ما از تلاش های ایران برای تعامل سازنده با آژانس استقبال می کنیم

ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792554

سخنگوی معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به توافق اخیر ایران و آژانس گفت که سازمان ملل از هرگونه تلاش ایران برای تعامل سازنده با آژانس استقبال می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونیو گوترش، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی از اقدام داوطلبانه جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

ما با همکاران خود از آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در تماس هستیم و آنها نیز در تماس هستند. ما به این پاسخ نگاه می کنیم و اول از همه منتظریم ببینیم واکنش آنها چیست. اما ما معتقدیم که قطعا از هرگونه تلاش ایران برای تعامل سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ما از ایران می‌خواهیم به تمام جنبه‌های هسته برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند باشد و قطعاً از آنها می‌خواهیم که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درباره موضع سازمان ملل در مورد لزوم لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: معاون دبیرکل سازمان ملل متحد (رزماری دی کارلو) و دبیرکل سازمان ملل به صراحت اعلام کرده اند. تحریم‌ها را همانطور که در شورای امنیت سازمان ملل بیان شده لغو یا آزاد کرده‌اند و استثنائات مربوط به قراردادهای نفتی با ایران را تمدید کرده‌اند.

فرحان همچنین ادامه داد: وی (ریکاردو) به عنوان دبیرکل سازمان ملل از ایران خواسته است اقداماتی را که انجام داده است و مغایر با تعهدات هسته‌ای این کشور در برجام است، متوقف کند و آن را به حالت اولیه بازگرداند.

روز گذشته (چهارشنبه) حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از توافق ایران و آژانس خبر داد، این نهاد در مجتمع تسا کرج مستقر می شود.

به گفته این آژانس، دوربین‌هایی که در روزهای آینده نصب می‌شوند، جایگزین دوربین‌هایی می‌شوند که اوایل امسال (به دلیل آسیب‌های ناشی از خرابکاری هسته‌ای) از تاسیسات کرج خارج شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات باقیمانده با پادمان ها با هدف حل و فصل آنها ادامه خواهند داد.

گروسی در گزارشی گفت: توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های مداربسته در تاسیسات کرج یک تحول مهم برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌هایش است. این قرارداد به ما این امکان را می دهد که به طور مداوم در این مرکز به روز (فعالیت ها) باشیم.

توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی اعلام شد که پایتخت اتریش هفتمین دور مذاکرات لغو تحریم های یکجانبه و سرکوبگرانه آمریکا علیه ایران را در وین برگزار می کند.لغو کامل تحریم ها.

وی همچنین درباره جدیت ایران برای دستیابی به توافق با امضاکنندگان برجام گفت: ما با حسن نیت و ابتکار عمل به دنبال یک توافق خوب هستیم اما به هیچ وجه زبان تهدید را تحمل نمی کنیم. کشورهای غربی باید بدانند که تهدید ایران نتیجه معکوس دارد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید