ما به دنبال دستیابی به تفاهم با ایران هستیم. تعامل با دولت لبنان سازنده نیست

ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780486

وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به روند مذاکرات با جمهوری اسلامی تاکید کرد که ریاض به دنبال توافق با ایران است و این مذاکرات ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه اجلاس سران گروه 20 روز شنبه در گفت و گو با شبکه سی ان بی سی در حاشیه گفتگو با جمهوری اسلامی ایران. ایران تاکید کرده است که مذاکرات ادامه دارد، هرچند پیشرفت ملموسی حاصل نشده است. خیلی دور.

وی گفت: ما در حال مذاکره هستیم. ما در پادشاهی عربستان سعودی در حال یافتن راهی برای رسیدن به تفاهم با ایران هستیم که بی‌ثباتی امنیت منطقه را به گونه‌ای بررسی کنیم که همه بتوانیم بر ساختن آینده‌ای مرفه برای مردم خود تمرکز کنیم. «تاکنون این گفتگوها اکتشافی بوده است.

مذاکرات با ایران احتمالا ادامه خواهد داشت

او درباره مذاکرات جاری با ایران گفت: «احتمالا دور دیگری داریم. ما روی آن کار می کنیم. در واقع ما هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم، اما می‌توانم بگویم که به اندازه‌ای مثبت بوده است که امکان بحث بیشتر را فراهم کند، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.»

دولت عراق اخیراً در حاشیه اجلاسی در بغداد که از سران عربستان سعودی، ایران، ترکیه، امارات، قطر، مصر و اردن دعوت شده بود، تلاش کرد با رهبران عربستان سعودی و ایران دیدار کند. عراق نشستی را در بغداد برگزار کرد تا رهبران منطقه را گرد هم آورد تا زمینه مشترکی بین آنها برای رسیدگی به مشکلات منطقه پیدا کند. کشور به پایان خواهد رسید.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی اخیرا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با ایران به “نتایج ملموسی در ایجاد اعتماد” و احیای همکاری های دوجانبه منجر شود.

توجه به فعالیت های هسته ای ایران مهم است

وزیر امور خارجه عربستان بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعهد کشورهای اروپایی به پایبندی به تعهدات خود در این توافق، ایران را به نقض تعهدات برجام متهم کرد و گفت: ادامه فعالیت های هسته ای ایران برای ما بسیار مهم است. ما می بینیم که ایران به نقض تعهدات خود نه تنها در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی، بلکه به تعهدات خود ذیل معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای (NPT) ادامه می دهد و فکر می کنم پرداختن به موضوع انرژی اتمی بین المللی همچنان مهم است. عدم دسترسی آژانس به تاسیسات هسته ای ایران. پرداخت کنید و اینها تهدیدهای واقعی برای امنیت منطقه ای و ثبات منطقه هستند.»

وزیر امور خارجه عربستان همچنین گزارش ها مبنی بر بحران دیپلماتیک در روابط ریاض و بیروت را تکذیب کرد اما گفت سعودی ها هیچ توافق فعلی با لبنان را سازنده یا مفید نمی دانند.

اظهارات فرحان پس از آن بیان شد که عربستان سعودی سفیر لبنان را به دلیل آنچه وی اظهارات “توهین آمیز” لبنان علیه عربستان خواند، اخراج کرد.

دیروز (شنبه، نهم آبان) در پی انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان در یمن، ریاض به سفیر لبنان دستور خروج از این کشور را صادر کرد.

روابط ریاض و لبنان حیاتی نیست، بلکه تنها به نفع عربستان سعودی نیست

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در مصاحبه ای در رم ایتالیا در حاشیه اجلاس سران گروه 20 گفت: فکر نمی کنم ما آن را بحران بنامیم. فکر می‌کنم به این نتیجه رسیده‌ایم که با تداوم تسلط حزب‌الله بر صحنه سیاسی، آنچه ما آن را ادامه بی‌میلی این دولت و به طور کلی رهبران سیاسی لبنان برای انجام اصلاحات و اقدامات لازم برای حرکت به لبنان برای تغییر واقعی می‌دانیم. . لبنان و دولت فعلی آن سازنده و مفید نیستند».

این مقام سعودی افزود: ما تصمیم گرفته ایم که این تعامل در حال حاضر سازنده و مفید نیست. این واقعاً به نفع ما نیست.»

جورج کردخی، وزیر اطلاع رسانی لبنان در مصاحبه ای که اوت گذشته ضبط و هفته گذشته منتشر شد، عربستان و امارات را به حمله به یمن متهم کرد و حمله ائتلاف ریاض به یمن را بی فایده خواند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر لبنان گفت: صحنه سیاسی لبنان همچنان تحت تسلط حزب الله، یک گروه تروریستی و گروهی است که سلاح، تجهیزات و آموزش شبه نظامیان حوثی را در اختیار دارد. «انصارولا یمن)».

این مقام سعودی ادامه داد: «بنابراین، این برای ما چیزی بیش از بیانیه یک وزیر است، بلکه بازتابی از وضعیت لبنان است.

از آوریل 2015، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، کشور فقیر یمن را با حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی هدف قرار داده است تا قدرت را به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مخلوع یمن بازگرداند. این حملات منجر به تخریب زیرساخت های یمن و گسترش فقر، بیکاری و شیوع بیماری های واگیردار در این کشور فقیر عربی شده است. ده ها هزار غیرنظامی یمنی از زمان آغاز این حملات کشته و زخمی شده اند.

کارشناسان سازمان ملل یمن را صحنه بزرگترین بحران انسانی جهان توصیف می کنند. بیش از 75 درصد از جمعیت یمن در حال حاضر به نوعی کمک و حمایت بشردوستانه نیاز دارند. میلیون ها نفر از آنها نمی دانند وعده غذایی بعدی شان از کجا خواهد آمد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید