ارائه یک نمایش دیگر ضد ایرانی توسط آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان سازمان ملل

دولت جو بایدن که پس از تظاهرات ضدایرانی 20 آبان و برگزاری نشست غیررسمی (فرمول آریا) در سازمان ملل و سازمان ملل متحد، از آغاز حوادث هفته های گذشته در ایران، آشکارا از این اغتشاشات حمایت کرده است. همچنین تصویب قطعنامه موسوم به “وضعیت حقوق بشر در ایران” در سوم دسامبر در ژنو سوئیس، این بار به بهانه حمایت از حقوق بشر و حمایت از زنان ایرانی، تصمیم به قطع عضویت ایران در کمیسیون سازمان ملل گرفت. در مورد وضعیت زنان؛ کمیسیونی که جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخابات شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه و با کسب 43 رای از 54 رای کشورهای عضو ECOSOC به عضویت آن درآمد.

آمریکا که همواره مدعی حمایت از دموکراسی و شنیدن صدای مخالفان است، این بار حتی با نقض قوانین بین المللی و تعهدات خود به عنوان کشور میزبان سازمان ملل، مانع از حضور هیأتی از جمهوری اسلامی شد. ایران در این دیدار حضور داشته و ویزا برای وی صادر نکرده است.

البته خبری نیست که آمریکا به صدای کشورهای غیرمتعهد گوش نمی دهد، زیرا در نشست فرمول آریا به کشورهای عضو گروه دوستان حامی منشور سازمان ملل اجازه صحبت نداد و تریبون مخالفان جمهوری اسلامی ایران و چهره های سرشناس مدعی حقوق بشر و حقوق زنان ایرانی قرار داد تا با روایت های یک طرفه خود با نمایش هالیوودی بر افکار عمومی جهان تاثیر بگذارند.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت های سیاسی و دیپلماتیک خود برای جلوگیری از رویکرد سیاسی غیرقانونی و خودخواهانه استفاده می کند و به تلاش خود در این زمینه ادامه خواهد داد.


اکوسوک و کمیسیون وضعیت زنان

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل متحد است و مسئولیت رسیدگی به مسائل اجتماعی، اقتصادی و مسائل مربوط به آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد را بر عهده دارد.

ECOSOC در حال حاضر دارای 54 عضو است که جمهوری اسلامی ایران آخرین بار از اوایل سال 2019 به مدت سه سال به عضویت آن انتخاب شد و دوره آن در سال گذشته به پایان رسید.

کمیسیون وضعیت زنان یکی از زیرمجموعه های Ecosoc است که از سال 1946 در تلاش است تا در زمینه چالش ها و مسائل زنان پیشگام باشد. اگرچه گاهی مانند بسیاری از سازمان های بین المللی دیگر تحت تأثیر تصمیمات و اقدامات سیاسی کشورهای اروپایی قرار می گیرد، اما نشست سالانه و 10 روزه آن با هدف حل بسیاری از مشکلات زنان در زمینه عدالت جنسیتی، استانداردهای جهانی برای پیشرفت برگزار می شود. زنان و نابرابری های موجود در این زمینه تلاش می کند.

کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد دارای 45 عضو است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس رای اکثریت اعضای ECOSOC از سال 2022 تا 2026 به عضویت کمیسیون وضعیت زنان درآمد. 43 رای از 54 رای اعضای این نهاد.


طرح رسمی لغو عضویت ایران برای اولین بار توسط معاون بایدن

بحث پایان عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان ابتدا به طور رسمی توسط کمالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، پیش از این با «نازنین فنادی» از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و از حامیان افزایش بیان شد. تحریم ملت ایران و چهره آن بزکده به به اصطلاح مدافع حقوق بشر اشاره کرد.

کامالا هریس، معاون بایدن، 2 نوامبر 2022 / 11 نوامبر 1401، همزمان با نشست غیررسمی (Arya Formula) و ضدایرانی سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات ایران، در بیانیه ای از قصد واشنگتن برای همکاری با شرکا سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران را از کمیسیون زنان سازمان حذف کند.

پیش از این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار نامه ای سرگشاده از زنان مشهور آمریکایی مانند هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق و میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی شده بود. ایران توسط کمیسیون زنان سازمان

وزرای خارجه 9 کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد نیز در بیانیه مشترکی در 17 دسامبر در بیانیه ای مشترک تهران را متهم کردند که به مداخله خود ادامه می دهد. در کارهای خانگی ایران

در بیانیه مداخله ای این 9 کشور مدعی شده است که وزرای امور خارجه این کشورها خواستار «همکاری بین المللی برای رسیدگی به آزار جنسی در فضای مجازی» بوده و به خشونت گسترده علیه زنان و دختران ایرانی پس از مرگ تاسف بار مهسا امینی توجه شده است.

اکنون صبح روز چهارشنبه 14 دسامبر (23 دسامبر) به وقت محلی، ایالات متحده قطعنامه ای را برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد به بهانه حمایت از زنان ایرانی و ناآرامی در سازمان ملل پیشنهاد خواهد کرد. شورای اجتماعی و اقتصادی (ECOSOC) در نیویورک در مورد آن تصمیم گیری می کند.


هشدارهای ایران در مورد بدعت خطرناک آمریکا

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که نسخه ای از آن برای خانم لاچزارا استووا، رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است. (ECOSOC) و رئیس کمیسیون 67. این نماینده از دبیرکل سازمان ملل خواست تا در مقام حافظ منشور ملل متحد و در چارچوب وظایف دبیرکل، اصول منشور ملل متحد را رعایت کند و در این زمینه از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب آمریکا در قبال ایران جلوگیری کند. که این رویه مشارکت فعال و همه جانبه همه کشورهای عضو در فعالیت های سازمان ملل را به خطر می اندازد.

ایروانی در این نامه با اشاره به درخواست غیرقانونی آمریکا برای قطع عضویت ایران در کمیسیون زنان تاکید کرد: این درخواست بر اساس ادعاها و فرضیات نادرست علیه ایران است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نیویورک افزود: این درخواست غیرقانونی نشان دهنده تلاش دیگری از سوی آمریکا برای سوء استفاده از سیستم سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی خود است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به سوء استفاده نهادهای مرتبط با سازمان ملل برای دستیابی به اهداف سیاسی هشدار داده است زیرا به اعتبار نظام سازمان ملل آسیب می زند.

سفیر و نماینده دائم ایران توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به سیاست خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و ایجاد کارزار گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشار حداکثری سیاسی و اقتصادی پس از خروج از کشور جلب کرد. آمریکا در سال 2017 از برجام خارج شد و افزود: اگر این اقدامات غیرقانونی در صورت موفقیت در سیستم سازمان ملل باشد، برای کل سازمان ملل بسیار خطرناک خواهد بود.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به صورت رسمی و آشکار مواضع خود را در خصوص اقدامات غیرقانونی تعدادی از دولت های غربی علیه ایران به بهانه حوادث داخلی کشور اعلام کرده است. چه در رسانه ها و چه در ارتباطات و چه در مذاکرات و دیدارها، بنابراین هرگونه سوء استفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و غیرقابل قبول است.

مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین تعداد عضو به عضویت کمیسیون وضعیت زنان در آمد. رای 54 کشور عضو گروه ECOSOC با 43 رای عبارت است از: تلاش آمریکا با کمک برخی از دولت های اروپایی این است که با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل سیاسی خود و تاثیرگذاری بر کشورهای مستقل در عرصه کاملا سیاسی و سیاسی از عضویت ایران در این چارچوب جلوگیری کند. اقدامات غیرقانونی

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این اقدام آمریکا قبل از اینکه اقدامی علیه ایران باشد، اقدامی علیه رای آزاد کشورها در سازمان‌ها و ساختارهای بین‌المللی است و در واقع حق رای کشورهای مستقل را زیر سوال می‌برد. سازمان و ارزش آرای این کشورها

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: کشورهای عضو آزادانه و مستقل به ایران رای دادند. اگر آمریکا و کشورهای هم پیمان با آن موفق شوند از کمیسیون وضعیت زنان به عنوان بخشی از سیاست های فشار و ابزار فشار سیاسی علیه ایران استفاده کنند، بدعت گذاری کرده و حق رای آزاد کشورهای عضو آن را زیر سوال خواهند برد. گروه

به گفته کنعانی، کشورهای عضو شورای امنیت یا اعضای شورای حقوق بشر و سازمان های حقوق بشری هستند که در طول تاریخ خود جنایات بی شماری را علیه دولت ها و ملت های مستقل مرتکب شده اند و اکنون از ابزارهای حقوق بشر برای اعمال فشار استفاده می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر این اقدام صورت می گرفت، هم ایران را از عضویت مشروع در این سازمان محروم می کرد و هم گروهی از حق رای آزاد و مستقل را از کشورهای عضو سلب می کرد.


پیامدهای بدعت آمریکا در سازمان ملل

بهره گیری از قوانین و سازمان های بین المللی برای پیشبرد اهداف سیاسی یک کشور بدعت خطرناکی است که بسیاری از متحدان و شرکای آمریکا را نسبت به اقدامات اخیر آن مشکوک کرده است.

شواهد منتشر شده در رسانه های آمریکایی و انگلیسی حاکی از نارضایتی و مقاومت کشورهای مختلف در برابر اقدامات آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل است که برابری حاکمیتی دولت ها و سرزمین ها را زیر سوال می برد. روشی که اقدامات تعیین شده از سوی ایالات متحده را انجام می دهد و عضویت یا عدم عضویت کشورها را کنترل می کند.

دولت‌هایی که همیشه همراه آمریکا هستند، سیگنال‌های هشداردهنده‌ای از رفتار و اقدامات کاخ سفید دریافت می‌کنند که باعث می‌شود انگیزه‌های مقامات آمریکایی را زیر سوال ببرند. آنها به خوبی می دانند که اگر نقض قوانین و مقررات بین المللی به یک رویه رایج در جهان تبدیل شود، روزی نوبت آنها خواهد بود که قربانی این زیاده خواهی ها و بی قانونی های آمریکا شوند.

اکنون این سوال مطرح می شود که آیا آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در مقام حافظ منشور سازمان ملل متحد و در چارچوب مسئولیت های دبیرکل، توانایی حفظ اصول منشور ملل متحد را دارد یا خیر. ژنرال و در آن چارچوب برای حمایت از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب آمریکا. ابراز نگرانی؟

دیدگاهتان را بنویسید