مدیریت توزیع بنزین با کد ملی آیا افراد بدون خودرو هم سهمیه بنزین می گیرند؟

مدیریت توزیع بنزین با کد ملی  آیا افراد بدون خودرو هم سهمیه بنزین می گیرند؟

روز جدید : دولت در نظر دارد سهمیه بنزین را با کد ملی به جای کارت سوخت در مناطق کشم و کیش به صورت آزمایشی اجرا کند.

روز گذشته خبر افزایش قیمت بنزین در دو جزیره کیش و کشم منتشر شد. خبری که پس از اعلام دوبرابر شدن یارانه ها در اوایل آذرماه 1400 توسط محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، واکنش شدید مردم، کارشناسان و فعالان سیاسی را برانگیخت.

موضوع با انتشار نامه ای محرمانه در فضای مجازی آغاز شد، نامه ای که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور به جواد اوجی وزیر نفت، سید احسان هندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سعید محمد، وزیر نفت ارسال کرد. شورای عالی آزادی و مناطق ویژه اقتصادی.

در این نامه آمده است: تصمیمات بیست و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ 3 مرداد 1400 به تصویب رئیس جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل اعلام می گردد.

مقرر شد طرح «بازتوزیع یارانه بنزین با اختصاص سهمیه بنزین به مردم به جای خودرو» در کشم/کیش اجرا شود و هیئت وزیران براساس نتایج طرح پایلوت تصمیم به جمع‌بندی آن برای کل کشور بگیرد. ن.«دستگاه های ذیربط نیز نیازمند ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای جمع بندی پروژه برای کل کشور در اجرای آزمایشی آن هستند».گزارش بنزین

بنزین گران نمی شود اما تغییر سهمیه ها مشخص نیست

در پی انتشار این نامه، حجت الاسلام موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در تماس تلفنی با یکی از برنامه های رادیویی گفت: گمان می رود باعث التهاب و اغتشاش در جامعه شود. افزایش قیمت انرژی بر حمل و نقل و زندگی مردم تأثیر می گذارد و واضح است که زندگی فقرا بیش از همه تحت تأثیر افزایش قیمت بنزین قرار خواهد گرفت. البته گاهی این خبر برای انتشار و یادآوری نگرانی عمومی، برای نگران کردن مردم منتشر می شود.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت سیزدهم نیز آخرین اخبار افزایش قیمت بنزین به ویژه در فضای مجازی را تکذیب کرد و رسما اعلام کرد که چنین تصمیمی صحت ندارد. کمیسیون انرژی سال گذشته طرحی را مطرح کرد که به جای اختصاص سهمیه بنزین به خودروها، سرانه سوخت ارائه شود. زیرا افرادی که وسیله نقلیه ندارند نیز هزینه آن را می پردازند و کسانی که چندین خودروی شخصی دارند از سهم خود از بنزین استفاده می کنند.

احمدی افزود: در چنین طرحی به هر نفر با کد ملی مقداری سهمیه بنزین اختصاص داده شد تا همه بتوانند از یارانه بنزین بهره مند شوند اما این طرح ادامه پیدا نکرد.من یکی از مخالفان این طرح بودم. به هنگام؛ زیرا ساختارهای لازم برای اجرای چنین طرحی ایجاد نشده و سازوکار خاص خود را می طلبد تا تاثیری بر قیمت بنزین نداشته باشد. هنوز توافقی برای اجرای طرح اصلاح روش سهمیه بندی بنزین وجود ندارد. البته این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده است اما با توجه به شرایط موجود و مسائلی مانند بودجه در اولویت مجلس نیست.

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: هر کاری که باید در عمل انجام شود، باید در یک مکان کوچک انجام شود، چون کیش و قشم مناطق آزاد هستند، می‌توان پایلوت را در نظر گرفت، اما فرض این است که باید کار کارشناسی انجام شود تا درآمد مردم و نظام دستمزد اصلاح شود تا بعدا درباره حامل های انرژی اظهار نظر شود. از آنجایی که درآمد در مناطق آزاد با سایر نقاط کشور متفاوت است، ممکن است توصیه شود که مصرف یا قیمت انرژی در این مناطق را آزمایش کنید.

وی افزود: این آزادسازی قیمت نخواهد بود، بلکه این مقدمه برای تحقق قیمت ها و تحقق دستمزدهاست، یعنی ابتدا باید تکلیف خط فقر را مشخص کنیم. قیمت بستگی به وزارت نفت دارد، زیرا این نهاد هزینه، هزینه حمل و نقل، درصد جایگاه های توزیع و … را می داند. برای این کار باید هزینه، قیمت جهانی، FOB Gulf و غیره را بررسی کنید. و سپس قیمت با در نظر گرفتن سود تعیین می شود. نمی‌دانم میزان یارانه‌ها تغییر می‌کند یا خیر، اما منطق حکم می‌کند که اگر پول اضافی از مردم دریافت کردید، باید به گروه‌های هدف کمک کنید و مبلغی که به زندگی آنها آسیبی وارد نشود.

عباسی دوانی گفت: اگر قدم به قدم پیش برویم و طرح‌های مختلف در کمیسیون‌های کارشناسی و اندیشکده‌های مختلف بررسی شود، اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی اظهار نظر می‌کنند. یعنی از جامعه داده بگیریم نظر جامعه چیست. بر این اساس یک مدل بسازید و آن را در مکانی کوچک خارج از کاغذ و کامپیوتر اجرا کنید و بازخوردها و عواقب آن را مطالعه کنید و تنظیمات طراحی را انجام دهید تا روش نهایی را استخراج کنید، این لزوماً اثر تورمی نخواهد داشت.
صحبت از افزایش قیمت بنزین است

پس از این سخنان عباسی دوانی، حسین شمسیان راد، سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش در واکنش به اظهارات وی گفت: اخبار افزایش قیمت را قاطعانه و با اطمینان تکذیب می کنم، عموماً چنین خبری نیست. وی ادامه داد: قیمت سهمیه بندی و بنزین رایگان به هیچ وجه افزایش نمی یابد و مردم زندگی خود را با آرامش می گذرانند، زیرا معتقدم این نماینده مجلس از جزئیات طرح توزیع بنزین بر اساس کد ملی آگاهی کامل ندارد. قیمت حامل های انرژی نیاز به تصویب مجلس دارد و اصولاً مجلس هیچ مصوبه ای در این زمینه اتخاذ نکرده است.

به گفته عباسی دوانی، عضو مجمع مشورتی انرژی کمیسیون اسلامی، قیمت بستگی به وزارت نفت دارد و باشگاه خبرنگاران جوان نیز از این وزارتخانه پیگیری کرده است.

هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد و ستاد اطلاع رسانی دولت متعاقبا شفاف سازی های لازم را ارائه خواهد کرد. دولت قصد افزایش قیمت بنزین عرضه شده به مردم را ندارد.

وی همچنین درباره تغییر نحوه تخصیص سهمیه ها اظهار نظری نکرد و تاکید کرد: موضوع از طریق ستاد اطلاع رسانی دولت اطلاع رسانی خواهد شد که علی بهادریا جهرمی سخنگوی دولت گفت: بنزین گران نمی شود و تصمیمات دولت است. نه برای یکی البته اگر تصمیمی گرفته شود که زندگی فعلی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار دهد، جنبه های مختلف آن سنجیده می شود و به جای ماشین بین مردم توزیع می شود و هزینه تحویل همان نرخ عادی است. بنزین سهمیه ای 1500 تن و بنزین آزاد 3000 تن که تفاوتی با نرخ فعلی ارز نخواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حال حاضر اگر شخصی خودرو نداشته باشد نمی تواند از سهمیه بنزین استفاده کند در حالی که سوخت یک سرمایه ملی است و متعلق به همه مردم است اما فردی که مثلا چهار خودرو دارد چهار برابر مصرف می کند. . طبیعتاً این روش ناعادلانه است و سهم فردی که توانایی خرید خودرو را ندارد در سوخت قابل مشاهده نیست، اما با این تغییر که به صورت آزمایشی انجام می شود، ممکن است فردی که خودرو ندارد سهمیه سوخت داشته باشد. کد ملی آن را بخرید و با قیمت مناسب بخرید. به دیگران بگویید تا شایعه افزایش قیمت بنزین صحت نداشته باشد.
جزئیات بیشتر هفته آینده فاش خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان همچنین با پیگیری های صنفی جایگاه داران بنزین اعلام کردند که آیا تغییر قیمت بنزین به صنف ابلاغ شده یا دستوری داده شده است یا اینکه چگونه باید سهمیه بندی شود.

اسدلا گلی زاده، رئیس انجمن صنفی صاحبان فروش و عرضه فرآورده های نفتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاکنون هیچ اطلاعیه ای مبنی بر افزایش قیمت بنزین پمپ بنزین ها اعلام نشده است. بحث تغییر نحوه تحویل سوخت از نحوه توزیع ملی به افراد به جای توزیع سوخت خودروها مدتهاست مطرح بوده و مربوط به روزهای اخیر نیست. البته این موضوع هنوز حل نشده است.

وی افزود: هر چند هیچ ابلاغیه ای در این زمینه به انجمن جایگاه داران ارسال نشده و موضوع به صورت مخفیانه در دولت مطرح شده است، اما به هر حال مخفی شده و به سطح مردم رسیده است. و اصحاب رسانه افزود: در مجموع بحث اجرای این طرح در کشم و کیش قاطعانه است اما قرار است فقط به صورت آزمایشی انجام شود و چیزی مشخص نشده است، ممکن است نتیجه ندهد، جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد. هفته آینده فاش شد.

در لایحه بودجه سال 1401 هیچ ماده یا تبصره ای مبنی بر افزایش قیمت بنزین و حتی گازوئیل وجود ندارد، اما از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و کاهش مصرف گاز، سهمیه بندی و در گزارش دیگری از باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان «سهمیه بنزین باید فرسوده شود!»، نرخ این حامل انرژی نیاز به تغییر دارد. – دولت سیزدهم چه باید بکند؟ قابل خواندن است.

دیدگاهتان را بنویسید