مخبر رئیس تیم اقتصادی دولت است اما روسای وزیران از او پیروی نمی کنند/ معاون اول پرونده مدیریتی مشخصی ندارد

مخبر رئیس تیم اقتصادی دولت است اما روسای وزیران از او پیروی نمی کنند/ معاون اول پرونده مدیریتی مشخصی ندارد

روز جدید : آقای رییسی از همان ابتدا ستاد اقتصادی را به دولت آقای محبر سپرد و قرار شد با ایشان هماهنگ شود. حتی زمانی که محسن رضایی پاییز گذشته اعلام کرد که یارانه ها به زودی دو برابر می شود، رییسی با کنایه به رضایی گفت که هیچ تصمیم یا اظهارنظری خارج از ساختاری که او مشخص کرده قابل اجرا نیست. محسن رضایی پس از این اتفاق عملا کناره گیری کرد و می توان گفت هیچ تعهدی نداد.

* در ابتدای دولت سیزدهم ضعف اصلی ناهماهنگی در رأس حاکمیت اقتصادی بود. از یک طرف میرکاظمی، رئیس برنامه و بودجه سازمان (نزدیک به جبهه پایداری) کار خود را انجام می داد. رئیس کل بانک مرکزی تقریباً همسو با معاون اول بود. وزیر کار و رفاه اجتماعی به دلیل کارآمدی وی مورد انتقاد شدید قرار گرفت. وزرای اقتصاد و صمت از نگاه کارشناسان چشم انداز روشنی نداشتند و …

* در این میان بحث محسن رضایی از همه مهمتر بود. او به عنوان یک اقتصاددان با مدرک دکترای عالی به مبارزات انتخاباتی پرداخت و انتظار می رفت که نقش مهمی در دولت ایفا کند. اما خیلی زود مشخص شد که نقش محسن رضایی به جای اینکه واقعی باشد یک تعریف سیاسی بوده و مرد پشت سر اقتصاد مخبر خواهد بود.

* مخبر سوابق روشنی نداشت که برای عموم آزاد باشد. ستاد اجرایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ کارکرد مشخصی ندارد. ترازنامه های مالی این موسسه در خارج از کشور منتشر نمی شود و به دلیل انحصاری و غیررقابتی بودن فعالیت های خود نمی تواند مخبر را به عنوان مدیر عملیاتی در جامعه اقتصادی کشور معرفی کند.

* الان هم که ادعا می شود مخبر در اقتصاد حرف اول را می زند، هنوز پرونده او مشخص نیست. او با نبوغ سیاسی به ندرت می جنگد و به گونه ای عمل می کند که ناکارآمدی دولت ریاست جمهوری را در نظر نگیرد. درست مثل کسی که به دریا می رود اما خیس نمی شود.

* در میان تمام انتقاداتی که رسانه ها یا نمایندگان مجلس می کنند، اثری از انتقاد از مخبر دیده نمی شود. صادقانه بگویم، آقای محبر یک مقام غیرمسئول است. یعنی در رأس اقتصاد است; اما واکنش ها و انتقادها به آقای رییسی برمی گردد که تخصص و دانش اقتصادی ایشان در حد کارشناسان عادی است.

  • شاید حذف محسن رضایی از تیم اقتصادی به این دلیل صورت گرفته باشد که «دو پادشاه در یک جو نمی گنجند» اما این نمی تواند ذهن رئیس جمهور و مخبر را آرام کند.
  • اکثر اعضای تیم اقتصادی دولت فقط ژست‌های مؤثر می‌زنند و با آمار و اطلاعاتی که واقعاً آزمایش و تبلیغ نمی‌شوند، از طرفی برای پوشش نتایج بد، چون اغلب جناحی هستند، خود را در عرصه‌های سیاسی مطرح می‌کنند و به همین دلیل خواهند بود. زیر اخبار نرو ضمناً مخبر باید هزینه حضور آنها را بپردازد. نتیجه این خواهد شد که مخبر پایانی دولت سیزدهم ترجیح می دهد به ستاد اجرایی بازگردد و به انحصار خود ادامه دهد. شاید به همین دلیل بود که با وجود اینکه معاون اول رئیس جمهور است، از مدیرعاملی استعفا نداد.

دیدگاهتان را بنویسید