اگر مذاکرات به پایان نرسد قطعا ایران بازنده اصلی خواهد بود/امروز زمان درگیری با آژانس نیست

اگر مذاکرات به پایان نرسد قطعا ایران بازنده اصلی خواهد بود/امروز زمان درگیری با آژانس نیست

روز جدید این نماینده سابق مجلس گفت: امروز وقت درگیری با نمایندگی نیست چرا که وضعیت بدتر از الان است. ما قبلاً می توانستیم سرنوشت خود را پشت میز مذاکره تعیین کنیم و امروز باید منتظر تصمیم گیری در لابی های پشت سر شورای حکام و شورای امنیت باشیم.

سرنوشت برجام بیش از هر زمان دیگری مبهم است و مشخص نیست مذاکرات در وین به امید احیای برجام و لغو تحریم ها از سر گرفته می شود یا خیر.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: من سرنوشت برجام را در قالب اسطوره پانلوپا توصیف می کنم. پنه لوپه یک اشراف یونانی است که همسرش اودوسیوس به مدت 10 سال در طول جنگ تروا ناپدید شد و 10 سال است که ناپدید شده است. همه از بازگشت او ناامید شده بودند، بنابراین پنه لوپه را به ازدواج مجدد تشویق کردند و خواستگاران زیادی برای او وجود داشت، اما او که عاشق همسرش بود، صبر کرد تا این اصرار آنقدر زیاد شد که پنه لوپه شرط می بندد برای او کفن ببافد. زن.و هر وقت کفن رفت ازدواج می کنم. کفن را می‌بافید و وقتی کار به پایان می‌رسید، همه پارچه‌ها را باز می‌کرد و از ابتدا می‌بافید. او این کار را به مدت سه سال انجام داد تا اینکه سرانجام اودوسیوس بازگشت. «حالا این حکایت کفن برجام است که می بافند و باز می کنند و می بافند و باز می کنند تا روزی محقق شود.

وی ادامه داد: در صورت شکست مذاکرات برای احیای برجام، قطعا ایران بازنده اصلی خواهد بود، زیرا واقعیت این است که حتی قراردادهای دوجانبه ای که با برخی کشورها منعقد می کنیم یا قراردادهای 20 ساله ای که امضا می کنیم به زور بسته می شود. تحریم‌ها و ایران در شرایط تحریم است.» توافق‌نامه‌ها را می‌پذیرد، نه در شرایط عادی، و قطعاً منافع ایران در آن توافق‌ها و معاهدات لحاظ نشده است.

این نماینده سابق مجلس همچنین گفت: فکر می کنم در حوزه دیپلماسی لفاظی هایی وجود دارد. ما از فرصتی که قبل از جنگ روسیه و اوکراین وجود داشت استفاده نکردیم و امروز همه کشورها از جمله روسیه تلاش می کنند تا منافع خود را به حداکثر برسانند و منافع ایران کاملا تحت الشعاع قرار گرفته است. گفته می شد که سفره مردم نباید با برجام همراه شود که این موضوع مطرح می شد که برای توافق مذاکره نکنیم و این راه درستی نبود. واقعیت این است که درک درستی از شرایط وجود ندارد و گویا همه نمی دانند که در ماه های اخیر دلار هزار تن در ماه افزایش یافته و تورم به بالاترین حد خود رسیده است. در این شرایط منبع اصلی درآمد دولت اخذ مالیات از مردم است و این مالیات های سنگین در شرایطی که معیشت مردم به شدت محدود است فشار مضاعفی بر مردم وارد کرده است.»

این تحلیلگر سیاست خارجی درباره تشبیه دو دولت روحانی و رئیسی در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: دولت آقای رئیسی علیرغم لغو تحریم ها باید روابط دوجانبه را مد نظر قرار دهد. حتی توافق شانگهای بدون لغو تحریم ها قابل استفاده اقتصادی نیست و یا زمانی که هیچ محدودیت بین المللی برای ایران وجود نداشته باشد، روابط دوجانبه موثر می شود. اگر فرض کنیم می‌توانیم روغن بیشتری نسبت به گذشته بفروشیم، اما توجه نکنیم که این روغن را با تخفیف عجیبی برای خرید از کشورهای دیگر عرضه می‌کنیم؛ خسارتی معادل هزار میلیارد تن در روز به کشور تحمیل شده است و حالا فرض کنید اگر شرایط عادی هزار میلیارد تن در روز را به 30 استان کشورمان برای 30 روز بدهیم، یعنی. یک ماه چقدر در همه جای ایران رونق ایجاد می شود. از طرفی این ضرر را کنار بگذاریم و پول بگیریم. ما در شرایطی هستیم که به دلیل محدودیت های بین المللی، حتی اگر نفت خود را ارزان بفروشیم، برای تامین آن با مشکل زیادی مواجه هستیم».

فلاحت پیشه در پایان گفت: امروز نیازمند یک تصمیم مهم سیاسی هستیم. امروز زمان درگیری با آژانس نیست، زیرا از این به بعد اوضاع بدتر می شود. ما قبلاً می توانستیم سرنوشت خود را پشت میز مذاکره تعیین کنیم، اما امروز باید منتظر ماند و دید در لابی های پشت سر شورای حکومت و شورای امنیت چه تصمیماتی گرفته می شود و این وضعیت خوبی نیست. “من خواهم بود.”

دیدگاهتان را بنویسید