ما مشارکت روسیه در پروژه های هسته ای ایران را تحریم نمی کنیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنگوی وزارت امور خارجه جمعه شب بار دیگر تاکید کرد که دولت بایدن همکاری روسیه با ایران بر سر پروژه های هسته ای این کشور را تحریم نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به طرح گروهی از سناتورهای آمریکایی برای درخواست تعلیق تحریم ها برای همکاری صلح آمیز هسته ای با ایران گفت: ما دخالت روسیه در پروژه های هسته ای که بخشی از برجام هستند را تحریم نمی کنیم.

این مقام آمریکایی به نیوزمکس گفت: برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت و تمام قطعنامه های قبلی سازمان ملل تعهد روسیه به ایران در مورد نیروگاه اتمی بوشهر را به رسمیت می شناسند. این گونه فعالیت ها در هیچ یک از این برنامه ها ممنوع نیست.»

قانونگذاران جمهوری خواه در سنای آمریکا روز چهارشنبه گفتند لایحه ای را ارائه کرده اند که چین و روسیه را از همکاری در برنامه هسته ای ایران به عنوان بخشی از مفاد توافق هسته ای برجام منع می کند.

وب سایت واشنگتن فری بیکن گفت این لایحه توسط تد کروز سناتور جمهوری خواه تگزاس ارائه شده و 12 سناتور جمهوری خواه دیگر از آن حمایت کرده اند.

یک روز پیش از آن، واشنگتن-بکن اعلام کرد که شرکت دولتی روسی روساتم در حال برنامه ریزی سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر است.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که از دولت آمریکا به رهبری جو بایدن تضمین هایی دریافت کرده است که تحریم ها علیه روسیه مانعی برای همکاری هسته ای میان اوکراین و روسیه نخواهد بود.

دولت آمریکا چنین ضمانت کتبی را تایید نکرده است، اما بارها اعلام کرده است که همکاری در پروژه های هسته ای ایران از جمله نیروگاه بوشهر جزء مفاد توافق هسته ای برجام است و آمریکا به دنبال تحریم نخواهد بود.

با این حال، دولت آمریکا گفته است که تحریم‌های روسیه برای همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران مشمول تحریم‌ها خواهد بود و واشنگتن برای آنها استثنا قائل نخواهد شد.

دولت های غربی، از جمله ایالات متحده، پس از حمله روسیه به اوکراین، بسته های تحریمی متعددی را علیه روسیه اعمال کرده اند، از جمله اخراج برخی از بانک های این کشور از سیستم پیام رسان سوئیفت.

همکاری در پروژه های هسته ای شامل بوشهر، راکتور اراک و راکتور تحقیقاتی در تهران بر اساس توافق برجام مجاز شده است، اما دولت دونالد ترامپ استثنائات تحریم های مربوط به این همکاری را لغو کرده است. دولت جو بایدن اخیراً استثنائات را بازگرداند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید