علی بیگدلی: اگر مذاکرات در وین به پایان نرسد، دلار به بیش از 40 هزار تن در هفته خواهد رسید.

علی بیگدلی: اگر مذاکرات در وین به پایان نرسد، دلار به بیش از 40 هزار تن در هفته خواهد رسید.

روهر نهکارشناس هسته ای کشور با اشاره به احتمال توقف مذاکرات وین در شورای امنیت گفت: اگر آقای گروسی به سازمان ملل گزارش دهد که جمهوری اسلامی مانع بازرسی بازرسان و شورای حکومتی ایران از سایت های هسته ای شده است. . در شورای امنیت، حتی اگر روسیه و چین پشت سر ایران بایستند، تحریم ها بیشتر هم خواهد شد. در این شرایط قطعنامه ها دوباره ظاهر شد و ایران وارد فصل هفتم منشور شد.

دیده بان ایران – روز یکشنبه، علی باقریکانی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی با آخرین حرف در مذاکرات برجامی، به وین بازگشت تا غرب و آمریکا را متقاعد کند که جسد را در کما زنده کنند، اما هتل کابرگ وین نیوز اینطور نیست. بسیار امیدوار کننده!

«مذاکرات در وین تمام نشده است. «ما نگران اعتراضات سراسری هستیم! اینها سخنان علی بیگدلی، کارشناس بین الملل بن بست مذاکرات در وین است. مشروح گفتگوی خبرنگار ایرانی آبزرور را در ادامه می خوانید.

مذاکرات در وین با بن بست مواجه شده است

* آقای بیگدلی! خبرهای ضد و نقیض و البته ناخوشایندی از وین مبنی بر توقف مذاکرات به گوش می رسد! یک خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران نیز در گزارشی به صراحت اعلام کرد که احتمال شکست مذاکرات در وین وجود دارد! شما در مورد آن چه فکر میکنید؟ با توجه به شرایطی که روسیه اصلاً می تواند به اوکراین حمله کند، فکر می کنید او به مذاکرات خوش بین بود؟

اینکه آقای باقریکانی با عجله به ایران بازگشته نشان می دهد که او خودش نمی تواند انتظارات اعضای مذاکره کننده را برآورده کند. از سوی دیگر، حمله روسیه به اوکراین و حمایت مستقیم و آشکار اعضای برجسته جمهوری اسلامی از روسیه بر فضای مذاکرات وین تأثیر منفی گذاشته است. با توجه به حمایت جمهوری اسلامی از روسیه و فضای ضد روسی در جامعه جهانی، آقای اولیانف نیز از مذاکرات فاصله گرفت زیرا غرب به اولیانف این امتیاز را داده بود که ایران را برای توافق آماده کند. از سوی دیگر، عصبانیتی که اروپایی ها از حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین احساس کردند، تأثیر بسیار منفی بر فضای مذاکره گذاشت! فرانسه و ایالات متحده هر دو گفته اند در صورت شکست مذاکرات در این هفته، میز مذاکره را ترک خواهند کرد. بنابراین موضوع مذاکرات در وین با نوعی بن بست مواجه شده است.

* در مصاحبه های قبلی شما با اطمینان اعلام کرده اید که مذاکرات در وین به نتیجه خواهد رسید. آیا همچنان در مورد مذاکرات وین همین نظر را دارید؟

من قبلاً اذعان کرده ام که مذاکرات در وین به نتیجه خواهد رسید. زیرا اگر این اتفاق نیفتد، اقتصاد فروپاشیده ایران بیش از پیش افول خواهد کرد. در صورت شکست مذاکرات در وین، قیمت دلار ظرف یک هفته به بیش از 40 هزار تن خواهد رسید. جمهوری اسلامی ممکن است این حق را داشته باشد که از آمریکا ضمانت باقی ماندن در توافق را بخواهد، اما باید این را هم بداند که در نظام حقوقی آمریکا چیزی به نام ضمانت وجود ندارد و رئیس جمهور فعلی نمی تواند تضمین کند که بعدی رئیس جمهور توافق را می پذیرد. انتظارات جمهوری اسلامی با فضای برجام همخوانی ندارد. از سوی دیگر، آقای گروسی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار می دهد تا به کارشناسان بین المللی اجازه بازرسی از سایت های هسته ای را بدهد. آقای گروسی به صراحت گفت که وین قادر به امضای قرارداد با جمهوری اسلامی نخواهد بود مگر اینکه ما گزارشی را به وین ارسال کنیم. مذاکرات زمانی امضا می شود که آقای گروسی اعلام کند جمهوری اسلامی از تعهدات بین المللی خود عدول نکرده است! من باور ندارم که مذاکرات در وین موفقیت آمیز باشد. اخبار از وین نشان می دهد که مذاکرات به بن بست رسیده است!

اعتراضات مردم به حکومت در سال 1401 به اوج خود رسید! / جمهوری اسلامی اگر بخواهد شورای غرب را امضا کند با اعتراض و درگیری مخالفان تندرو مواجه می شود!

* آقای بیگدلی! در صورت شکست مذاکرات وین، چه پیامدهایی را در سیاست داخلی و خارجی کشور شاهد خواهیم بود؟

همانطور که گفتم اولین مشکلی که پیش خواهد آمد این است که سطح قیمت ها و نارضایتی مردم به بالاترین حد خود خواهد رسید. اعتراض مردمی به نظام در سال 1401 با کمبود بودجه ای که شاهد آن هستیم به اوج خود رسید و در عرصه بین الملل به ویژه با حمله روسیه به اوکراین و حمایت قاطع مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی در انزوا قرار خواهیم گرفت. روسیه. در حال حاضر جمهوری اسلامی دچار بلاتکلیفی دیپلماتیک شده است که نمی داند چگونه اوضاع را حل کند! اگر جمهوری اسلامی بخواهد با همان شرایط غربی ها برجام را امضا کند، با اعتراض و حتی درگیری مخالفان تندرو داخلی برجام مواجه خواهد شد.

نگرانی ها از خیزش های مردمی در کشور ابراز شد

آیا امکان دارد جمهوری اسلامی برای دومین بار در فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گیرد؟

اگر آقای گروسی به سازمان ملل گزارش دهد که جمهوری اسلامی بازرسی از سایت های هسته ای توسط بازرسان را مسدود کرده است، شورای حکومتی ایران را محکوم کرده و گزارش را به شورای امنیت ارسال کرده است. در شورای امنیت، حتی اگر روسیه و چین پشت سر ایران بایستند، تحریم ها بیشتر هم خواهد شد. در این شرایط قطعنامه ها دوباره ظاهر شد و ایران وارد فصل هفتم منشور شد. این شرایط برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است و ما به وضعیت بسیار بدتر از سال های قبل از 2015 باز خواهیم گشت. ما بیشتر نگران ناآرامی های داخلی هستیم، زیرا اکنون اکثریت مردم منتظر نتیجه مذاکرات هستند و انتظار دارند که کاهش و کاهش دلار بر قیمت مسکن

دیدگاهتان را بنویسید