واکنش آمریکا به مذاکرات غیرمستقیم مبادله زندانیان ایران

واکنش آمریکا به مذاکرات غیرمستقیم مبادله زندانیان ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: بازگشت شهروندان آمریکایی به خانه همیشه یکی از منافع ما بوده است، ما مصمم هستیم تا هر کاری که می توانیم برای اطمینان از امنیت و رفاه شهروندان خود انجام دهیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در یک کنفرانس خبری در واشنگتن درباره گزارش NBC نیوز درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مورد امکان تبادل زندانیان از توضیح بیشتر خودداری کرد و گفت: من هستم. من این گزارش را تایید می کنم، اما محتوای این گزارش نشان می دهد که ما متعهد به انجام هر اقدامی برای آزادی شهروندان آمریکایی هستیم.

این مقام وزارت امور خارجه دولت بایدن افزود: ما متعهد هستیم برای آزادی شهروندان آمریکایی که به ناحق در ایران زندانی هستند، هر اقدامی را انجام دهیم.

شبکه خبری آمریکایی NBC News روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حال مذاکره غیرمستقیم با جمهوری اسلامی ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران است. تضمین و قطر. و انگلیس نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا می کند.

این رسانه آمریکایی مدعی شده است که این مذاکرات پیشرفت داشته است، اما دستیابی به توافق نهایی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و همچنین به نقل از سه منبع آگاه از روند مذاکرات اعلام کرد که دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که قبلا در سال 2021 مورد بحث قرار گرفته است. و می تواند شامل مبادله زندانیان احتمالی و آزادی میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده ایران در بانک های کره جنوبی باشد.

ان‌بی‌سی نیوز گفت فرمول پیشنهادی به ایران اجازه دسترسی به این منابع را می‌دهد، اما فقط برای خرید غذا، دارو یا سایر مقاصد بشردوستانه که با تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران مطابقت دارد، و دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی درباره مکانیسم‌های احتمالی صحبت کرده‌اند. چگونگی انتقال وجوه مسدود شده را به کشور ثالثی مانند قطر که احتمالاً بر این انتقال نظارت می کند، بررسی کنید.

ند پرایس از تایید بخش‌هایی از گزارش NBC News درباره آزادسازی وجوه مسدود شده جمهوری اسلامی کره جنوبی خودداری کرد و افزود: ما به طور منظم با شرکای خود در سراسر جهان در تماس هستیم و از آنها برای حمایت از تحریم‌ها تشکر می‌کنیم، مگر اینکه ایران مجبور به مقابله شود. با چالشی که برنامه هسته ای او برای ما ایجاد می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره احتمال احیای برجام پس از تبادل اسرا گفت: ما نشان داده‌ایم که حتی زمانی که روابط در سطح پایینی قرار دارد، می‌توانیم به طور موثر منافع خود را دنبال کنیم. آوردن شهروندان آمریکایی به خانه همیشه یکی از علایق ما بوده است. ما مصمم به انجام هر کاری هستیم تا امنیت و رفاه شهروندان خود را تضمین کنیم.

پرایس در خصوص سفر رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عمان گفت: همانطور که راب گفت در مورد مسائل مربوط به ایران گفتگو کردند. تمام مراودات او عمدتاً معطوف به ایران است و عمان نقش بسیار مفید و مهمی دارد و در تصمیم ایران برای آزادی باقر نقش داشت.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن با تکرار اتهامات علیه تهران تصریح کرد: وقتی راب به دنیا سفر می کند، ایران همیشه در دستور کار قرار دارد. درباره برنامه هسته ای ایران، چالش های ایران با نظم جهانی، سرکوب و خشونت علیه مردم خود، حمایت ایران از روسیه با هواپیماهای بدون سرنشین برای جنگ در اوکراین و دستگیری آمریکایی ها از این قبیل موضوعات است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر آمریکا در حال ارتباط با ایران برای احیای برجام است یا خیر، گفت: خیر، ماه هاست که برجام تمرکز ما نبوده است. تمرکز ما بر سه موضع است، اینکه ایران باید به کشتار و سرکوب مردم خود پایان دهد، کمک های امنیتی و پهپادی به روسیه را متوقف کند و آمریکایی های بازداشت شده را آزاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید