مذاکرات پوتین و رئیس جمهور کوبا امروز در مسکو آغاز می شود

به گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین، انتظار می رود رهبران دو کشور درباره موضوعات کلیدی دستور کار بین المللی، وضعیت فعلی و چشم انداز توسعه بیشتر مشارکت راهبردی روسیه و کوبا در حوزه های سیاسی، تجاری و تجاری گفتگو کنند. و همچنین حوزه های اقتصادی، انسانی و فرهنگی.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد که کوبا شریک بسیار مهم فدراسیون روسیه است و روسای جمهور هر دو کشور باید درباره آن صحبت کنند.

روسای جمهور دو کشور روز سه شنبه نیز در مراسم افتتاحیه بنای یادبود فیدل کاسترو در شمال مسکو شرکت خواهند کرد.

در طول این سال، روسای جمهور روسیه و کوبا دو بار در سال – در ژانویه و اکتبر – تلفنی صحبت کردند. آنها در مورد توسعه روابط دوجانبه و مسائل جاری بین المللی گفتگو کردند. دیاز کانل در خلال مکالمه تلفنی آنها در ماه اکتبر تولد 70 سالگی پوتین را تبریک گفت.

رئیس جمهور کوبا پیش از این روز دوشنبه با دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار کرد. آنها در این گفت وگوها اعلام کردند که ادامه گفتگو و تبادل تجربیات روسیه و کوبا در شرایط تحریم غرب مفید است. مدودف به طور جداگانه تاکید کرد که هیچ تحریمی نمی تواند جلوی توسعه کوبا و فدراسیون روسیه را بگیرد. پیشتر رهبر کوبا گفته بود که تحریم های غرب علیه فدراسیون روسیه به حل بحران اوکراین کمکی نمی کند و هاوانا از موضع مسکو برای رد پیشروی های بیشتر ناتو در مرزهای روسیه حمایت می کند.

میگل دیاز-کانل برمودز چند روز پیش در 19 نوامبر وارد مسکو شد. وی ابراز اطمینان کرد که سفر به روسیه به تقویت همکاری هاوانا و مسکو در زمینه های مورد علاقه کمک خواهد کرد. رهبر کوبا در سفر خارجی خود به الجزایر نیز سفر کرد و پس از روسیه قصد دارد از ترکیه و چین نیز دیدن کند.

از سوی دیگر، روسیه اخیرا نشانه هایی از تصمیم خود برای گسترش روابط با هاوانا نشان داده است و مطمئنا این روابط نه تنها در بخش اقتصادی خواهد بود، بلکه شامل همکاری های نظامی و اطلاعاتی نیز می شود.

کوبا و روسیه از زمان انقلاب فیدل کاسترو در سال 1959 سابقه طولانی همکاری عمیق اقتصادی و نظامی دارند، اگرچه این روابط در دهه های اخیر کم رنگ شده است.

در دسامبر سال گذشته، روسیه همچنین اعلام کرد که تشدید تنش ها بر سر اوکراین می تواند به تکرار بحران موشکی کوبا منجر شود، زمانی که جهان در آستانه جنگ هسته ای قرار داشت. همچنین برونو رودریگز پاریلا، وزیر خارجه کوبا، پیشتر اعلام کرده بود که دولت کوبا اتهامات واشنگتن علیه روسیه در زمینه امنیتی را هیستری تبلیغاتی می داند و با گسترش ناتو به شرق مخالف است. وی با انتشار پستی در توئیتر نوشت: ما هیستری رسانه ای و تبلیغاتی دولت آمریکا علیه روسیه را قاطعانه رد می کنیم و به شدت با گسترش ناتو به مرزهای این کشور خواهر مخالفیم.

دیدگاهتان را بنویسید