مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در تبیین نظرات حضرت عالی عمل نکرد


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 1389/03/14
کد خبر: 1843315

حمیدرضا ترگی گفت: نشر امام خمینی(ره) هنوز نقش عمده ای در تبیین و نشر اندیشه های معظم له نداشته است، بلکه بالاتر از همه، مقام معظم رهبری از این افکار و اندیشه ها دفاع و دفاع می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترگی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد گفت: مکتب امام راحل ابعادی مانند بعد سیاسی و ویژگی های آن دارد و باید به دیدگاه معظم له در فقه سیاسی توجه شود.

این کارشناس سیاسی افزود: مکتب سیاسی امام خمینی (ره) مکتبی بسیار ظریف و دقیق در بین علما، مراجع، شخصیت ها و اسلام شناسان دینی است و این اسلام سیاسی است که ساختار و ساختار سیاسی نظام را بر اساس فقه سیاسی خود تبیین می کند. بدون پیروی از فقه سیاسی که برخی از اسلام شناسان مانند مرحوم غزالی یا نینی به آن پایبند بودند و …

ترکی تصریح کرد: در رأس این فقه سیاسی و حکومتی، ولی فقیه جانشین حضرت ولی عصر (عج) در هر عصر و عصری است و ارتباط ایشان با ولایت الهی از طریق این ولی فقیه و میسر است. آیا این امر موجب مشروعیت حکومت می شود، لذا حضرت امام خمینی (ره) حکومتی را که ولی فقیه در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) رهبری آن را برعهده دارد، ولایت عمومی می داند، ظالم نیست و آن را از آن متمایز نمی کند. دیگر دولت های ظالم

وی با بیان اینکه این اندیشه سیاسی مختص امام راحل است، گفت: در حوزه ولایت فقیه همانطور که بارها اشاره شد، ولایت فقیه ولایت رسول الله است و باید کار کند. برای اجرای اسلام در جامعه و نقش آن نظارتی نیست. بلکه نقش هدایت، سیاستگذاری و اداره جامعه و حرکت جامعه به سوی تحقق حکومت الهی و دینی در جامعه است.

این کارشناس سیاسی گفت: این مکتب سیاسی امام راحل در ابعاد مختلف قابل تبیین است و این ابعاد در طی بیانات معظم له چه در دوران قبل از انقلاب اسلامی که منجر به تبعید و چه در تبعید شد، آشکار شد. کتاب حکومت اسلامی «از پیروزی انقلاب اسلامی کاملاً مشهود است که این مواضع را با مصداق و بر اساس مقتضیات زمان تبیین و بیان می کنند.

ترقی خاطرنشان کرد: هر چند که البته مؤسسه نشر آثار امام خمینی (ره) باید اندیشه سیاسی امام راحله را منتشر و حمایت کند و به هر سؤالی که علیه این نوع تفکر سیاسی مطرح می شود پاسخ دهد. اما متأسفانه می بینیم که مقام معظم رهبری بیش از هر کس دیگری از این اندیشه دفاع و تبیین می کنند، در واقع مؤسسه نشر آثار معظم له هنوز نقش عمده ای در تبیین و نشر این اندیشه به نحو مطلوب ایفا نکرده است. وظیفه همه نخبگان جامعه است بیم آن می رود که مقام معظم رهبری برای تبیین این ایده اقدام جدی کنند.

وی افزود: در طول 32 سال از رحلت امام راحل، مقام معظم رهبری بیش از 30 سؤال را در تبیین مکتب امام خمینی (ره) و دیدگاه ها و اندیشه های سیاسی، دینی و عقیدتی امام راحل در سالگرد هجرت فرموده اند. هر یک از سخنان و بیانات می تواند زمینه ساز شناخت دقیق امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی و نقش ایشان در رهبری انقلاب اسلامی و پیامدهای این انقلاب در عرصه بین المللی برای جامعه داخلی، خارجی و خارجی باشد. نخبگان بین المللی

ترکی گفت: امیدواریم این سخنان بیش از پیش مورد توجه نخبگان جامعه قرار گیرد.


دستاوردهای انقلاب اسلامی در داخل و خارج منشاء تحول در روابط بین الملل است

وی افزود: خط والایی که معظم له به عنوان انقلاب اسلامی در این نقطه از جهان و درود خدا بر آن کاشتند و برگ های آن امروز در نقاط مختلف جهان بستر مقاومت را ایجاد کرده است، نشان می دهد که نه تنها مردم و نخبگان سیاسی و علمی تقریباً دستاوردهای انقلاب اسلامی در داخل و خارج، منشأ تحول در روابط بین‌الملل، تغییر نظم جهانی و احیای نهضت‌های آزادی‌بخش و اسلامی، بیداری اسلامی در جهان و نهضت علیه استکبار بین ملت ها و رشد معنوی آنقدر در جوامع بشری امروزی رواج دارد که رئیس جمهور بایدن یک اسلام شناس را استخدام کرد تا ابعاد مکتب اسلام و انقلاب اسلامی و گرایش به مهدویت را برای او توضیح دهد.

این کارشناس سیاسی گفت: امروز مستکبران و دشمنان اسلام اعم از رژیم صهیونیستی و رژیم استکباری آمریکا مجبور به مطالعه و تحقیق در این مکتب و توجه به ابعاد آن شده اند.

ترکی بیان کرد: امروز شاهدیم که عرصه فکری جهان به تدریج به سمت تسلیم اسلام و پذیرش اسلام به عنوان تنها راه نجات بشریت از استکبار و ظلم و سلطه و نیروهای ظالم دنیا رفته است و این امر ناشی از آن است. به شجره نامه ای که امام راحل آن را به برکت انقلاب اسلامی و همت ملت ایران کاشتند.

وی افزود: امروز شاهد دستاوردهای بزرگ نهضت های امام راحل هستیم. گرایش به اسلام در جهان، در غرب، آمریکا و سایر قاره ها در حال تشدید است و نفوذ اسلام در معادلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جهان رو به افزایش است.تمدن سازی در عرصه بین المللی در گام دوم انقلاب به عنوان یک الگو

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید