ما به نظرات امام عمل نکردیم و شوکه شدیم

ما به نظرات امام عمل نکردیم و شوکه شدیم

روز جدید : در بین رهبران جهان تا به امروز، خمینی (ره) را دارم. شخصیتی استثنایی و اسطوره ای که توانست ملتی از هم پاشیده و پراکنده را در یک ملت واحد متحد کند و بزرگ ترین انقلاب قرن را انجام دهد و مردم در تشییع جنازه اش او را بیرون کردند. این شخصیت متعالی و کم نظیر و رهبری مقتدر امام خمینی (ره) بود که مقام معظم رهبری به ایشان فرمودند «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست». شخصیت امام خمینی ابعاد مختلفی داشت و هر از چند گاهی بُعدی از وجود ایشان ظهور می کرد. به همین دلیل است که با گذشت 33 سال از ظهور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، هنوز بسیاری بر این باورند که افکار، آرمان ها و اندیشه های ائمه در عرصه های مختلف باید برای جامعه به ویژه نسل جدید و جوان تبیین شود. با اندیشه های امام زمان(عج) بهتر آشنا شوید و این موضوع را نباید به ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی یا ایام دهه فجر محدود کرد و اندیشه های امام راحل (ره) را محدود کرد. در طول سال در جامعه روشن شد. در این راستا، بررسی ضرورت تبیین اندیشه های امام (ره) در جامعه; انقلاب در دیدگاه‌ها و مشکلات امام خمینی (ره) در این حوزه «آرمان ملی» با غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلبان و مشاور سابق مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگو می‌کند که می‌خوانید.

بارها گفته می شود که حرکت امام و توجه به آرمان های ایشان بسیاری از مشکلات را حل می کند، اما در عمل اتفاق بزرگی رخ نمی دهد و تلاش برای رسیدن به آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی منصفانه است. شعار.

به نظر من مقصر عدم ترویج آرمان های امام، عده ای از ولی امر و برخی از افرادی هستند که باید راه امام را ادامه می دادند. اگر این مقصران اهداف خود را با دیدگاه ائمه در دولت های مختلف مشخص می کردند، امروز در وضعیت بهتری قرار داشتیم و شاهد مشکلات زیادی در کشور نبودیم. مثلاً میزان توجهی که شهید رجایی از حضرت امام (ره) در رسیدگی به مستضعفین آموخت و به کار برد، در دولت های بعدی کاهش یافت. یا در موردی دیگر وحدت مسلمانان یکی از موضوعاتی بود که امام به آن اشاره کردند، اما اکنون روابط بین بسیاری از کشورهای منطقه تیره شده است. مشکل دیگر توجه امام به مردم بود.

من (ره) سالهاست که رفته ام و حضور ندارم. برای تبیین و توسعه دیدگاه های بنیانگذار انقلاب اسلامی چه باید کرد؟

اگر مباحث رفتار امام استخراج می شد و کمی بیشتر روی ایشان تمرکز می شد، وضعیت بهتری داشتیم. کجا و چه زمانی به آرمان های امام توجه نکردیم ضربه خوردیم. پس اولاً برخی از مسئولین و سپس افرادی که اندیشه امام را ترویج می کردند، با تبیین نکردن اندیشه و آرمان های انقلاب اسلامی خوب عمل نکردند. البته الحق و الانصاف باید اذعان داشته باشند که مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) سابقه خوبی در ترویج خط امام (ره) و دیدگاه های ایشان دارد.

به نظر شما ابعاد شخصیت، دیدگاه ها و آرمان های امام تا چه حد برای نسل جدید تبیین شده است و چه اقداماتی باید انجام شود؟

امام (ره) نسل جوان را که چیزی جز عکس و صدا از ایشان نشنیده بودند، نمی توانستیم بشناسیم. جامعه ما نسبتاً جوان است و آینده کشور در دستان این نسل است. پس باید از خود بپرسیم که رسانه ها و فرهنگ تبلیغی، مساجد و مدارس چقدر از امام و آرمان هایش به مردم و دانش آموزان می گویند؟ مناسبت گرفتن امام هم خطرناک است. یعنی باید در 13 و 14 هورداد به حضرت امام توجه کنیم و تا دهه فجر و بعد تا سال آینده نگوییم. به همین دلیل است که معتقدم شخصیت امام (ره) تبیین نمی شود و من به عنوان فردی که بیش از دو سه دهه است به امام فکر کرده ام، می نویسم که امام واقعاً شخصیتی جذاب و کمیاب بوده است. تاریخ ایران و حوزه علمیه. بدون رهبری امام خمینی (ره) نمی توانستیم در جنگ موفق شویم. با قاطعیت گفت که باید جلوی حصر آبادان گرفته شود. خرمشهر باید آزاد شود و همه اینها اتفاق افتاد. اگرچه امام خمینی (ره) نه فرمانده نظامی بود و نه دانشگاه نظامی، اما در جنگ در این زمینه رهبری دانا و توانا داشتیم و با اینکه نتوانستیم صدام را سرنگون کنیم، سرزمین خود را از دست ندادیم. فراموش نکنیم که می خواستند خوزستان و جزایر را از هم جدا کنند و اروند را عراقی کنند اما همه شکست خوردند. ناظر سازمان ملل همچنین گفت که عراق متجاوز است و باید جبران کند، هرچند که ما نتوانسته ایم مانند کویت غرامت دریافت کنیم.

برخی از مدعیان انقلابی بودن و همراهی امام (ره) بعدها رویکردهای جدیدی را اتخاذ کردند. آیا به دلیل تغییر رویکرد کلی است یا به دلیل تغییرات زمانی؟

ما خودمان درک درستی از امام نداشتیم و جنگ مشکلات کشور را به سمتی برد که چون برنامه منسجمی برای اداره کشور نداشتیم معمولاً فکر می کردیم باید راه حل هایی فراتر از ذهن امام پیدا کنیم. جلسات مختلف با نگرش آنها باعث شد راه حل هایی در آنجا پیدا کنند و این چیزی است که اکنون می بینیم. شهید رجایی زمانی گفته بود که بدون دست می توان زندگی کرد، اما بدون مردم نمی شود. خود امام خمینی (ره) فرمودند کاری را که نمی توانید به مردم پاسخ دهید، انجام ندهید. به نظر من این یک چیز بی برنامه بود که عمدی و ترسناک نبود. برخی مخالفت‌ها با افکار سیاسی و رقابت‌ها منجر به ایجاد اختلاف نظر در جبهه انقلاب شد و به این فکر افتادند که رقبای خود را جابجا کنند و به فرموده امام (ره) فراموش کنند که همه با هم باشند. در حالی که امام (ره) معتقد بودند جناح ها باید با هم متعادل باشند، اما شما ببینید در دولت و مجلس چه جهت گیری هایی وجود دارد. من بارها از مجلس و دولت انتقاد کرده ام، یعنی شما نمی توانید با این میانگین از هر دو نفر از دولت قبل حمایت کنید و از آنها برای ارزیابی کارآمدی مدیرانی که وزیر شدند استفاده کنید. همه باید با هم باشیم و همدیگر را تحمل کنیم. صحبت از امام (ره) و تجدید عهد با آرمان های ایشان است، اما وقتی به دولت، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا می رسیم، کمتر به آرمان های امام (ره) توجه می کنیم.

امروز می بینیم که اصلاح طلبان به حاشیه رفته اند. تحلیل شما از مشکل چگونه است؟

چپ دوران سختی را پشت سر گذاشته است. به خصوص الان که جناح اصلاح طلب به پارکینگ رفته است. بنابراین آنها نتوانستند گزینه های خود را برای ریاست جمهوری ارائه دهند، در مجلس، نیروهای مؤثر اصلاحات رد صلاحیت شدند و نیروهای جایگزین رقابتی نبودند. در حالی که مشکل جای دیگری است، رأی مردم به اصلاح طلبان محدود است. اصلاح طلبان با آقای خاتمی که آمد 20 و 22 میلیون رای از مردم گرفتند و آقای روحانی با تایید آیت الله هاشمی، آیت الله سید حسن خمینی و آقای خاتمی دو دوره رئیس جمهور شدند. البته قبلاً هم گفته بودم که اصلاً شعارهایی را که عده ای با آن ساختار شکنی می کنند قبول ندارم، چرا که اگرچه مردم به فکر کارآمدی هستند، اما اینطور نیست که از جریان های سیاسی عبور کرده باشند. دولت و مجلس فعلی اصولگرا هستند و نشان می دهند که این جریان سیاسی تمام نشده است، اما توازن قوا را از دست داده ایم و باخته ایم. چون نمی توانیم بپذیریم که تیم مذاکره کننده به تجربه ظریف و امثال آن توجهی نداشته باشد. من دیدار آقای روحانی با وزرای ایشان در فضای مجازی را به فال نیک می گیرم و البته در جایی گفته ام که باید از شعارزدگی خارج شود، برنامه ها و دیدگاه های خود را بدهد و نقد کند تا دولت مودبانه انتقاد کند. مسیر را بهتر بشناسید.

امام خمینی(ره) تا چه حد مورد قبول برخی به عنوان انقلابی بود؟

ما باید در عمل ببینیم که منظور از انقلاب چیست. اگر هدف قطع ارتباط با منطقه است پس من از این راه بدم می آید. اگر انقلابی گری به معنای حذف یک جریان رقیب است که نمی توان به آن افتخار کرد، اصلاً انقلابی گری نیست. انقلاب یعنی همه سلیقه ها. اگر به این چشم نگاه کنیم می توانیم وگرنه شعاری است که در عمل نشانه های آن را نمی بینیم. انقلابی بودن یعنی ارتباط با دنیا، عدول نکردن از اصول و بهبود رفاه و معیشت مردم.

دیدگاهتان را بنویسید