مذاکرات مستقیم با آمریکا نتایج بهتری نسبت به مذاکرات غیرمستقیم دارد

مذاکرات مستقیم با آمریکا نتایج بهتری نسبت به مذاکرات غیرمستقیم دارد

روز جدید : موضوع نبود برجام این روزها در دستور کار قرار گرفته و به نظر می رسد فاصله دو کشور اصلی در مذاکرات وین یعنی آمریکا و ایران روز به روز بیشتر می شود. برخی تحلیلگران معتقدند برجام به پایان راه خود نزدیک می شود زیرا انتظاراتی که ایران و آمریکا از یکدیگر دارند ممکن نیست. ستاره صبح دیدگاه دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین الملل در این خصوص را می پرسد که در ادامه می خوانید.

برخی تحلیلگران بر این باورند که برجام آنطور که اصولگرایان آرزوی آن را داشتند، دیگر قابل احیا نیست. ایده شما برای این چیست؟

برجام 2015 مرده است زیرا اولاً آمریکا به عنوان یک کشور بزرگ از برجام خارج شد و ثانیاً ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکرد. از سوی دیگر تنها چند سال از عمر برجام 2015 باقی مانده است و اروپا و آمریکا به دنبال برجامی جدیدتر با اصطلاح گسترده تر هستند. جو بایدن در اولین سخنرانی خود در کاخ سفید اعلام کرد که برجام در سال 2025 به پایان می رسد، بنابراین ما آماده مذاکره با ایران برای برجام هستیم، اما ضرب الاجل ممکن است تا سال 2050 ادامه داشته باشد. بنابراین امروز این سوال مطرح می شود که آیا ایران همچنان خواهان برجام 2015 است یا خیر؟ چون امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه گفت رئیس جمهور آمریکا می تواند با یک فرمان اجرایی همه تحریم ها را لغو کند تا ما به برجام برگردیم. قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است برای آمریکایی ها انتظاری غیرقابل قبول باشد. ایران دو انتظار دارد. یکی توافق با برجام جدید است که ایران باید بیش از 7 درصد غنی سازی خود را کنار بگذارد و به تعهدات قبلی برجام که در آن نرخ غنی سازی 3.67 درصد بود بازگردد. تعامل با ایران در مورد مسائل حقوق بشر، فعالیت های منطقه ای و موارد دیگر – کمک به شبه نظامیان مانند حزب الله و حماس. اما مسئولان ما کمتر به این پیچیدگی ها توجه می کنند و عبدالهیان پیش بینی می کند که اگر آمریکا 10 میلیارد از وجوه بلوکه شده ما را آزاد کند، وارد مذاکره می شویم که اصلا قابل قبول نیست و ایران باید بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکره شود. . . شرایط به گونه ای است که بهتر است ایران بدون پیش شرط وارد مذاکره شود.

ایالات متحده پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران در بغداد را داده است. ایده شما برای این چیست؟

مشکل ما با آمریکا این است که آنها از برجام خارج شده اند و اگرچه اروپا از سیاست آمریکا پیروی می کند، اما ما با اروپایی ها مشکلی نداریم. مشکل ایران مستقیماً با آمریکاست، بنابراین پیشنهاد من به عنوان کارشناس این است که بهتر است ایران مستقیماً با آمریکا وارد مذاکره شود تا غیرمستقیم. اینکه آمریکایی ها در یک هتل نشسته اند و ما در هتلی دیگر با اروپایی ها مذاکره می کنیم، مشکل و اختلاف را پیچیده می کند. بنابراین ما باید با مقامات بر سر میز مذاکره بنشینیم و از منافع ملی دفاع کنیم و مشکلات خود را با آمریکا حل کنیم. اما این وضعیت نیازهای خود را دارد. یکی اینکه باید توقعاتمان را پایین بیاوریم و حداقل توقعات را داشته باشیم نه حداکثری. مقامات ما زمانی گفتند که آمریکا باید همه تحریم ها را بردارد، اما لغو همه تحریم ها در صلاحیت بایدن نیست و او این کار را نخواهد کرد زیرا اکثر تحریم ها توسط کنگره تصویب شده است. امیر عبدالهیان گفت: جو بایدن با صدور فرمان اجرایی می تواند تحریم ها را لغو کند اما این نشانه آن است که دیپلمات های ما درک درستی از ساختار سیاسی آمریکا ندارند که در آن رئیس جمهور قادر به لغو همه تحریم ها نیست. طی حکمی این مشکلات باید از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود. پس شرط اول این است که توقعات خود را پایین بیاوریم و بدون پیش شرط وارد مذاکره شویم. با توجه به حجم مذاکرات اخیر در آمریکا و خاورمیانه و ظهور جبهه جدیدی با ترکیه، مصر، عربستان سعودی، پاکستان و سایر کشورهای منطقه، رویکرد گذرا به مذاکرات ایران را ترک خواهد کرد. به نوعی منزوی شده و ممکن است از نظر نظامی و سیاسی نیز مورد تهدید قرار گیرد. ورود بمب افکن F-51 آمریکا به منطقه و اسکورت هواپیماهای اسرائیلی، سعودی، بحرینی و مصری آن پیامی را برای ایران ارسال می کند چرا که این کشور تنها بمب افکن در جهان است که قادر به استفاده از بمب های ضد نفر است. همکاری نیروهای هوایی مصر، بحرین، عربستان سعودی و اسرائیل اولین مانور این کشورهاست. این را نباید نادیده گرفت زیرا می تواند بسیار مهم باشد. رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و سایر اعضای تیم سیاست خارجی ایران باید افکاری را که در زمان خروج از قدرت داشتند کنار بگذارند. این گروه پیش از این به برجام به عنوان یک خائن نگاه می کردند، اما امروز وارد عرصه تصمیم گیری شده اند و می دانند که چاره ای جز مذاکره با برجام ندارند و راه دیگری برای احیای برجام وجود ندارد. اما آنها سردرگم هستند که این موضوع بیشتر به ضرر مردم است. بار اقتصادی سنگینی که بر دوش مردم گذاشته می شود قابل تحمل نیست.

پیشنهاد شما به تیم دیپلماسی دولت سیزدهم چیست؟

باید توقعاتمان را پایین بیاوریم و به خصوص کوته فکری وزارت خارجه که می گوید آمریکایی ها ابتدا باید 10 میلیارد پول بلوکه شده به ما بدهند تا مذاکره کنیم، امکان پذیر نیست و آمریکا تسلیم این پیشنهادها نمی شود. در آخرین ساعات اجلاس 20G در رم، سه کشور اروپایی و آمریکایی ها با هم مذاکره و سیاست مشترکی را در قبال ایران دنبال کردند و به این ترتیب ائتلاف کردند و بیانیه هایی صادر کردند. علاوه بر این ائتلاف غربی، شاهد تشکیل ائتلاف دیگری نیز علیه ایران در منطقه هستیم، بنابراین تاخیر در ورود به مذاکرات به ضرر کشور و مردم خواهد بود. دولت باید اجازه دهد دیپلماسی با کاهش توقعات کار کند. با توجه به شرایط داخلی و منطقه ای که با آن روبرو هستیم، اگر برجام احیا نشود و لوایح FATF به تصویب نرسد، شرایط برای مردم و دولت سخت تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید