ما به دنبال همکاری سازنده در وین هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما معتقدیم که نتیجه دیپلماتیک بازگشت متقابل به پیوستن به برجام در راستای منافع آمریکا و به نفع متحدان و شرکای ما در منطقه است.

وی گفت: به همین دلیل است که ما همچنان به دنبال تعهد سازنده در وین برای از سرگیری مذاکرات در پایان ماه جاری (نوامبر) هستیم.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: در گفتگوی تلفنی با آقای انریکه مورا (معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا) در تاریخ 29 نوامبر (29 آبان) در وین، با آغاز مذاکرات با هدف رفع تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی موافقت شد. قرار داده شده.
واشنگتن اعلام کرده است که رابرت (راب) مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ریاست هیئت آمریکایی در این مذاکرات (غیر مستقیم) را بر عهده خواهد داشت.

پس از روی کار آمدن دولت دموکراتیک بایدن در ژانویه 2021، دیپلمات‌های ارشد گروه 1+5 از ایران و اتحادیه اروپا شش بار از آوریل تا ژوئن در پایتخت اتریش برای بحث در مورد احیای مفاد شورای امنیت ملاقات کردند.

مذاکرات در ژوئیه گذشته به دلیل ادامه تعهدات ایالات متحده برای لغو تحریم ها متوقف شد و نتوانست از نقض مجدد برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران، اطمینان حاصل کند. دولت دموکراتیک بایدن که از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام انتقاد می کند، با وجود برگزاری شش دور مذاکرات در وین، هنوز گامی جدی برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته است، اما می گوید به دیپلماسی با ایران اعتقاد دارد. .

پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چند مرحله مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مخالف برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در 8 اردیبهشت 1397 (اردیبهشت 1397) 8، 2018)، در دو دور تحریم‌های ثانویه علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازن برجام از یک سو و فشارهای ناشی از اعمال و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر باعث شد که یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، سرانجام در 8 می 2019 (8 اردیبهشت 1398) د) شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با اعطای 60 روز به دیپلماسی، تعهدات عمده هسته ای را می پذیرد.

ایران بارها اعلام کرده است که اگر سایر کشورهای باقیمانده در برجام تصمیم بگیرند به تعهدات خود در این توافق عمل کنند، اقداماتی برای کاهش تعهدات ایران در قبال برجام قابل برگشت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید