابلاغ پیام مکتوب رئیس جمهور به همتای چینی خود، آن را پیامی مهم در آغاز به کار دولت سیزدهم خواند.

وی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین متحد، بر آمادگی تهران برای توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برنامه ریزی به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی بین دو کشور، از همکاری سازنده چین در تهیه بیش از 110 میلیون دوز واکسن قدردانی کرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به توافق هیئت دولت با افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس ابراز امیدواری کرد که این امر موجب تسهیل روابط عمومی و تجاری دو کشور شود.

وی با تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر عزم دولت ایران برای اجرای تمامی توافق‌های زیرساختی با پکن تاکید کرد.

امیر عبداللهیان همکاری گسترده ایران با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه را از اولویت های سیاست خارجی دولت خواند و بر تداوم نقش سازنده جمهوری اسلامی در توسعه منطقه از جمله حفظ و تقویت امنیت انرژی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه با یادآوری اهمیت روابط فرهنگی و ظرفیت مشترک تمدن‌های کهن ایران و چین، علاقه هنرمندان ایرانی به توسعه همکاری‌ها در عرصه هنر را فرصتی ارزشمند برای بهره‌گیری از این ظرفیت روابط دانست.

آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند

در این دیدار وانگ یی وزیر امور خارجه چین با تایید نظرات وزیر امور خارجه کشورمان که امروز در مطبوعات چین منتشر شد، گفت: دیدگاه امیر عبداللهیان در مقاله منتشر شده، افق طولانی روابط دو کشور را نشان می دهد.

وزیر امور خارجه چین بر آمادگی پکن برای توسعه همکاری های مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی با وجود تحریم های غیرقانونی علیه مردم ایران تاکید کرد.

وی همچنین حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست آزار و اذیت آمریکا در برجام را اعلام کرد و گفت: سیاست اصولی پکن ادامه حمایت از موضع ایران در برجام است و آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند. شورای امنیت سازمان ملل.

طرف چینی با ارزیابی اهمیت سند همکاری 25 ساله، توافق طرفین برای شروع اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینه ساز تحول اساسی در روابط می داند.

دور دوم مذاکرات در ضیافت رسمی وزیر امور خارجه چین که به افتخار وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد، برگزار شد.

در این دور از مذاکرات دو طرف آخرین وضعیت مذاکرات وین و رویدادهای غرب آسیا و خلیج فارس را مورد بررسی قرار دادند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید