ما برنده بودیم نه بازنده

ما برنده بودیم نه بازنده

روز جدید : فرصت های جدیدی برای ورود به بازارهای ایران و خاورمیانه پیدا کردیم

محمد حسین لطف اللهی

رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه ابزار اصلی کشورهای غربی برای مقابله با روسیه را یعنی. تحریم ها ناکارآمد بوده و تاکید کردند که منزوی کردن روسیه از طریق تحریم غیرممکن است. این ادعا که ممکن است دلایلی مانند درآمد پایین مسکو از صادرات انرژی و عدم موفقیت غرب در جلوگیری از تامین مالی ماشین جنگی روسیه وجود داشته باشد، ممکن است در شرایط فعلی صحت داشته باشد، اما مشخص نیست که آیا روند فعلی تحریم ها ادامه دارد و گزینه های جایگزین برای محصولات صادراتی روسیه پیدا می شود، می توان آن را از مسکو نیز تکرار کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در مجمع اقتصادی شرق (EEF) در ولادی وستوک روسیه سخنرانی کرد. مجمع اقتصادی شرق هر ساله در ولادی وستوک برای ترویج سرمایه گذاری خارجی در خاور دور روسیه برگزار می شود. پوتین در این سخنرانی که محتوای اصلی آن انتقاد از سیاست غرب و دفاع از رویکرد مسکو در قبال اوکراین بود، تلاش کرد روسیه را برنده اصلی جنگ اوکراین عنوان کند: «از 24 فوریه که روسیه عملیات ویژه خود را در این کشور آغاز کرد. اوکراین، نه، او چیزی را از دست نداده است. دستاورد اصلی تقویت حاکمیت روسیه است. مطمئنم چیزی داریم [با شروع عمليات در اوكراين] ما چیزی را از دست نداده ایم و نخواهیم کرد. دستاورد اصلی تقویت حاکمیت ماست و این نتیجه اجتناب ناپذیر چیزی است که اکنون به دست می آید. وی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: رویدادهای سال جاری اهمیت ویژه عاملی مانند در دسترس بودن مواد اولیه را تایید کرده است که بدون آن سازماندهی هیچ گونه تولیدی غیرممکن است. روسیه تقریبا تنها کشور است. در جهانی که بتواند منابع طبیعی مورد نیاز خود را تامین کند. خاورمیانه در اینجا نقش مهمی ایفا می کند: نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، مواد معدنی، الوار، منطقه مهم ترین منبع برای بازار داخلی ما و شرکای خارجی است.

وی با بیان اینکه آمریکا پایه‌های نظم اقتصادی جهان را سست کرده است، گفت: چالش‌های دیگری که همه دنیا را تهدید می‌کند جایگزین تاج و تخت شده است، بحث تب تحریم است. در اروپا. آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا با بحران های اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند زیرا رهبران آنها نیازهای مردم خود را نادیده می گیرند. ولادیمیر پوتین در آن نشست تلاش کشورهای غربی برای منزوی ساختن روسیه را محکوم به شکست و تهدیدی برای کل جهان خواند و گفت: هر چقدر هم که برخی برای منزوی ساختن روسیه تلاش کنند، چنین چیزی غیرممکن است.

آیا پوتین حقیقت را می گوید؟

ولادیمیر پوتین می گوید که روسیه منزوی نیست و آمارهای اقتصادی ادعای او را – حداقل در شرایط فعلی – تأیید می کند. در شش ماه اول پس از تهاجم نظامی به اوکراین، با وجود تحریم‌های غرب، روسیه حداقل 158 میلیارد یورو از صادرات انرژی به دست آورد. به گزارش یورونیوز، این مقدار طبیعی صادرات انرژی است، در حالی که روسیه بیش از نیمی از درآمد حاصل از فروش محصولات بخش انرژی در کشورهای اتحادیه اروپا را دریافت کرده است. مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک با انتشار نتایج یک مطالعه در این زمینه خواستار اعمال تحریم های موثرتر علیه مسکو شد. یافته های این مرکز تحقیقاتی در فنلاند نشان می دهد که افزایش قیمت سوخت های فسیلی باعث افزایش درآمد روسیه با وجود کاهش حجم صادرات شد. در این گزارش که توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) منتشر شده، آمده است: «از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین، صادرات سوخت فسیلی حدود 43 میلیارد یورو به بودجه فدرال روسیه کمک کرده و به تأمین مالی جنایات جنگی در اوکراین کمک کرده است. . آمار و ارقام منتشر شده در این گزارش که به نتایج یک نظرسنجی اختصاص دارد، مربوط به دوره شش ماهه پس از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه است. به گفته مرکز تحقیقات فنلاند برای انرژی و هوای پاک، ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه توسط اتحادیه اروپا کارآمد بوده است؛ به گونه ای که چین اکنون از آلمان به عنوان بزرگترین مشتری سوخت فسیلی روسیه پیشی گرفته است.اما بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، نفت روسیه این بخش همچنان در حال رونق است و از ابتدا پس از جنگ، حجم صادرات در این بخش به بیش از 19 درصد رسیده است. از اتحادیه اروپا و بریتانیا خواست تا از اهرم خود در بخش حمل و نقل جهانی برای این منظور استفاده کنند.

وضعیتی که پایدار نخواهد بود

انتظار می رود تحریم های اروپا علیه صادرات نفت روسیه تا 5 دسامبر اجرایی شود. هدف از این تحریم ها کاهش واردات نفت روسیه به کمتر از 10 درصد مقدار قبلی است. از سوی دیگر، کشورهای عضو G7 متعهد شده اند که قیمت نفت خام روسیه را محدود کنند، اقدامی که روسیه را از بسیاری از درآمدهای نفتی خود محروم می کند. ایالات متحده ماه‌هاست که بر افزایش قیمت نفت روسیه تاکید کرده است. واشنگتن همچنین بر این باور است که تحریم های غرب علیه محصولات انرژی روسیه قیمت ها را افزایش می دهد و به مسکو کمک می کند تا جنگ خود را تامین مالی کند. علاوه بر نفت، غرب نیز در تلاش است تا جایگزین هایی برای گاز روسیه در حوزه گاز بیابد. این امر در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما اگر کشورهای غربی این مسیر را ادامه دهند و با تولیدکنندگان اصلی گاز جهان به توافق برسند تا در میان مدت نیاز خود را تامین کنند، کار برای روسیه دشوار خواهد بود.

روسیه در حال بررسی یک گزینه جایگزین است

برای مسکو، واضح است که روند صادرات انرژی به غرب در سطح فعلی باقی نخواهد ماند، بنابراین کرملین مدت طولانی است که گزینه های جایگزین را در نظر گرفته است. پوتین در مجمع اقتصادی شرق گفت که اکثریت قابل توجهی از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه «منطق مخرب» تحریم‌های غرب را قابل قبول نمی‌دانند و افزود: «روابط تجاری مبتنی بر منافع متقابل، همکاری و فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای کشورهای جهان است. وی در سخنان خود بر چرخش روسیه به سمت آسیا تاکید کرد و گفت: در حالی که آسیا در حال شکل دادن به آینده است، غرب در حال سقوط است. رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: این مسیرها فرصت های جدیدی را برای ورود شرکت های روسی به بازارهای ایران، هند، خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و البته مسیر معکوس برای این کشورها فراهم می کند. پوتین پیش بینی کرد که حجم کل حمل و نقل بار در این سه مسیر اصلی تا سال 2030 پس از میلاد 60 درصد افزایش می یابد و همچنین اظهار داشت که روسیه و چین از ارزهای ملی روبل و یوان در روابط تجاری خود استفاده می کنند.

امکان لغو قرارداد صادرات غلات

در سخنان پوتین و تکرار برخی از مواضع مطرح شده در آن سخنرانی از سوی مقامات ارشد روسیه، نشانه هایی از احتمال لغو قرارداد صادرات غلات دیده می شود. رئیس جمهور روسیه در نشست ولادی وستوک گفت: بیشتر غلات صادراتی اوکراین به جای کشورهای فقیر به اروپا می رود و این مشکل خطر فاجعه انسانی را دوچندان کرده است. حدود دو ماه پیش روسیه و اوکراین با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل توافق کردند که بنادر دریای سیاه را باز کنند و صادرات غلات اوکراینی را از سر بگیرند. دو کشور متخاصم با هم حدود 25 درصد غلات جهان را تامین می کردند. پوتین گفت: در حال حاضر 345 میلیون نفر در جهان در ناامنی غذایی قرار دارند که 2.5 برابر بیشتر از سال 2019 است، در حالی که کشورهای توسعه یافته همچنان به خرید مواد غذایی از بازارهای جهانی ادامه می دهند. افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی می تواند یک تراژدی واقعی برای اکثر فقیرترین کشورها باشد که با کمبود مواد غذایی، منابع انرژی و سایر کالاهای حیاتی مواجه هستند. من می خواهم به اعدادی اشاره کنم که خطر این مشکل را نشان می دهد: در سال 2019، 135 میلیون نفر در جهان با کمبود شدید غذا مواجه بودند، اما اکنون این تعداد 2.5 برابر شده و به 345 میلیون نفر رسیده است. فقیرترین کشورها دسترسی به مواد غذایی اساسی را بیشتر از دست می دهند زیرا کشورهای توسعه یافته آنها را به صورت عمده خریداری می کنند. خرید انبوه توسط کشورهای توسعه یافته باعث افزایش شدید قیمت ها می شود.

پیش از این بامداد چهارشنبه، واسیل نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، با اشاره به عدم اجرای برخی مفاد قرارداد استانبول درباره صادرات غلات از اوکراین به دلیل باقی ماندن تحریم های غرب علیه روسیه، از احتمال فسخ این معاهده خبر داد. وی با بیان اینکه مسکو خواهان اجرای بخشی مربوط به صادرات مواد غذایی روسیه در قراردادهای استانبول است، تصریح کرد: قرارداد فوق پس از مدت چهار ماهه آن در ماه نوامبر منقضی می شود، اما روسیه قصد ندارد در مذاکرات تمدید آن شرکت کند. این دیپلمات روس ادامه داد: بخشی از قراردادهای استانبول که مربوط به صادرات مواد غذایی از روسیه است اجرا نمی شود چرا که هنوز هیچ کشتی روسی نمی تواند از اسکله های صادراتی خارج شود.

تحلیلگران و نهادهای بین المللی هشدار می دهند که در صورت عدم امکان صادرات غلات از روسیه و اوکراین به سایر نقاط جهان، احتمال تشدید بحران امنیت غذایی به ویژه در آفریقا و مناطقی که شرایط اقتصادی ضعیف تری دارند، وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید