مخالفت سازمان برنامه و بودجه با تغییرات کمیسیون در رتبه بندی معلمان

مخالفت سازمان برنامه و بودجه با تغییرات کمیسیون در رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان که این روزها بر سر زبان ها افتاده به قدری قدیمی است که معلمان با سابقه با آن آشنا هستند. موضوعی که از ابتدا برای ایجاد انگیزه در معلمان برای تشخیص معلم خوب از معلم بد مطرح شد.

طبیعتاً تدوین لایحه رتبه بندی معلمان، اصلاح نظام پرداخت معلمان را به عنوان یکی از دلایل انگیزشی ضروری می کرد و این نظام باید به گونه ای بازطراحی شود که انگیزه معلمان را برای ارتقای کیفیت تدریس ایجاد کند. افزایش. بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که این لایحه با وجود ایجاد سازوکار ارتقای کیفیت کار معلمان، تنها به موضوع افزایش حقوق همه معلمان پرداخته است. تا جایی که لایحه افزایش حقوق معلمان برای لایحه مناسب تر از لایحه رتبه بندی معلمان است.

گزارش کمیته چه می گوید؟
در 17 اسفند 93 لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب هیأت وزیران رسید و سپس در 25 اسفند 99 این لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارجاع شد. اما این لایحه در کمیته مربوطه دستخوش تغییرات زیادی شده و نتیجه آن دیگر شبیه لایحه دولت نیست. در لایحه دولت برای افزایش حقوق معلمان، ضرایبی به حقوق معلمان در سرفصل خاصی اضافه می شود، اما با تغییر در کمیته آموزش، حقوق معلمان باید حداقل 80 درصد حقوق معلمان دانشگاه با رتبه مربی و مربی باشد. همچنین با هر ارتقای معلمان در 5 رتبه، حقوق آنان به ترتیب 25، 20، 15 و 10 درصد افزایش می یابد. بدین ترتیب حقوق معلم رتبه 5 2 برابر معلم رتبه 1 خواهد بود.

بار مالی حساب
بار مالی این لایحه در دو سناریو حداقل و حداکثر 40 تا 80 تریلیون تن برآورد شده است. این در حالی است که بودجه جاری آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق معلمان خود 80 هزار میلیارد تن است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، به سه دلیل نمی توان این مبلغ را تامین کرد:

ابتدا اعتبارات در نظر گرفته شده برای رتبه بندی در سقف دوم بودجه 1400 در نظر گرفته شده است در حالی که طبق گزارش 6 ماهه خزانه داری کل کشور به سقف اول بودجه سال جاری نرسیده است و طبق بند ب یک ماده قانون اساسی. قانون بودجه برآورده نشده است، سقف دوم بودجه قابل تخصیص نیست.

دوم اینکه منشأ این لایحه رتبه بندی در استثنای 2 بند و تبصره 2 قانون بودجه دیده می شود که از طریق فروش 20 هزار میلیارد تن دارایی منقول و غیرمنقول به دولت است. با فرض اینکه تمام 20 تریلیون تن فولاد فروخته شده باشد، باز هم آن بار مالی را متحمل نمی شود.

ثالثاً 20 هزار میلیارد تنی که ذکر شد تنها مربوط به رتبه بندی معلمان نیست، بلکه به پروژه های دیگری نیز مربوط می شود که هر کدام چندین هزار میلیارد تن را به دولت تحمیل می کنند.

یک سازمان برنامه و بودجه با تغییرات کمیسیون مخالف است
در همین راستا هزار و 400 جلسه غیرعلنی مجلس 30 آبان ماه با حضور سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و میثم لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی برگزار شد. 25 هزار میلیارد تن به لایحه طبقه بندی معلمان موافقت شد که این میزان بار مالی با احتساب بازنشستگان آموزش و پرورش به 50 هزار میلیارد تن افزایش یابد که بنا به دلایلی امکان تامین این مبلغ برای دولت وجود ندارد.

از سوی دیگر برخی معتقدند اختصاص همان 25 هزار میلیارد تن فولاد مشکلات زیادی برای دولت ایجاد می کند. در همین رابطه گلام حسین کرمی، دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بیم آن می رود که پس از افزایش حقوق معلمان در قالب طرح رتبه بندی، سایر دستگاه های دولتی درخواست حقوق بدهند. افزایش یابد. این دومینو ادامه خواهد داشت.”

به گفته وی، تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در کنار مصوبات کمیته ها، علاوه بر بار مالی 25 هزار میلیارد تنی که دولت را مجبور به چاپ پول می کند، خطرات دیگری مانند ایجاد مطالبات در سایر دستگاه ها برای افزایش حقوق را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید