مردم چه گناهی کردند که پراید 190 میلیونی خریدند؟ / با این پول می توانی یک ماشین خارجی خوب رانندگی کنی

مردم چه گناهی کردند که پراید 190 میلیونی خریدند؟  / با این پول می توانی یک ماشین خارجی خوب رانندگی کنی

روز جدید : در مجلس هشتم طرحی نوشته شد که به خودروسازان مهلت پنج ساله داده شود تا محصولات خود را به استانداردهای جهانی برسانند و در این صورت اجازه ادامه تولید را داشته باشند و قیمت کارساز نشد و خودروهای بی کیفیت را نیز به مردم فروخت. از طرفی مردم چاره ای جز خرید این محصولات ندارند که در این صورت خودرو پس از پنج سال روانه بازار می شود.

متاسفانه گروهی اجازه اجرای این قانون را ندادند و به نوعی این قانون نهایی نشد. ما قوانین مشابه زیادی داریم. یعنی تصویب قانون و اجرای صحیح آن مهمتر از تصویب قانون است.

برخی نمایندگان مجلس معتقدند با تصویب طرح هایی که در این مدت بارها شاهد آن بوده ایم، می توانند در خدمت توسعه کشور و مردم باشند، بی آنکه بدانند همان طرحی که دیروز تصویب شد، کاستی های زیادی دارد و ممکن است عده ای از آن سوء استفاده کنند. زیرا بالاخره کیفیت تولید خودروهای ایرانی روز به روز در حال کاهش بود.

مثلا این طرح می گوید در ازای صادرات می توانید واردات داشته باشید. سوال این است که در وهله اول چه نوع صادراتی؟ اگر صادرات فقط خودروی ایرانی باشد هیچ جا خریدار نیست. حتی سوریه که با کمترین قیمت خرید کرده بود، اخیرا علیرغم اینکه تمامیت ارضی خود را مدیون تلاش های ایران می داند، از خرید خودداری کرد.

سوال اینجاست که می خواهید خودرو را به کجا صادر کنید که در ازای آن می توانید خودرو را وارد کنید؟ این امر با کیفیت خودروهای تولیدی ما امکان پذیر نیست.

می توان گفت قطعه را صادر می کنیم. در این صورت، قبل از استقبال از این قطعات، خودروی مورد نظر باید در کشور مقصد حضور داشته باشد.

مشکل این است که ما مشکل را ریشه ای حل نمی کنیم. در واقع باید به خودروسازان داخلی مهلت داده شود و اگر موفق نشدند اجازه ورود خودروهای خارجی را بدهند. مردم چه گناهی کرده اند که دولت بد ما را بگیرند؟ مردم چه تقصیری دارند که باید هزینه زیادی بپردازند و کیفیت بسیار پایینی بگیرند.

قیمت پراید به 195 میلیون تن رسید و با این مبلغ می توان یک خودروی خارجی خوب خرید. هیچ ظلمی بزرگتر از این نیست که 40 سال است که کیفیت مردم را در کشورمان کم کرده ایم و نه تنها کیفیت بالا نرفته بلکه کاهش هم پیدا کرده و قیمت آن 10 برابر شده است.

مصوبه خودرو کمکی به کیفیت خودرو در کشور نمی کند بلکه راه را برای سوء استفاده تجار و افرادی که خودروهایشان چند سالی است در گمرک بندرعباس بوده و منتظر راه ورود هستند باز می کند. سایر خواص به عبارت دیگر، این مصوبه در عمل منجر به واردات خودروهای گران قیمت به بهانه صادرات می شود، اما به کیفیت داخلی خودروهای داخلی کمکی نمی کند، چرا که تصمیم درست و علمی در صنعت خودرو مانند شرق گرفته می شود. کشورها، نه در غرب. ما نمی بینیم که مردم از شر خودروهایی که باعث مرگ بسیاری از هموطنان ما می شود خلاص شوند.

دیدگاهتان را بنویسید