ما برای سناریوهای بازگشت و عدم بازگشت آماده ایم


ساعت: 01:56
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817361

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده به همان اندازه آماده بازگشت و عدم بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، چهارشنبه شب در یک کنفرانس خبری تکرار کرد که توافق برای لغو تحریم ها در وین نه در دست اجراست و نه نهایی، و واشنگتن به همان اندازه آماده بازگشت است یا خیر.

ند پرایس گفت: وی افزود: در هفته‌های اخیر شاهد پیشرفت قابل توجهی در بازگشت دوجانبه به برجام بوده‌ایم، اما همانطور که در روزهای اخیر گفته‌ایم، این توافق نه نهایی است و نه آینده.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: ما برای هر دو سناریو آماده می شویم: سناریویی که بازگشت متقابل به برجام وجود داشته باشد… و سناریویی که برجام کارساز نباشد. در این سناریو، ما به همان اندازه به تعهد رئیس جمهور مبنی بر اینکه ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهد داشت، متعهد خواهیم بود.

ساعاتی پیش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته بود که با وجود پیشرفت هایی در مذاکرات تحریم های وین، برخی اختلافات همچنان باقی است.

سالیوان که همراه با جو بایدن با پرواز شماره 1 خطوط هوایی ایالات متحده آمریکا به بروکسل پرواز کرد، گفت: «ما در چند هفته گذشته پیشرفت هایی داشته ایم. “چند سوال دیگر باقی مانده است.”

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: مشخص نیست که آیا این مذاکرات پایان خواهد یافت یا خیر. وی افزود: متحدان آمریکا تلاش می کنند از دیپلماسی برای مهار برنامه هسته ای ایران استفاده کنند.

از زمان آغاز مذاکرات تحریم ها در وین، دولت آمریکا بارها سعی کرده به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، کشورهای مختلف به ویژه ایران را به تاخیر در مذاکرات متهم کند.

پس از اینکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایالات متحده باید تضمین کتبی بدهد که تحریم ها علیه روسیه نباید بر روابط تجاری و اقتصادی تأثیر بگذارد، مقامات آمریکایی موضع گرفتند که همه مسائل مربوط به توافق وین حل شده است. و درخواست مسکو تنها دلیل قطع مذاکرات بود.

پس از اشاره مقامات روسی مبنی بر حل مسئله ضمانت نامه های کتبی، مقامات آمریکایی دوباره انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند.

حدود 10 روز پیش مذاکره کنندگان در وین اعلام کردند که مذاکرات در وین درباره برجام به حالت تعلیق درآمده و هیات های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت های خود بازگشته اند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات به دلیل “عوامل خارجی” به حالت تعلیق درآمده است.

بورل از اظهار نظر درباره «عوامل خارجی» خودداری کرد، اما ایران گفت که برخی از خواسته های جدید از ایالات متحده را مطرح کرده است و برخی اقدامات مانند توقیف نفتکش ایرانی، مذاکرات را پیچیده کرده است. کشورهای غربی می گویند درخواست روسیه برای تضمین روابط با ایران به تعویق افتاده است.

با این حال، چند روز پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که روسیه تضمین کتبی از آمریکا دریافت کرده است که همکاری مسکو و تهران پس از توافق وین موضوعیت ندارد. به تحریم ها

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید