مبارزه آمریکا برای ایجاد بدعت در سازمان ملل به بهانه حمایت از زنان ایرانی

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد شنبه شب به وقت محلی گفت: این هفته چشم جهانیان نیز به سازمان ملل خواهد بود.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: باید به خواسته های پر سر و صدا زنان ایرانی و جامعه مدنی برای حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان توجه کنیم.

گرین فیلد در حساب کاربری خود در توییتر نیز تصویری از خود در مقابل آثار هنری مخالفان جمهوری اسلامی ایران با عنوان «چشم به ایران» در نیویورک منتشر کرد و ادعای فوق را مطرح کرد.

دولت بایدن به همراه متحدان غربی خود از آغاز حوادث داخلی ایران، حمایت از ناآرامی ها را در دستور کار خود قرار داده و از اخلال گران نظم عمومی حمایت می کند و با برگزاری جلساتی با مخالفان، اقدامات ضد ایرانی خود را تقویت کرده است. جمهوری اسلامی ایران وی به بهانه نقض حقوق بشر به فهرست تحریم های ایران اضافه کرد.

دولت بایدن مدعی است که از تغییر رژیم در ایران حمایت نمی کند، اما از زمان شروع حوادث در ایران با مخالفان جمهوری اسلامی ایران همسو شده و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکرات برای احیای برجام، با تمرکز بر وقایع داخلی ایران، اما نقش او در این تحولات تکذیب شده است.

غرب به رهبری آمریکا در تاریخ 12 آذر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی ها در ایران قطعنامه ای با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» در ژنو سوئیس به تصویب رساند.

این قطعنامه با 25 رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان 6 کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده عربی و ازبکستان از این قطعنامه ممتنع کردند.

کامالا هریس معاون بایدن پس از دیدار با یکی از فعالان به اصطلاح حقوق بشر که از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامیان تشدید تحریم ها علیه ملت ایران است، در تاریخ 11 آبان ماه همزمان با … نشست غیررسمی (فرمول آریا) و یک سازمان ضد ایرانی با توجه به تحولات اخیر در ایران، سازمان ملل در بیانیه ای از قصد واشنگتن برای همکاری با شرکای خود برای حذف ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان خبر داد.

«امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد که نسخه‌ای از آن برای رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) و رئیس سازمان ملل متحد ارسال شد. کمیسیون شصت و هفتم وضعیت زنان با اشاره به موارد ذکر شده از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کرد که اصول منشور سازمان ملل متحد را در مقام نگهبان منشور سازمان ملل متحد و در چارچوب مسئولیت‌های دبیرکل و در این زمینه جلوگیری از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب آمریکا در قبال ایران، زیرا این رویه مشارکت فعال و همه جانبه همه کشورهای عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را تهدید می‌کند.

ایروانی در این نامه با اشاره به نشست آتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) در 23 دسامبر سال جاری، درخواست غیرقانونی آمریکا مبنی بر قطع عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان را مورد تاکید قرار داده است. این درخواست مبتنی بر ادعاها و فرضیاتی است که اطلاعات نادرستی علیه ایران ارائه شده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نیویورک افزود: این درخواست غیرقانونی نشان دهنده تلاش دیگری از سوی آمریکا برای سوء استفاده از سیستم سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی خود است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به سوء استفاده نهادهای مرتبط با سازمان ملل برای دستیابی به اهداف سیاسی هشدار داده است زیرا به اعتبار نظام سازمان ملل آسیب می زند.

سفیر و نماینده دائم ایران توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به سیاست خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و ایجاد کارزار گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشار حداکثری سیاسی و اقتصادی پس از خروج از کشور جلب کرد. آمریکا در سال 2017 از برجام خارج شد و افزود: اگر این اقدامات غیرقانونی در صورت موفقیت در سیستم سازمان ملل باشد، برای کل سازمان ملل بسیار خطرناک خواهد بود.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص برکناری ایران از سمت کمیسیون زنان سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به طور رسمی و آشکار مواضع خود را نسبت به اقدامات غیرقانونی تعدادی از دولت های غربی اعلام کرده است. علیه ایران به بهانه حوادث داخلی کشور و همچنین به دلیل مطرح شدن آن در رسانه ها و پیام ها و همچنین در مذاکرات و جلسات، هرگونه سوء استفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و محکوم است. غیر قابل قبول

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین آرا از بین 54 کشور عضو ECOSOC به عضویت کمیسیون وضعیت زنان درآمد. گروه با 43 رای در حال حاضر تلاش آمریکا با کمک برخی از دولت های اروپایی این است که با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل سیاسی خود و تأثیرگذاری بر کشورهای مستقل در اقدامات کاملاً سیاسی و غیرقانونی از عضویت ایران در این چارچوب جلوگیری کند. این اقدام آمریکا قبل از اینکه اقدامی علیه ایران باشد، اقدامی علیه رای آزاد کشورها در سازمان ها و ساختارهای بین المللی است. اقدام آمریکا در واقع حق رای کشورهای مستقل در این سازمان را زیر سوال می برد و ارزش رای آن کشورها را زیر سوال می برد.

کمیسیون وضعیت زنان یک نهاد فرعی از سازمان ملل است که از سال 1946 در تلاش است تا در زمینه چالش ها و مسائل زنان پیشگام باشد. اگرچه گاهی اوقات مانند بسیاری از سازمان های بین المللی دیگر تحت تأثیر تصمیمات و اقدامات سیاسی کشورهای اروپایی قرار می گیرد، اما هدف نشست سالانه و ده روزه آن حل بسیاری از مشکلات زنان در زمینه عدالت جنسیتی، استانداردهای جهانی برای پیشرفت زنان است. و نابرابری های موجود در این زمینه. این کمیسیون 45 عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران از سال 2022 تا 2026 بر اساس اکثریت آرای اعضا به عضویت این کمیسیون درآمد.

دیدگاهتان را بنویسید