مذاکرات بر سر پیشرفت / پایان دور دوم دور هشتم

دیروز گفتگوها در هر دو سطح با روسای هیئت ها و کارشناسان ادامه یافت. در همین راستا رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان رایزنی های دیپلماتیک فشرده ای را با انریکه مورا و نمایندگان سه کشور اروپایی در حضور مورا انجام داد.

مذاکرات بر سر پیشرفت / پایان دور دوم دور هشتم

در ادامه مذاکرات، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی شب گذشته به‌طور موقت به مدت دو روز به پایتخت‌ها بازگشتند تا درباره مواضع سیاسی خود و برخی رایزنی‌ها بر اساس توافقات صورت گرفته بین روسای هیئت‌ها گفتگو کنند.

البته این بازگشت مذاکره کنندگان ارشد موقت به معنای توقف مذاکرات در دور هشتم نیست و مذاکرات کارشناسی بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

مذاکرات بر سر پیشرفت / پایان دور دوم دور هشتم

نمایندگان 1+4، اتحادیه اروپا و آمریکا نیز روز پنجشنبه برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات تحریم ها دیدار کردند. میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در توییتی نوشت: این بار تمرکز اولیه بر نحوه اجرای توافق (احتمالی) آینده بود.

وی با بیان اینکه این کار آسانی نیست، گفت: ما باید در مورد اینکه چه کسی چه کاری، چه زمانی برای احیای کامل توافق هسته ای کار می کند، توافق کنیم.

یک منبع آگاه گفت: بسیاری از اختلافات در مذاکرات بر سر لغو تحریم ها کاهش یافته و هیئت ها در حال رایزنی برای چگونگی اجرا و تنظیم توافق احتمالی هستند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما اکنون در مرحله مذاکرات هستیم که در حال بحث در مورد مسائل دشوار هستیم و اینکه چگونه می توانیم موضوعات مورد توافق را به حرف و سند تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد که بسیاری از پرانتزها در مورد تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای حذف شده‌اند و ما اکنون بیشتر و بیشتر بر روی پیوست سوم در مورد چگونگی اجرای یک توافق (توافق احتمالی) کار می‌کنیم.

بر اساس اخبار شنیده شده از وین، محور جلسات مذاکره کنندگان کشورمان بر سر موضوع ضمانت ها و بازرسی ها برای دستیابی به یک توافق خوب بود که نشان دهنده حقوق و منافع مردم ایران است.

ایران و آمریکا در حال مبادله مواد غیرکاغذی هستند که به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، هر سه کشور اروپایی و آمریکا در مطالب یا ارتباطاتی که برخی واسطه‌ها ارسال می‌کنند، حرفی برای گفتن دارند، اما عملاً ابتکار عملی وجود ندارد. . ارائه ندهید.

مذاکرات بر سر پیشرفت / پایان دور دوم دور هشتم

وی گفت: رفتار غربی ها در مقایسه با اظهارات آنها مبنی بر نگرانی و عجله نشان می دهد که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و امیدواریم از این مرحله عبور کنیم.

امیر عبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: با صدای بلند اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت استقبال می کند. اما بستگی به سمت غرب دارد.

اگرچه مذاکرات در مسیر پیشرفت بوده است، اما نتیجه به تصمیم، عزم سیاسی و اراده ایالات متحده و کشورهای اروپایی بستگی دارد.

هیئت ایرانی راه‌حل‌های نوآورانه، مکانیسم‌های عملیاتی و پروژه‌هایی را در مورد همه مسائل باقی‌مانده ارائه کرد. از سوی دیگر، به‌ویژه سه هیأت اروپایی نقش عمده‌ای انفعالی ایفا کردند و ایده‌ها یا سازوکارهای جدیدی را برای کاهش و حل و فصل مسائل باقی‌مانده به جز اظهارنظر درباره پیشنهادات ایران ارائه نکردند.

به گفته سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در دور اخیر ایران و آمریکا دیدگاه های خود را در مورد چهار موضوع لغو تحریم ها، اطمینان از لغو موثر تحریم ها، تعهدات هسته ای و راستی آزمایی غیررسمی بیان کردند و هیئت ها متون را بررسی کردند. هستند.

وی افزود: همه باید تلاش کنیم تا بازگشت آمریکا به برجام با ضمانت‌ها و بازرسی‌های لازم همراه باشد و چرخه لغو تحریم‌ها که باید توسط شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شد، باشد. به طور موثر ساخته شده است..

مذاکرات بر سر پیشرفت / پایان دور دوم دور هشتم

جمهوری اسلامی ایران یک توافق پایدار و قابل اعتماد در این مذاکرات است و همواره از دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت استقبال می کند.

پیشرفت در موضوعات کلیدی نشان دهنده جدیت ایران در دور جدید مذاکرات است

این سیزدهمین دوره از ابتدای دولت بود و اکنون وقت آن است که غرب در موضوع تحریم جدیت نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید