متن مناظره کرباشی و گنجی پس از درگذشت مهسا امینی

متن مناظره کرباشی و گنجی پس از درگذشت مهسا امینی

روز جدید : مناظره کرباشی و گنجی پس از درگذشت مهسا امینی

غلامحسین کرباسچی مدیرمسئول روزنامه هم میهن در مناظره با عبدالله گنجی در شبکه خبر: اگر بخواهیم رکن اصلی قانون را اجرا کنیم، باید زنان را از همان درب استودیو که در آن قرار دارد، شروع کنیم. ما حاضریم!
غلامحسین کرباسچی افزود: پس وقتی می بینیم قانونی در زمانی تصویب می شود که اکثریت قاطع جامعه از آن پیروی نمی کنند. این قانون نیاز به بازنگری دارد.

گفت و گوی تلویزیونی عبدالله گنجی و غلامحسین کرباشی در شبکه خبر انجام شد. در این مناظره محمد صادق کوشکی نیز تلفنی نظر خود را بیان کرد.

به گزارش همشهری در زیر بخش هایی از وضعیت سلامت شرکت کنندگان در این مناظره را می خوانید:

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرمسئول روزنامه هم میهن، ابتدا در این مناظره گفت:

ضمن تسلیت درگذشت مهسا امینی خون این مرحوم با حس مظلومیت ریخته شد و شاید این نعمت دومینویی بودن در فضای جامعه نسبت به روالی که باعث اتفاق بدی در جامعه شد ادامه دارد، ممکن است اتفاق بیفتد و اتفاقات بدتری بیفتد. متاسفم برای این فاجعه که برای همه شوکه کننده بود و همه شوکه شدند.

به همه زنان کشورمان تسلیت می گویم. خداوند به همه صبر و شکیبایی عنایت فرماید

اولین چیزی که به ذهن می رسد بحث قانون است، به جز تبصره ماده 638 مصوبه 1375 ما هیچ راهنمایی قانونی جز حجاب و گشت نداریم. بر اساس این تبصره، زنانی که بدون حجاب شرعی در انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از 10 هزار تا 50 هزار تومان جزای نقدی محکوم می شوند.

بنابراین قانون مربوط به حجاب نیاز به بازنگری دارد.

اگر می خواهند طبق قانون عمل کنند، زنان را از استودیوی شما دستگیر کنند، زیرا زنان در خیابان هستند. اگر واقعاً به قانون مراجعه کنیم باید 70، 80 درصد زنان دستگیر شوند.

هنرمند: آقای گنجی موافقید؟

گنجینه: بله، قبلا هم نوشته بودم که حدود 20 میلیون نفر هستند.

کارباسکی ادامه داد:

بر این اساس افراد زیادی از شمال تا جنوب شهر حتی نیمی از زنانی که در مراسم سلیمانی بودند باید دستگیر می شدند. قانون در زمانی تصویب می شود که اکثریت جامعه از آن پیروی نمی کنند. اکنون قانون باید بازنگری شود.

طبق این قانون اگر یک تار موی زن بیرون بیاید، تقصیر اوست! قانونگذار باید این قانون را تغییر دهد.

سرب: برای مشروبات الکلی هم همین را قبول دارید؟
ببین نوشیدنی ها بحث جداست، فرق می کنه، 80 درصد مردم عرق می کنن؟ یا کسی که در خیابان عرق می خورد؟
آنها این جرم انگاری را در جامعه ما قبول ندارند.

در ادامه مناظره عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری گفت:

باید ببینیم چالش ما چیست؟
ما تعدادی مسلمان داریم اما حجاب ندارند و مخالف هستند.
برخی می گویند این یک موضوع شخصی است
ما معتقدیم این یک موضوع اجتماعی است.
هیچ کس نباید در خانه خود نماز بخواند یا مشروب بنوشد.
اما بپذیریم که حجاب یک مسئله اجتماعی است، هیچکس یا گروهی قدرت این را ندارد که به تنهایی عمل کند

تور راهنما نداریم اما اصطلاح شد و گیر کرد.
اگر گشت زنی بخواهد قانون را رعایت کند باید به 20 میلیون نفر تذکر دهیم.
ما به شدت از قانون پیروی نمی کنیم، اما پلیس وقتی چیزی اشتباه می بیند درگیر می شود.

ما حجاب سنتی داریم. این سنت و فرهنگ آنهاست و موهایشان ریخته است و پلیس آنها را اذیت نمی کند.
اصحاب رسانه امروز با فرماندهان نیروی انتظامی دیدار کردند. با پلیس صحبت کردیم، من دو سه نوع آدم دارم یا کم هستند

برخی از افراد وجود دارند که سیالیت جنسی در مبدل دارند. نمیدانی مرد است یا زن! برخی هستند که احساس می کنند در خیابان از رختخواب بیرون آمده اند. گروهی هم هستند که سیاسی هستند.

پلیس این سه گروه را درک می کند و آنها یک اقلیت هستند و در نهایت این یک ناهنجاری است.

یکی از اساتید دانشگاه توییت کرد که روسری را به سایت امام برد و به دوستش گفت سریع فیلم بگیر اما پلیس آن را پلمپ کرد و هیچ اتفاقی نیفتاد و دستشان خالی ماند!

این اولین حادثه در 20 سال گذشته است. ما 2 سال است که گشت زنی می کنیم اما چنین حادثه ای نداشتیم.

من روی کلمه «گشت هدایتی» تاکید می کنم، ما چنین چیزی نداریم. من چیزی به نام کلاس آموزشی {حجاب} در قانون نشنیده ام.

کسانی که مقاومت می کنند در واگن ها قرار می گیرند. این خانم را دو سه خانم دیگر همراهی می کردند، اما آنها را سوار وانت نکردند

کرباشی همچنین گفت:

ابتدا برای پلیس معروف و نامور را شناسایی کنید! اگر زنی موهایش را نپوشاند و مردی او را در آغوش بگیرد و در وانت رها کند؟! لباسش پاره شده و.. درسته؟

تعجب می کنم از آقای گنجی! بدتر هم شده بودیم!

کلاس حقوق کجاست؟! مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را از کجا آوردیم؟!

این بچه 15-20 سال در سیستم آموزشی شما بوده است. تو این سالها نتوانستی به او یاد بدهی، با این شرایط می تواند در 30 دقیقه به زور یاد بگیرد؟

البته قبلاً هم داشتیم که یک نفر مرده است. خانم بنی یعقوب هم آنجا بود، برای شهرت بردند، در زندان مرد.

هیچ کس نمی گوید چرا به دزد شلیک کردید. قانون دزدی و قتل روشن است.

آقای رئیسی قول دادند که گشت سوء استفاده داریم… اما برای استانداران.

آنطور که هیچ کس نگفته است سوء استفاده نگیرید، همه می گویند چرا به چیزهایی که در انتخابات قول داده اید نمی رسید.

طبق قانون فعلی 80 درصد زنان ما مجرم هستند!

هر روز هزار نفر به خیابان وزیرسکا می آیند. اینها مطرود هستند. این قانون به طور کامل اجرا نمی شود زیرا عواقب بدی برای نظام دارد.

کوشکی، فعال اصولگرا، به عنوان مهمان تلفنی در این مناظره گفت:

آقای کرباسچی من شما را به عنوان فردی که سال ها درس خوانده اید تحسین می کنم. در شرع ملاک نظر جامعه وجود ندارد. قانون حجاب قانون خداست.

از چه زمانی افکار عمومی منبع فقه شیعه شد؟

حلال خدا حلال است، حرام خدا حرام است.

آقای کرباسچی می گوید جامعه قبول نمی کند. در اکثر نظرسنجی ها مردم حجاب را قبول دارند اما به آن عمل نمی کنند. ما باید تلاش کنیم تا آنها را وادار به عمل کنیم.


قسمت دوم مناظره بعد از نیم ساعت ادامه یافت.

ابتدا کرباشی رو به محمدصادق کوشکی کرد: بله آقای کوشکی من دانشجو بودم، 10 سال آنجا بودم. من هم کوچکترین طلبه قم بودم. من دانشجو بودم که طالبگی قحطی، گرفتاری، زندان و … داشت و ادعا می کنم وارد بحث طلبگی می شوم. مشکل این است که شما دانشجو نبودید، در دانشگاه امام صادق(ع) بودید که برای مقام و مقام است.

یکی از اعضای متخصص بین برنامه تماس گرفت. فتوای آقای آیت الله عظیم خویی را گفتند. اکثر علما می گویند اگر یکی را تحریم کردند که حجابت خوب نیست، اگر گوش نکرد عمل می کند، اگر گوش نکرد، بگذار برود.

پلیس در مورد حجاب و گشت ارشاد مقصر نیست برای پلیس توضیح دهید حجاب گشاد یعنی چه!

شرع باید از قانون پیروی کند. ما طالبان نیستیم! مجرای قانون این است که عده ای در مجلس بنشینند و تصویب کنند

آیا قانون ماهواره قانون نیست؟ آیا بر اساس مسائل مذهبی و فرهنگی نیست؟ چرا الان کار نمیکنه حالا ماهواره ها را با تیر می زنند چرا صداوسیما چند هزار میلیارد تومان هزینه می کند؟ چون احساس می کند کار فرهنگی موثر است. نیازی به عکاسی با ماهواره نیست.

این قانونی که الان وجود دارد باعث خشم و نفرت مردم می شود.

