مردم چگونه از خطوط هوایی شکایت می کنند؟

در پروازهای داخلی و خارجی که توسط شرکت‌های مختلف انجام می‌شود، رعایت حقوق مسافران از هر نظر الزامی است، دستورالعمل‌های آن به‌طور کامل در سایت سازمان هواپیمایی کشوری موجود است. در زمان شیوع ویروس کرونا و با توجه به افزایش حساسیت و مسئولیت پذیری مردم، این شکایات بیشتر شد و مسافران هوایی تصاویر مختلفی از تخلفات را در فضای مجازی منتشر کردند.

اما مردم می توانند شکایات خود را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی و ناظر پیگیری کنند. سامانه حقوق مسافر به مردم این امکان را می دهد که از دستورالعمل تدوین شده در خصوص حقوق مسافران در پروازهای داخلی و خارجی مطلع شده و بر اساس این دستورالعمل ها و در صورت تخلف ایرلاین ها یا شرکت های هواپیمایی، ایرلاین ها و حتی فرودگاه های کشور شکایت کنند.

مسافران پروازهای داخلی و خارجی که برای سفرهای خود از خطوط هوایی داخلی یا حتی خارجی استفاده می کنند می توانند شکایات خود را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی https://www.cao.ir و در قسمت سامانه حقوق مسافر ثبت کنند.

البته در سامانه حقوق مسافر چند نکته در هنگام ثبت درخواست به مردم یادآوری می شود. مثلاً اگر مسافری از یک شرکت هواپیمایی یا شرکت هواپیمایی شکایتی دارد، ابتدا باید به همان شرکت هواپیمایی مراجعه کند و شکایت خود را مطرح کند و اگر پاسخ مناسبی دریافت نکرد، سوابق شکایت خود را برای آن شرکت ارسال کند. یا سیستم ثبت شرکت هواپیمایی مربوطه.

همچنین مسافران در صورت مشاهده مشکل در فرودگاه و عدم ارائه خدمات کافی، ابتدا شکایت خود را به مدیریت فرودگاه ارسال و در صورت عدم پیگیری آن را در این سامانه ثبت کنند تا مراحل اقدام و پیگیری بر روی دستور جلسه.

نکته دیگری که مردم برای رسیدگی بهتر به شکایات خود باید به آن توجه کنند این است که در صورت مشاهده تخلف از سوی هر یک از ادارات مختلف در حوزه هوانوردی عمومی، آن را ثبت و شکایت خود را با مستندات ثبت کنند. که روند و نحوه رسیدگی به شکایت بهتر قابل پیگیری است. به عنوان مثال اگر گران فروشی صورت می گیرد و یا ایرلاینی دستورالعمل های بهداشتی و سایر پروتکل ها را در طول پرواز رعایت نمی کند، بهتر است از آن عکس بگیرید و شکایت خود را به همراه این تصویر یا سند در سامانه حقوق مسافر بارگذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید