محمودزاده: مجلس برای افزایش قیمت حامل های انرژی چراغ سبز نشان داد. دولت می تواند ناگهان بنزین را گران کند

محمودزاده: مجلس برای افزایش قیمت حامل های انرژی چراغ سبز نشان داد.  دولت می تواند ناگهان بنزین را گران کند

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: مجلس برای افزایش قیمت انرژی چراغ سبز نشان داده که این هم خطری است که دولت به یکباره برود بنزین یا دیگر انرژی ها را گران کند.

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه برخی معتقدند لایحه دوم بودجه که به طور کلی تصویب شد، ایرادات بسیار بدتری نسبت به گزینه اول دارد، اما در در مقابل مجلس نظر خود را از مخالفت به تصویب تغییر داد. وی با بیان اینکه نگرانی هایی وجود دارد که با توجه به انتخابات پیش رو، عدم دقت یا بی احتیاطی در بررسی بودجه وجود داشته باشد، گفت: لایحه بودجه مشکلات زیادی دارد و پس از رد کلی آن در مجلس، دولت یکی از موضوعات آن را بررسی خواهد کرد. که موضوع استحقاق مستمری بگیران است، تصمیم گرفت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان پول از جیب مردم در اختیار مستمری بگیران قرار دهد. بی توجهی به آثار تورمی این اقدام.

وی افزود: در عین حال افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تورم حدود 15 درصدی را به دنبال دارد که زندگی همه اقشار مردم از جمله خود مستمری بگیران را تحت الشعاع قرار می دهد.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دومین نکته ای که دولت در لایحه دوم تغییر داد بحث گندم بود. دولت اعلام کرده است که فقط گندم را از نانوایی های یارانه ای خریداری می کند و بقیه نانوایی ها را خریداری می کند.» خب این مشکل ایجاد می کند، اولاً دولت گندم را از مناطق گرمسیری خریداری می کند که زودتر برداشت می کنند و برای سرما مشکل ایجاد می شود. مناطقی که برداشت آنها دیرتر برداشت می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گندم یک کالای استراتژیک و تنبیهی است که حتی گاهی شاهد بوده ایم که بارها در مکان هایی که گندم برای صنعت برده می شود، دستگیر و تحویل تعزیرات می شود و مشکلات زیادی را برای این افراد ایجاد می کند. و همچنین این موضوع وجود دارد که برخی از بخش‌های غیردولتی گندم را از مردم خریداری کرده‌اند اما هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند و همه موارد ذکر شده مشکلات زیادی را برای مردم و کشاورزان به‌ویژه در مناطق سردسیر ایجاد می‌کند.

معاون فراکسیون مستقلین در مجلس خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که وجود دارد و نمی دانم مجلس توانایی تغییر این موضوع را دارد یا خیر، بحث افزایش مالیات است که با وجود افزایش 50 درصدی مالیات ها افزایش می یابد. 50. درصد تورم و این یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم را به دردسر می اندازد.

وی افزود: وام ها و هزینه های شرکت های دولتی شفاف نیست و با نظارت مجلس، تمام مواضع ذکر شده از ایرادات عمده این لایحه است و امیدواریم مجلس بتواند با کار بر جزئیات آن را تغییر دهد. از لایحه، زیرا اگر نتواند، مشکلات پیش خواهد آمد.

محمودزاده با اشاره به احتمال تصمیم گیری در مورد قیمت سوخت در سال آینده، اظهار کرد: بند بعدی بودجه سال آینده این است که مجلس برای افزایش قیمت حامل های انرژی چراغ سبز نشان داده است که این نیز خطری است که دولت در آن وجود دارد. ممکن است ناگهان رفت و بنزین یا دیگر حامل های انرژی گران تر شود. در مجموع این موضوع مشخص است و از صحبت های رئیس کمیسیون تلفیق به نظر می رسد که به نوعی به دولت چراغ سبز نشان داده اند.