وقتی مردم عمل نمی کنند باید قانون تغییر کند. مردم می جنگند، خشونت اعمال می شود.
اگر قانون برای جامعه قابل اجرا نیست، قانونگذار باید آن را تغییر دهد.
من منکر حجاب نیستم، این برچسب ها به خانواده معنوی ما نمی چسبد و همسر و دخترم حجاب دارند.

جایی که آقای رئیس جمهور به شانگهای رفت و با غرب قراردادهایی امضا کرد که ما را قوی می کند. مراسم اربعین با حضور 20 میلیون زائر با این عظمت برگزار شد. این رویداد همه آن ها را خراب می کند، شاید یک مداخله باشد.
خودشان می گویند هر سال چند هزار نفر را به ستاد می آوریم. این چیه؟

خواهر شهید ترکان با گریه به من زنگ زد و گفت دخترم 18 ساله است و او را برده اند. حالا به خاطر پوشش یا در خیابان. یعنی همشون بدبختن

سپس کرباسکی از کوشکی پرسید: آقای کوشکی شما قانون حجاب را تصویب می کنید چرا اجرا نمی کنند؟ من این قانون را قبول ندارم چون به مردم ضربه می زند و اسلام را لکه دار می کند.

این مسئله شرعی نیست. شرع وظیفه انسان است. موازین شرعی باید توسط قانون اجرا شود.

من منکر حجاب نیستم. کجای دنیا هستم؟ دعا می کنم همسرم چادر باشد، دخترم چادر باشد، این حرف ها به خانواده معنوی ما نمی چسبد.

گفتم آقای رئیس جمهور رفتند شانگهای. یکی از بزرگترین قراردادها را برای تقویت ما در مقابل آمریکا امضا کردند، آن هم وضعیت کربلای 20 میلیونی آنجا بود. ناگهان اتفاقی می افتد که همه را تحت الشعاع قرار می دهد. آیا این تجاوز نیست؟ ببینید چه کسی نمی گذارد این قانون تغییر کند.

قبول وقت من، با دستفروشان اینطوری برخورد شد، آیا باید با مردم اینطور رفتار شود؟

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری گفت:

جمهوری اسلامی یا باید به دین پایبند باشد یا در را ببندد و برود! از حجاب گذشتند! این جعلی اجباری-اختیاری از کجا آمده است؟ زن مسلمان ایرلندی می خواهد غربی باشد. وقتی صحبت از حجاب می شود، ما در حال تجربه استعمار هستیم. برخی از زنان ما احساس می کنند که با حجاب دیده نمی شوند. اگر به کسی بگویید چرا رعایت نمی کنید، می گوید به شما ربطی ندارد!

ما با نخبگان در قدرت چالش داریم امام فرمودند اگر اختلاف اساسی وجود داشته باشد باعث تضعیف نظام می شود. اگر قرار نبود شرع را اجرا کنیم، چرا امام قیام می کرد؟ اجازه دادند یک روشنفکر مثل یک تاجر قیام کند.

محمدصادق کوشکی نیز گفت: جریمه مالی برای برهنگی اشتباه است. محرومیت اجتماعی.

قانون فعلی آن را جرم انگاری می کند و زندان وجود دارد. مجازات ها درست نیست، معلوم نیست پلیس با شهروند متخلف چگونه برخورد خواهد کرد. دایره اسلامی درست است.

در جمهوری اسلامی فقط نظر فقیه قانون می شود. 4 تا 5 درصد بی حجاب باید از خدمات قانونی محروم شوند. اما چنین فرصتی در دسترس نیست.
دو نمونه از تخلفات پلیس را ذکر کنید. این سخنان شما (کرباسچی درباره وقایع جنگ دومینو) کیفرخواست پلیس است
چند مورد تخلف را می شناسید؟ در این پرونده اخیر، اگر ثابت شود که این موضوع صادق نیست، دادگاه هنوز چیزی را ثابت نکرده است. آقای کرباسکی همه را مقصر دانست. همه شاگردان امام صادق مرا متهم به مسئولیت و منصب طلبی کردند. پلیس را مقصر دانستند… چه خواهند گفت؟ شاید فردا دانشجویان از او شکایت کنند و دوباره به دادگاه بروند.

کرباسکی در پاسخ به برخی از سخنان کوشکی گفت:

آنها همچنین موافقت کردند که قانون باید تغییر کند زیرا می گویند با زندان، جریمه و شلاق موافق نیستند. وقتی شما قانونی می کنید که 40 میلیون، 20 میلیون، 10 میلیون زن ایرانی سابقه کیفری داشته باشند، آیا این قانون قابل اجراست؟!

وقتی می خواهید قانون وضع کنید، باید نظر مردم را اعمال کنید. اگر قانونی را تصویب کردید که به جمهوری اسلامی ضربه زد، آیا هدفش بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید