ما تغییر در ژئوپلیتیک قفقاز را خط قرمز/توافق خود در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات آژانس می دانیم.


ساعت: 22:18
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904759

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی خود با بیان اینکه تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز را خط قرمز خود می دانیم، افزود: اتهامات بی اساس آژانس به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران. در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات آژانس به توافق رسیدیم و پروتکل لازم بین دو طرف تنظیم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (پنجشنبه) 7 مهرماه در سفر به ایروان با آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

وی پس از این دیدار با حضور در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی ها پرداخت و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر امور خارجه گفت: تجارت بین دو کشور بالغ بر یک میلیارد دلار است.

امیر عبداللهیان افزود: افتتاح سرکنسولگری ایران در کاپان یکی از برنامه های فردای کلی ما است. ایران معتقد است حضور نیروهای خارجی و مداخلات خارجی در منطقه در هیچ نقطه ای از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نیست و امیدواریم مشکلات منطقه در قالب حل شود. از فرمت های مورد انتظار شامل 3+3 در سطح کشورهای منطقه است. ایران هیچ تغییری در ژئوپلیتیک منطقه را تحمل نخواهد کرد و ما این را خط قرمز خود می دانیم و از تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از چنین نیات استفاده می کنیم.

وی از استقبال و مهمان نوازی خوب وزیر امور خارجه ارمنستان قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه درباره کریدور دریای سیاه – خلیج فارس و حضور هند در آن گفت: این کریدور یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ما است و با توجه به اهمیت و جایگاه هند و نقشی که می تواند ایفا کند، در حال بررسی یک قالب سه جانبه هستیم. بین ایران و هند و ارمنستان باید طوری طراحی شود که بتوانیم در تحقق اهداف این مسیر مهم ترانزیتی موثرتر باشیم.

امیر عبدالاخیان در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر مرزها گفت: رئیس جمهور آذربایجان در گفت و گوهای دیپلماتیک اعلام کرد که آذربایجان هیچ برنامه ای برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه و مرزهای منطقه نخواهد داشت اما به مسئولان مربوطه هشدار داده ایم. در بالاترین سطح از نظر تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای منطقه و ایران از هر فرصتی برای جلوگیری از این اقدام برخوردار است.

* در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات آژانس به توافق رسیدیم و پروتکل لازم تنظیم و بین دو طرف توافق شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگار ریانوستی درباره روند مذاکرات برای رفع تحریم ها نیز گفت: در هفته ها و روزهای اخیر با طرف آمریکایی و طرف آمریکایی پیام رد و بدل کرده ایم. از صحبت هایی که یک ساعت قبل از پرواز به ایروان با آقای بورل داشتم، می توانم متوجه شوم که همه چیز در مسیر درستی است. ما توافق کردیم که همکاری قوی تری بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایجاد کنیم.

وی افزود: اتهامات بی اساس آژانس به فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران. در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات آژانس به توافق رسیدیم و پروتکل لازم تنظیم و بین دو طرف توافق شد. در عین حال، در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه تبادل اسرای ایرانی-آمریکایی صورت گرفته است و هیئتی به نمایندگی از آمریکا از یک کشور ثالث در تهران حضور داشتند و در این راستا به عنوان یک اقدام بشردوستانه، یکی از آنها را تحویل گرفتیم. زندانیان ایرانی-آمریکایی با تابعیت مضاعف در کشور چند روز پیش عمان را دادیم.

* به کشورهای آمریکایی و اروپایی هشدار دادیم که با تحلیل های غلط شورشیان و تروریست ها را در ایران تحریک نکنند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: تبادل پیام با طرف آمریکایی برای رسیدن به نقطه نهایی توافق ادامه دارد. اما در ناآرامی ها و شورش های اخیر در ایران، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی عجولانه، بی پروا و مداخله جویانه عمل کرده اند. امروز در ایران همه چیز به شکل طبیعی خود اتفاق می افتد.

وی گفت: ما حساب شورشیان، افراد مسلح و تروریست ها را به طور کامل از افرادی که مطالبات مسالمت آمیز دارند جدا کرده ایم. هیچ کس در ارتباط با مطالبات صلح در ایران دستگیر نشده است. ما به طرف های آمریکایی و اروپایی هشدار داده ایم که با تحلیل های غلط، شورشیان و تروریست ها را در ایران تحریک نکنند و با وجود این فضا، تبادل پیام و گفتگو برای رسیدن به مرحله نهایی توافق و بازگشت همه طرف های برجام در مسیر درست است. مسیر.

دیدگاهتان را بنویسید