مذاکرات ایران و آژانس پیش از پایان ماه جاری در تهران انجام خواهد شد


ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912018

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی گفت: دور جدید مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی قرار است تا پایان ماه جاری برگزار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین در گفت و گو با شبکه روسیا 24 از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تا پایان ماه جاری خبر داد.

اولیانوف تصریح کرد: دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است تا قبل از پایان نوامبر در تهران برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تا پایان آبان ماه دور جدیدی از رایزنی‌ها بین کارشناسان آژانس انرژی اتمی و طرف ایرانی برگزار شود. این جلسه قرار بود در تهران برگزار شود و امیدوارم این برنامه ها سر جای خود باقی بماند.

پیش از این حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از برنامه ریزی برای همکاری قوی و خوب ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده بود.

این در حالی است که روز پنجشنبه قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب شد که با استقبال آمریکا و ترویکای اروپایی مواجه شد.

در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد، آمده است: کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران استقبال می کنند. این قطعنامه در واکنش به عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل جدی و حل‌نشده مرتبط با تعهدات قانونی ایران ذیل توافق پادمان‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تصویب شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران باید توضیحات فنی معتبری برای حضور ذرات اورانیوم یافت شده در مکان های اعلام نشده در ایران ارائه و محل این مواد هسته ای یا تجهیزات آلوده را روشن کند. این قطعنامه بر حمایت قوی از تلاش های مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل این مسائل حیاتی با ایران تاکید می کند.

همچنین در پایان این بیانیه آمده است: همانطور که تصریح کرده‌ایم، اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل آژانس انرژی اتمی گزارش دهد، تمام مسائل پادمان باقی‌مانده حل می‌شود که در این صورت شورای حکام می‌تواند بررسی را خاتمه دهد. از این یک سوال امیدواریم ایران از این فرصت برای همکاری با حسن نیت با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی مانده استفاده کند تا شورا دیگر نیازی به اقدام بیشتر در این زمینه نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید