مدیران در ایران توسط پسرعموها انتخاب می شوند. بدون دانش و تخصص!

مدیران در ایران توسط پسرعموها انتخاب می شوند.  بدون دانش و تخصص!

نماینده قزوین با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم می گوید: کار اقتصاد در کشور ما سابقه چند دهه ای دارد و بنیان آن معیوب است. اقتصاد ایران به کار اساسی نیاز دارد بخشی از مشکل اقتصادی کشور تحمیلی است که دشمن بر ما تحمیل می کند. آنها قصد دارند ما را از پیشرفت باز دارند و هیچ کس این را انکار نمی کند.

لطف الله سیاهکلی می گوید: دشمن بخشی از این روند را با تحریم پیش می برد و بقیه به گونه ای است که قصد دارد ذهنیت دنیا را نسبت به ما از بین ببرد. اقتصاد چیزی نیست که بخواهد فقط در داخل کشور بچرخد بلکه چرخش داخلی و بین المللی وجود دارد و کشور باید در عرصه بین المللی فعال باشد تا اقتصادش درست شود زیرا کشورها با پول و پول خودشان و به تنهایی اداره می شوند. با پول ملی نمی توانند کار را پیش ببرند.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس می گوید: یکی دیگر از چالش های پیش روی اقتصاد ایران، مدیران ناکارآمد است. ما از این افراد رنج زیادی کشیده ایم. وقتی مدیر خوبی در رشته ای انتخاب می شود، تحولات خوب و اساسی رخ می دهد، اما ما به این موضوع توجهی نداریم. برخی می پرسند چرا در حوزه نظامی وضعیت خوب است و پیشرفت محسوس است، اما در حوزه غیرنظامی ما آسیب پذیر هستیم؟ حالا می پرسم آیا سرباز در رشته نظامی ژنرال می شود؟ یا فرمانده ارتش را به سرباز می دهد؟ آیا می توان جوانی که درجه ستوانی دارد و حتی پرشور و انقلابی است را سرلشکر قرار داد؟ پاسخ منفی است، زیرا درجات نظامی وجود دارد. اگر طرف بخواهد از درجه سرگردی به سرهنگی برسد، باید دوره هایی را بگذراند. یعنی حسابداری در حوزه نظامی وجود دارد.

سیاهکلی می گوید: من مخالف زندگی جوانی نیستم به خصوص در حوزه اقتصاد. راهنما همچنین چندین بار اشاره کرد که جوان فردی است که توانایی و انگیزه کار دارد و جوان به معنای جوان نیست. الان چنین چیزی نداریم که مثلاً یک جوان 25 ساله وزیر شود. این شخص قطعا سابقه کار ندارد و ممکن است حتی یک بار نامه ای را پاراف نکرده باشد.

این چهره اصولگرا در مجلس می گوید: رهبر انقلاب می گویند پیر معلول نباید سر کار بیاید. باید فردی در کار باشد که از نظر بدنی آماده باشد و تجربه کافی برای انجام کار را داشته باشد. تجربه مفید و دانش لازم با هم کار می کنند. فرد باید در زمینه خود تجربه داشته باشد، ما نمی توانیم فردی را که متخصص برق در بخش نفت است یا کسی که نفت خوانده است را برای کار در مخابرات استخدام کنیم. این افراد خواسته یا ناخواسته به دولت آسیب می رسانند. متأسفانه این مشکلات در حوزه سیاسی و اقتصادی ایران وجود دارد، یعنی پسرعموها و عموزاده ها مدیران را تعیین می کنند. یعنی دانش، تجربه و تخصص وجود ندارد.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس می گوید: یکی از مشکلات ساختار اقتصادی که در دولت سیزدهم به چشم می خورد، ضعف در آسیب شناسی است. شناسایی به موقع مشکل و نوشتن نقشه راه برای آن با خرد و تجربه موضوع مهمی است که اغلب احساس می شود کمبود آن وجود دارد.

وی می گوید: ضعف بزرگ دولت ها در ایران از جمله دولت سیزدهم این است که در سال اول و دوم کار خود برنامه ندارند. یعنی تا زمانی که کار خود را انجام ندهند و برنامه درست و منطقی برای کشور تهیه کنند زمان زیادی را از دست خواهند داد. کار دولت سیزدهم حدود دو سال دیگر شروع می شود و فکر می کنم در دو سال آینده وضعیت بهتر شود.

سیاهکلی می گوید: علیرغم همه انتقاداتی که به دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد داشتم، کارهای خوبی انجام دادند و روابط شایسته ای در سطح بین الملل برقرار کردند و با مانورهایی که در جاهای مختلف داشتند، باید بگویم فتح نظام اسلامی. جمهوری شروع شده است و بدون اینکه بخواهیم به زور کارمان را پیش ببریم، افکارمان پذیرفته شده است. در دو سال آینده کار دولت خیلی خوب پیش می رود، اما انتقاد داریم که چرا کارها از ابتدا درست برنامه ریزی و هدایت نشده بود. به طور خلاصه، ایران آینده خوبی در پیش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید