مخالفت رئیس جمهور سابق و معاون رئیس جمهور با قانون راهبردی لغو تحریم ها

مخالفت رئیس جمهور سابق و معاون رئیس جمهور با قانون راهبردی لغو تحریم ها

روهر نه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارش خود تاکید کرده است که استعفای رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و همچنین رئیس جمهور سابق از وظایف قانون «اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع» است. مردم ایران «به اثبات رسیده است و موضوع برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در جلسه استماع علنی گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی 90 درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع مردم ایران برگزار کردند.

علی هزریان، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، متن این گزارش را به شرح زیر خواند:

“سلام

می دانید قانون «اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» در تاریخ 1391/12/09 به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس به تصویب شورای نگهبان رسید.

این قانون در پنج ماده صراحتاً وظایف مشخصی را برای سازمان انرژی اتمی ایران تعیین و آن سازمان را موظف به اجرای مفاد آنها کرده است.

بررسی های کارشناسی مختلف و جلسات متعدد با ریاست محترم سازمان انرژی اتمی و معاونین ایشان در کمیته اصل 90 و همچنین ارسال نامه ای حاوی سوالات مختلف از رئیس وقت سازمان انرژی اتمی به نامه 7914/1173001/90 در تاریخ 1400/04/06 سازمان طی نامه شماره 30/478/م مورخ 16 فروردین 1400 به این سؤالات به اعتراض معاون رئیس جمهور و سپس رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر امتناع یا ممانعت از اجرای این قانون در تاریخ های معین پاسخ داد. به کمیسیون عضویت دولت اسلامی جلسه مشورتی موارد زیر ثابت شده است:

(1) – طبق ماده 1 قانون، سازمان انرژی اتمی موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون،[۱] از یک سو تولید اورانیوم با ثروت 20 درصد و از سوی دیگر بدون تأخیر تولید اورانیوم با ثروت بیش از 20 درصد مورد نیاز کشور – مثلاً 60 درصد برای مصارف پزشکی.[۲] ولی:
اولاً علیرغم اینکه این قانون در تاریخ 9/12/1399 تصویب و در تاریخ 5/10/1399 لازم الاجرا گردیده است، طبق نامه سازمان انرژی اتمی ایران در تاریخ 6/4/1300 مشتمل بر پاسخ به نامه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی:

سازمان بلافاصله مقدمات لازم را برای بهره برداری از «تولید و ذخیره سازی اورانیوم غنی شده 20 درصد» آغاز و در عمل از تاریخ 99/10/14 تولید را آغاز کرد.

و با توجه به بند 18 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در 23 فوریه 2021 (5/12/2014) که زمان شروع غنی سازی 20 درصد در ایران را 15.10.2013 اعلام کرده است:

از 4 ژانویه 2021، ایران نیز غنی سازی UF6 تا 20 درصد اورانیوم 235 را آغاز کرد.

بر اساس تاریخ اعلام شده از سوی سازمان انرژی اتمی، تاریخ اجرای این قانون 9 روز تاخیر در اجرای ماده 1 این قانون است.
ثانیاً رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار حضوری با کمیسیون در تاریخ 5/11/1300 در پاسخ به تخلف مذکور مدعی شد که طبق قانون مجلس این سازمان موظف به کاهش 120 کیلوگرم از 20 درصد به مدت یک سال است. ما تولید و ذخیره می کنیم، در حالی که زودتر از موعد موفق به تولید و ذخیره این مقدار شدیم[۳]پس نیاز به تشویق داریم نه توبیخ. این پاسخنامه در پاسخ های فوق الذکر سازمان به نامه ماده 90 کمیسیون نیز آمده است:

با ارزیابی زحمات دست اندرکاران محترم صنعت هسته ای، تخلف سازمان انرژی اتمی ایران در اجرای ماده 1 قانون مجلس، نسبت به تاخیر 9 روزه مقرر در قانون برای شروع رسیدگی، 20 درصد می باشد. از مقدار تعهد شده – 120 کیلوگرم آنها کمتر از یک سال است که در آن هستند.

ثالثاً، بر اساس ماده 1 قانون، سازمان موظف است نیاز کشور به اورانیوم غنی شده بالای 20 درصد را برای مقاصد صلح آمیز از جمله نیازهای پزشکی بدون تأخیر به طور کامل تأمین کند.
بر این اساس سازمان موظف است پس از لازم الاجرا شدن قانون در تاریخ 1392/05/10 غنی سازی بیش از 20 درصد – شامل 60 درصد یا سایر مقادیر – را بدون تاخیر آغاز کند.

این وظیفه در مهلت قانونی انجام نشد، به عنوان مثال، پس از انفجار دوم تأسیسات غنی سازی نطنز، تولید اورانیوم غنی شده 60 درصد که طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی صلح آمیز دارد، در 26 ژانویه 1400 آغاز شد. صبح جمعه 1400/1/27 اولین محصول دریافت شد. اظهارات رئیس وقت سازمان انرژی اتمی در این خصوص که در خبرگزاری ها منتشر شده به شرح زیر است:
در تاریخ 26 ژانویه 1400، 60 درصد راه اندازی سفارش دادیم و 40 دقیقه صبح امروز (27 ژانویه 1400) 60 درصد محصول را دریافت کردیم.»
این آژانس همچنین در 29 ژانویه 1400 تولید اورانیوم 60 درصد غنی شده از ایران را تایید کرد.

همانطور که مشاهده می شود این تکلیف نیز با تخلف و 111 روز تاخیر محقق شد.
رابعاً جالب است که در متن پاسخنامه فوق الذکر ارسالی از سوی سازمان انرژی اتمی ایران به کمیسیون، تاریخ تولید اورانیوم 60 درصد غنی شده در تاریخ 1395/10/28 اعلام شده است.
تولید اورانیوم 60 درصد غنی شده از 28 اکتبر 1999 آغاز شد و تاکنون 9 کیلوگرم ذخیره شده است که در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به آن اشاره شده است.

ذکر تاریخ 1395/10/28 برای شروع تولید اورانیوم با غنی سازی 60 درصد کاملاً نادرست بود و وقتی از رئیس سازمان در کمیسیون اصل 90 در مورد این تاریخ نادرست سؤال شد، وی نیز با تعجب نمایندگان حاضر مواجه شد. در کمیسیون پرسیدند چرا در پاسخ سازمان این تاریخ ذکر شده است؟

بر اساس تبصره ماده واحده «قانون اجازه نامه نگاری و تحقیق مستقیم به کمیسیون اصل ۹۰ با دستگاه های دولتی مصوب ۱۱ آبان ماه ۱۳۵۹» مسئولان موظفند پاسخ کافی و مستند به کمیسیون بدهند. بنابراین ارائه پاسخ های غیرمستند و نادرست از دیگر تخلفاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

(2) – بر اساس ماده 2 سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌شده را به نسبت ثروت هر استفاده صلح‌آمیز کشور افزایش دهد. حداقل پانصد کیلوگرم در ماه نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام شود.
بر این اساس، با توجه به اینکه کشور برای مقاصد صلح آمیز در زمینه های مختلف پزشکی، صنعتی، تولید سوخت برای تولید برق و … استفاده می کند، ایران باید برای اهداف صلح آمیز خود اورانیوم با ثروتی حدود 5، 20 و 60 درصد تولید کند.[۴]
بر اساس ماده دوم، آماده سازی و ظرفیت سازی برای تولید اورانیوم با سطوح مختلف ثروت، متناسب با استفاده مسالمت آمیز کشور، باید بلافاصله پس از اجرای قانون آغاز شود، یعنی. با توجه به اذعان صریح سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوال دوم کمیسیون در اصل 90:

“اجرای عملیات” افزایش ظرفیت غنی سازی “پس از بررسی های فنی عمیق و شناسایی نیازها و نیازمندی ها و بر اساس پاسخ فوق از تاریخ 99/10/28 آغاز شد و …”
مقدمات و ظرفیت سازی از 7 مهر 99 آغاز شد و مشخص است که سازمان انرژی اتمی نیز در اجرای ماده 2 این قانون با 23 روز تاخیر مواجه است.

(3) – طبق ماده 3 سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون به
اول: شروع نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد با بضاعت لازم کشور – مانند 20 و 60 درصد – با حداقل هزار دستگاه IR2m.
دوم: شروع به نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد با بضاعت لازم کشور – مانند 20 و 60 درصد – با حداقل 164 دستگاه IR6.
ثالثاً: سازمان به موجب تبصره ماده سوم موظف به اخذ و اجرای استانداردهای حفاظت غیرعامل جهت تعیین محل، نصب و استقرار ماشین آلات مذکور بود.
ولی:
اولاً طبق ماده 3 ظرف مدت 3 ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون – یعنی در تاریخ 1392/12/12 – باید هزار دستگاه IR2m با تزریق گاز به آنها نصب و غنی سازی می شد.
اما این ماده قانونی اجرا نشده است، بنابراین طبق بند 21 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 23 فوریه 2021 (12/5/1399)، ایران تا تاریخ 21 فوریه 2021 (3/12/99) ) تنها دو آبشار از 174 آبشار، یعنی تزریق گاز به 348 سانتریفیوژ IR2m. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است:

تا 21 فوریه 2021 (24 مارس 2010)، ایران از 5060 سانتریفیوژ IR-1 در قالب 30 آبشار نصب شده، 348 سانتریفیوژ IR-2m در قالب دو آبشار نصب شده برای غنی سازی UF6 در نطنز استفاده خواهد کرد.

ثانیاً، بر اساس تبصره ماده سوم، سازمان موظف به اخذ و اجرای استانداردهای حفاظت غیرعامل برای تعیین محل، نصب و استقرار این ماشین‌ها بود. 3234 استانداردهای پدافند غیرعامل موضوع تبصره ماده 3 قانون اقدامات راهبردی اعلام شده است. اما سازمان انرژی اتمی از اجرای آنها خودداری کرد و به همین دلیل ماده 3 این قانون رد شد.

اما سازمان انرژی اتمی نیز طبق بند 12 خلاصه گزارش سازمان پدافند غیرعامل به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از انجام تعهدات مندرج در این ماده در مهلت قانونی خود خودداری کرده است. ، نامه شماره 159 (224/4/3234 مورخ 18.05.1400 که حاوی نامه ستاد کل نیروهای مسلح به رئیس جمهور سابق به شماره 145/319/4/3234 مورخ 16.04.1400 با موضوع: «گزارش در خصوص نظارت بر اجرای قانون، اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، تصریح می‌کند:

12- با توجه به آمادگی کامل مجتمع هسته ای اصفهان برای تولید فلز اورانیوم و همچنین پایان مهلت مقرر در قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی، این مرکز هنوز به بهره برداری نرسیده است.

(5) – بر اساس ماده 5 سازمان انرژی اتمی موظف شد یک رآکتور آب سنگین 40 مگاواتی (رآکتور خنداب اراک) (یعنی همان راکتوری که تقویم آن در توافقنامه برجام مایع شده و غیرقابل استفاده بوده است) را به طور همزمان بهینه و راه اندازی کند. و)[۷]طراحی راکتور (راکتور) جدید آب سنگین 40 مگاواتی به منظور تولید ایزوتوپ های رادیویی پایدار یک بیمارستان با برنامه زمان بندی و ساخت آن ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این قانون (یعنی در تاریخ 10/12/1399.) به اطلاع مجلس شورای اسلامی.[۸]

متاسفانه موارد فوق صورت نگرفته و تعهدات مندرج در این ماده رد شده است.
به اطلاع ملت محترم ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می رساند که بر اساس ماده 8 قانون مذکور مبنی بر اینکه «رئیس جمهور، مسئولان، مدیران ذیربط و دستگاه های اجرایی ذیربط مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون هستند. رئیس سابق سازمان انرژی از سمت خود استعفا داد. اطمی و همچنین رئیس جمهور سابق در جریان وظایف خود در قبال اقدام راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران برای کمیسیون اصل 90 اصل 90 قرار گرفته اند و موضوع به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.

ضمناً رای امتناع از اجرای این قانون در ماده نهم آن مقرر شده است:
ماده 9 – کسانی که از اجرای این قانون امتناع کنند به نسبت امتناع یا ممانعت از اجرا به درجه دوم تا پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/02/01 محکوم خواهند شد.»/32ب.

موفق باشید
رئیس کمیسیون »

دیدگاهتان را بنویسید