ما شاهد پیشرفت واقعی و تمایل به دستیابی به توافق در وین هستیم

ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 1400/10/24
کد خبر: 1800417

وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری سالانه گفت که پیشرفت واقعی و تمایل در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای با ایران وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرگئی لاروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که پکن و مسکو دیدگاه مشترکی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارند.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود به تلاش های روسیه در یک سال گذشته برای حل مسائل مختلف در سراسر جهان از جمله عراق، سوریه، قره باغ کوهستانی، توافق هسته ای با ایران، فلسطین و سایر کشورها اشاره کرد.

وزیر امور خارجه روسیه نسبت به تشدید تنش ها و درگیری ها در سطح بین المللی و نقش غربی ها در این زمینه هشدار داد و گفت: غربی ها ساختار روابط بین الملل را مطابق با منشور سازمان ملل متحد زیر پا گذاشته اند.

وی خاطرنشان کرد که کشورهای غربی در تلاش هستند تا به طور مصنوعی ائتلاف نظامی ناتو را گسترش دهند و اوکراین را در آن مشارکت دهند.

وی در خصوص مذاکرات این هفته روسیه با ناتو و آمریکا برای ارائه تضمین های امنیتی به روسیه، گفت که آنها باید به صورت کتبی به پیشنهادات مسکو به صورت موردی پاسخ دهند.

لاوروف افزود: روسیه نمی تواند برای همیشه منتظر پاسخ غرب باشد. ما پیشنهادات خود را خیلی وقت پیش مطرح کردیم و غربی ها مطالعه نکردند و به مذاکره رسیدند. در حالی که ما با مواضع خاصی وارد این مذاکرات شدیم».

او به دیلی تلگراف گفت: «وعده‌های ناتو در مورد عدم اشاعه در دهه 1990 کنار گذاشته شد و ما شاهد پنج موج گسترش ناتو بودیم». اعضای جدید ناتو اکنون به طور فعال مورد استفاده قرار می گیرند و پیشنهاد ما کاهش این رویارویی و افزایش تنش های نظامی است.

وی گفت: از سوی دیگر، غربی ها تهدید می کنند که اگر روسیه به دستورات ما در مورد اقداماتی که با نیروهای خود در خاک خود انجام می دهد، عمل نکند، فعالیت های خود را در شرق اروپا افزایش خواهند داد که بسیار بی معنی است.

لاوروف با اشاره به رد ضمانت های امنیتی روسیه از سوی آمریکا و ناتو گفت: پاسخ نظامی-فنی روسیه به این موضوع رد شده است.[ولادیمیر] پوتین در یک کنفرانس خبری سالانه گفت که پاسخ روسیه به پیشنهادات کارشناسان نظامی بستگی دارد. «آمریکایی ها همیشه علاقه مند به استفاده از چوب تحریم بوده اند و بخش هایی از وزارت امور خارجه برای مجازات مخالفان آمریکا ایجاد شده است.

وی گفت: ما معتقدیم که این مسائل باید بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک حل شود. هدف از پیشنهادات ما نه تنها تامین امنیت روسیه، بلکه تضمین امنیت کل اروپا از جمله روسیه است. «این ایالات متحده است که به دنبال افزایش ردپای نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه است.

وی در پاسخ به سوالی درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: ما به حاکمیت هر دو کشور احترام می گذاریم و بی طرفی این دو کشور یکی از عوامل اصلی امنیت در اروپا و جهان است. “کسانی که به حاکمیت هر دو کشور اهمیت نمی دهند، کسانی هستند که می خواهند آنها را به پیوستن به ناتو تشویق کنند و مردم اسکاندیناوی از این موضوع خوشحال نیستند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره رویدادهای قزاقستان و نقش سازمان پیمان امنیت جمعی در مبارزه با هسته های تروریستی در آسیا گفت: من معتقدم که وضعیت قزاقستان و درخواست رئیس جمهور برای کمک از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی است. قادر به حل مشکلات مشابه در جامعه جهانی است. در همان زمان، غرب از سرعت توسعه در قزاقستان شوکه شد.

وی گفت: امیدواریم چنین اتفاقاتی رخ ندهد، اما در صورت وقوع، هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از تکرار آن انجام می دهیم، زیرا تلاش های خارجی برای بی ثبات کردن اوضاع در آسیا افزایش یافته و ادامه دارد. “آنها بیشتر شده اند.” خطرناک. “

وی گفت: اکنون که ایالات متحده و متحدانش از افغانستان خارج شده اند، کشور را در موقعیتی قرار داده اند که باید به ثبات بازگردد. در مورد هسته های تروریستی خاموش، باید از طریق سازمان های اطلاعاتی اقدام کرد و هیچ راه حل نظامی برای آن وجود ندارد. معاهده امنیت جمعی سازوکارهای خاص خود را دارد و با توجه به تحولات قزاقستان، این فعالیت ها باید جدی تر گرفته شود.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحریم های جدید علیه روسیه گفت: ما برای هر سناریویی از جمله اقدامات اقتصادی آماده هستیم. ما می توانیم روی خودمان حساب کنیم. «ساختارهای اقتصادی غرب همیشه دارای مخاطرات بوده و ما در استفاده از آنها مراقب بوده ایم.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره تشدید تنش در مرز آذربایجان و ارمنستان و ارتباط آن با حضور سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان، گفت: من واکنش عصبی از باکو و آنکارا ندیده ام. در آنکارا، یکی از مشاوران اردوغان گفت که در مقابل از ترکیه توضیح خواستیم.

لاوروف افزود: ما معتقدیم که مشکلات مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید در اسرع وقت حل شود. ما در یک سال گذشته پیشنهادهایی از جمله تشکیل کمیسیون تعیین مرزها را ارائه کرده ایم.»

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران جمهوری آذربایجان گفت: در نشست سوچی امیدوار بودیم که این کمیسیون تا پایان سال 2021 تشکیل شود. ما در حال انتقال به باکو هستیم. «در مورد نحوه شروع کمیسیون اختلافاتی وجود دارد.

لاوروف در پاسخ به گزارش خبرگزاری شینهوا چین، تایید کرد که پوتین در چهارم ماه آینده به چین سفر خواهد کرد و با شی جین پینگ برای گفتگو در مورد طیف وسیعی از مسائل دیدار خواهد کرد.

وی گفت: در مسائل بین‌المللی، چین و روسیه درباره توافق هسته‌ای با ایران و لزوم بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل متحد. [دونالد] ترامپ از این موضوع بیرون آمد، آنها دیدگاه مشترکی دارند.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال آناتولی درباره مذاکرات مقامات ارمنستان و ترکیه در مسکو گفت: ایران و ترکیه کمک خواهند کرد.

لاوروف افزود: امیدواریم گرجستان بدون پیش شرط وارد مذاکرات 3+3 شود. ما از دیدار نمایندگان ترکیه و ارمنستان در مسکو خرسندیم و امیدواریم این مذاکرات مستقیم مثمر ثمر باشد.

وی گفت: من نسبت به مشکل هسته ای با ایران خوشبین تر هستم زیرا پیشرفت واقعی و تمایل ایران و ایالات متحده برای درک نگرانی های طرف مقابل و یافتن راهی برای حل آنها از طریق توافق جامع وجود دارد. برجام. همچنین یک توافق جامع است.»

وی گفت: در وین مذاکره کنندگان باتجربه ای وجود دارند که جزئیات را بررسی کرده اند و پیشرفت های حاصل شده بسیار زیاد است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و توافق حاصل شود. اما ایران باید واقع بین باشد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و کشورهای غربی نباید در مذاکرات تنش روانی ایجاد کنند و به دیپلماسی محض نیاز است.

لاوروف گفت: خدا را شکر وقتی غربی‌ها برای ادامه برنامه هسته‌ای ایران شرط گذاشتند، ما موفق شدیم شرایط را مدیریت کنیم، از جمله محدود کردن برنامه موشکی ایران که در شورای امنیت سازمان ملل ذکر نشده است و همچنین شرایط رفتار. وی افزود: ایران در منطقه قرار گرفته است و ما با این شروط مخالفت کرده ایم زیرا بحث ما برجام است که در شورای امنیت تصویب شد.

وی گفت: ما در مورد شرایطی صحبت می کنیم که ترامپ از توافق خارج شده بود و باید برجام را همانطور که قبلا بود احیا کنیم، بدون اینکه چیزی به آن اضافه کنیم. در زمینه موشکی و مسائل منطقه ای معتقدیم همه کشورهای منطقه و فراتر از آن با یکدیگر مشکل دارند. ایران با همسایگان عرب خود مشکل دارد و بالعکس، غرب از جمله آمریکا و اروپایی‌ها نسبت به اقدامات ایران نگرانی دارند. اما هر کشوری منافعی فراتر از مرزهای خود دارد و تأثیر واقعی بر رویدادهای کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن دارد.

لاوروف گفت: از آنجایی که ما می خواهیم کشورها از برجام فراتر نروند، می دانیم که نگرانی هایی بین کشورهای منطقه و فراتر از آن وجود دارد که باید در نشست های امنیتی از جمله کنفرانس امنیت خلیج فارس مورد توجه قرار گیرد. این دیدارها ایران و کشورهای عربی را به هم نزدیک می کند و در این دیدارها ایران موضوع جلسه نخواهد بود و هر کشوری نگرانی های خود را بیان می کند. ایران نه تنها موشک دارد، بلکه کشورهای عربی نیز در حال توسعه برنامه موشکی خود هستند.

وزیر امور خارجه روسیه درباره پیوستن اعضای جدید به سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: این نهاد رویه مشخصی در این زمینه دارد و کشورهایی که مایل به عضویت هستند باید درخواست خود را ارائه کنند.

وی در خصوص سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: این دیدار مهمی است و ارتباطات باید در بالاترین سطح ادامه یابد. اما اخیراً این ارتباطات تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفته است. روسای جمهور دو کشور تلفنی صحبت کرده اند، اما این دیدار حضوری پربارتر خواهد بود. «اهمیت این نشست در لزوم اجرای تبصره‌ها در همه موضوعات و دستور کارها به‌ویژه در خصوص تغییر ریاست دولت ایران است و باید تضمین تداوم مبادلات اقتصادی و سایر حوزه‌ها را تحلیل کنیم. “

لاوروف افزود: وقتی پروژه های مشترک زیادی وجود دارد باید به جزئیات توجه کنیم و دولت روی آن کار می کند، کمیسیونی به ریاست وزرای انرژی باید در این گفت وگوها مشارکت داشته باشد. همچنین موضوعاتی مربوط به سیاست های بین المللی، برجام، وضعیت کلی خلیج فارس است که اخیراً بین دو کشور مورد بحث قرار گرفته است. برنامه ما شامل همکاری با سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی است. ایران عضو تیمی است که از اصول حقوق بین الملل دفاع می کند، نه از یک سری توافقات گروهی کوچک.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایران نیز یکی از اعضای گروه مدافع منشور سازمان ملل است. ما در سوریه در مورد برخی مسائل منطقه ای همکاری نزدیک داریم، ما به همراه ترکیه در اجلاس آستانه حضور داریم. این یک مثال عالی از نحوه متحد شدن دو کشور حول یک هدف مشترک با وجود دیدگاه های مختلف است. زمانی که به این نتیجه رسیدیم که ایجاد بستری برای کمک به سوریه امکان پذیر است، ترویکای آستانه و کنگره سوریه به تدوین سندی کمک کردند که اکنون چارچوبی برای مذاکرات است و کمک قابل توجهی به تقویت مذاکرات سوریه کرده است.

لاوروف به کردهای عراق و سوریه گفت: کردها نقش مهمی در ایجاد ثبات در عراق دارند. هر چه ثبات در عراق بیشتر باشد، اطمینان بیشتری داریم که روابط دوجانبه موفقی داریم. «در سوریه مسئله کردها یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات است.

وی گفت: برخی از بازیگران فرامنطقه ای کشورها را مجبور می کنند تا اتحادیه خود را انتخاب کنند. زمانی که واشنگتن می گوید از روسیه تسلیحات نخرید یا با ایران صحبت نکنید، در واقع بر آزادی عمل آنها تأثیر می گذارد.»

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید