مردی از نوع دولت ریاست جمهوری؛ «فرزین» درد است یا درمان؟

مردی از نوع دولت ریاست جمهوری؛  «فرزین» درد است یا درمان؟

محمدرضا فرزین همزمان چند پست مهم از جمله ستاد هدفمندی یارانه ها و معاونت وزارت اقتصاد را در دولت احمدی نژاد برعهده داشت. این پول، اگر به درستی و به دور از مبادلات مالی مبهم هزینه شود، می تواند به یک پایگاه پس انداز ملی قابل اعتماد تبدیل شود. به نظر می رسد رئیس جدید این ساختمان بلند شیشه ای، دولتی از نوع ریاست جمهوری است، پر از شعار و وعده و حرف های عجیب.

هیرش سعیدیان – نرخ ارز در دوره ریاست صالح آبادی 60 درصد افزایش یافت و قیمت آن از 27 هزار و 900 تومان در مهر 1400 به 44 هزار و 500 تومان در روز برکناری وی رسید. اتفاقی که بار دیگر ثابت کرد تغییر مدیران و افراد هر چند ناتوان و بدون تغییر متغیرهای کلان مانند لغو تحریم ها تاثیری بر پارامترهای مهم اقتصادی مانند نرخ ارز ندارد.

محمدرضا فرزین، لابیست، مدیر نوبنیادگرا و متحد با احزاب سیاسی جناح راست از خانواده صالح آبادی، به جای او ریاست بانک مرکزی را بر عهده گرفت. در یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های بنیاد مصطفان که این نهاد با پرونده‌های مالی مختلفی مواجه بود، فرزین مسئولیت مدیریت برنامه‌ریزی این نهاد را بر عهده داشت.

جهت گیری سیاسی او از یک اصلاح طلب دو حزبی در دوره خاتمی به عضوی از تیم اقتصادی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی تغییر کرد. به دلیل نزدیکی فرزین به محمدرضا رحیمی، متهم اقتصادی و معاون اول محمود احمدی نژاد، چندین سمت رهبری و مشاوره در دولت مهرورزی دریافت کرد و حیات سیاسی او با جدیت بیشتری ادامه یافت. از جمله این مشاغل می توان به ریاست هیات عامل صندوق توسعه ملی، معاونت اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی و دبیری ستاد یارانه ها اشاره کرد.

ایرنا، خبرگزاری حکومتی بدون اشاره به سوء مدیریت، فساد و ناکارآمدی دولت ریاست جمهوری و تحریم های اعمال شده علیه مردم با سوء استفاده ها، با ادبیاتی کلیشه ای مانند همه این سال ها، افزایش نرخ ارز را ناشی از «مصرف سوء استفاده ها» دانست. دلالان از جو روانی ایجاد شده توسط «دشمنان» سوء استفاده کرده و مدعی شدند که قیمت دلار پس از انتصاب فرزین کاملاً «دور و سقوط» شده است، ادعایی که مورد تردید برخی کارشناسان و اقتصاددانان مستقل در بازار ارز قرار گرفت. به نظر می رسد بازار ارز در حال حاضر دچار وقفه شده است، مشکلی که در روزهای ابتدایی انتصاب روسای بانک مرکزی رایج بود، روزهایی که بازار منتظر گفتار و شعار است تا در بوته عمل آزمایش شود. عوامل اصلی موثر بر بازارهای داخلی، از جمله دفن برجام، واکنش ها و تحریم های بین المللی به حوادث اخیر، و فساد و ناکارآمدی. آه، آنها تغییر نکرده اند با تمام این اوصاف رئیس جدید بانک مرکزی بدون اشاره به شاخص های اصلی موثر بر بازار ارز و افت فروش نفت به دلیل تحریم ها که ذخایر ارزی را تحت تاثیر قرار داده است، در مصاحبه های متعددی به شکاف های اقتصادی پرداخت و وعده هایی داد.

محمدرضا فرزین در ماه‌های اخیر همزمان با تصدی ریاست شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و مدیرعاملی بانک ملی، در اظهارات جنجالی ریشه مشکلات و تورم بانک‌ها را به «حجم بالای اضافه برداشت‌ها» نسبت داده است. نسبت کفایت سرمایه منفی بانک ها و البته بدهی دولت به شبکه بانکی را مانند دیگر مدیران ارشد نظام بانکی که سال هاست مدیریت بانک های مختلف و هلدینگ های زیرمجموعه را به شکلی مشکوک بین خود تقسیم کرده اند، می گویند. مشارکت، وی به فساد عمیق و چند لایه مدیران بانک های دولتی اشاره ای نکرد.

در طول این دهه ها، یک سیستم گزینش مملو از فساد در انتخاب مدیران بانک های دولتی ایجاد شد تا اطمینان حاصل شود که منافع گروه های سیاسی و الیگارشی های ایران همیشه حفظ می شود. این افراد در اتحادی نامعلوم با مدیران بانکی، سالانه هزاران میلیارد تومان تسهیلات بانکی بدون اسناد معتبر دریافت می کنند و از آن برای سفته بازی استفاده می کنند. فرزین مانند سایر مدیران بانکی همواره در بانک های خاورمیانه، ملی، کشاورزی فعالیت داشته است. او یکی از حامیان تزریق منابع بانکی برای ساخت خانه های خالی بیشتر است و اگرچه در سخنرانی خود را مدافع خروج بانک ها از تجارت نشان داد، اما هرگز حاضر به تسلیم شرکت های مهم بانکی نشد.

او در این گفت وگو دلیل عدم واگذاری شرکت های بانکی تحت مدیریت خود را «وجود قوانین پیچیده و سخت» عنوان می کند. این در حالی است که قوانین مختلف تسهیل کننده از جمله ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور به تصویب رسیده و کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری را موظف کرده است حداقل 33 درصد از دارایی های خود را به یک بانک واگذار کنند. این تصمیم به شورای پول و اعتبار ابلاغ شود.

برخلاف ادعای رئیس جدید بانک مرکزی، مشکل مدیران دولتی و بانک های خصوصی در واگذاری املاک و خارج شدن از بنگاه، پیچیدگی قوانین نیست، بلکه منافع شخصی است. قانون نانوشته ای در ایران وجود دارد که مدیران یک مجتمع دولتی در شرف خصوصی سازی تنها زمانی در این واگذاری موفق می شوند که منافع شخصی آنها در فرآیند فروش تامین شود، مثلاً در مورد شرکت بازرگانی پتروشیمی. شرکت مورد نظر به خود، فرزندانشان یا گروهشان به عبارت ساده تر، وقتی می بینید که دولت یا مدیر بانکی گروهی با واگذاری گروه دولتی زیر مجموعه خود موافقت کرده و حتی از آن استقبال می کند، این احتمال وجود دارد که منافع شخصی او حفظ می شود. ایران در سال گذشته از نظر میزان فساد در بین 180 کشور جهان در رتبه 150 قرار گرفت و سیستم بانکی کشور که حاصل تلاش مدیران ارشد در این 2 دهه است یکی از بحث برانگیزترین بخش های ساختار اقتصادی به شمار می رود. ایران در زمینه فساد تنها راه حل برای این امر ساختار پیاده سازی الگوی گرجستان و استخدام مدیران سالم خارج از سیستم بانکی کشور است، در واقع در ایران سابقه طولانی مدیریت بانکی نه تنها مزیت محسوب نمی شود. ، اما گاهی سازش در برابر فساد و مبارزات سیاسی-اقتصادی را نشان می دهد.

وی در گفت‌وگویی دیگر گفت: در اسفندماه تقاضا برای نقدینگی افزایش می‌یابد و نباید محاصره پولی ایجاد کنیم که برای کسب و کار و تولید مشکل ایجاد کند. با رسیدن به 125 هما، چراغ سبز او برای ادامه این روند در اسفندماه را می توان به بهانه «عدم قفل پولی برای تولیدکنندگان» در نظر گرفت. در این میان حجم عظیم نقدینگی جاری نه تنها به هموارسازی سرمایه در گردش بنگاه ها کمک کرد، بلکه با افزایش تورم عملاً به رکود تولید کمک کرد. اولین وظیفه فرزین مانند صالح آبادی تامین بودجه دولت است و با توجه به حجم فروش نفت و چشم انداز مذاکرات بعید به نظر می رسد که جریان خلق پول و چاپ دچار افت شدید شود.

محمدرضا فرزین همزمان چند پست مهم از جمله ستاد هدفمندی یارانه ها و معاونت وزارت اقتصاد را در دولت احمدی نژاد برعهده داشت. این پول، اگر به درستی و به دور از مبادلات مالی مبهم هزینه شود، می تواند به یک پایگاه پس انداز ملی قابل اعتماد تبدیل شود.

به نظر می رسد رئیس جدید این ساختمان بلند شیشه ای از نوع دولت ریاست جمهوری و پر از شعار و وعده و حرف های عجیب است و این در حالی است که اکثر افراد با درآمد از سخت گیری بانک ها در پرداخت وجوه برای خریدهایی مانند خدمات ازدواج گلایه دارند. و مسکن سازی تسهیلات بانکی را مثبت ارزیابی کرده و آمارهای مختلفی از پرداخت تسهیلات ازدواج ارائه می دهد.

رئیس جمهور جدید همچنین بر «تحقق بانکداری اسلامی و وام‌دهی اسلامی» تأکید کرد، امثال او هرگز خود را موظف به پاسخگویی به این سؤال نکردند که بالاخره «بانکداری اسلامی» چیست؟! آیا این نوع بانکداری نباید از تسهیلات بهره مند شود؟ با توجه به اینکه در شرع شرع علناً ربا ممنوع است، آیا بانکداری اسلامی باید با ساختن کلاه شرعی مشکل سود و ربا بانکی را حل کند؟ چرا بانکداری اسلامی در این 43 سال هرگز تحقق نیافت؟

تاکید آن بر تسهیلات اضافه برداشت اسلامی در حالی است که میزان اضافه برداشت بانکی به بیش از 1390 هزار میلیارد تومان رسیده است. وام الحسنه اسلامی و تعهد دولت منجر به افزایش اضافه برداشت بانکی از منابع بانک مرکزی شد که به نوبه خود باعث افزایش خلق پول و تورم شد. حمایت فرزین از سازوکارهای اعتباری اسلامی و حمله او به همان سازوکارهای اعتباری در جاهای دیگر، رمزی آشنا برای کارشناسان نظام نابسامان بانکی کشور است.

در مورد توانایی یا تمایل وی به نظم بخشیدن به سیستم بانکی از طریق بانک مرکزی سوالات مختلفی مطرح شده است، فرزین نیز با 2 دهه سابقه در زمره مدیران بانکی است و از این طیف از مدیران کمترین انتظار این است که در عمل (نه شعاری) او منافع عمومی را بر منافع شبکه بانکی در اولویت قرار می دهد. سیستم بانکی که قرار است تامین کننده منافع محمدرضا فرزین و… شعارهای کلان رسانه ای و حمایت خاموش از منافع سهامداران اصلی بانک ها در خفا توسط رئیس کل بانک مرکزی سنت است. که اکنون نزدیک به 40 سال است که ادامه دارد.

او به محض اینکه دید صنعت واکسن بومی در بانک ملی داغ است، حامی اصلی خط تولید واکسن کرونا اسوه شد، پروژه ای که هنوز معلوم نیست سرنوشت آن چیست و منابع مالی آن چگونه خرج شده است. وی البته به عنوان یک بوروکرات معمولی در مراسم افتتاحیه خط تولید این واکسن کرونا دلیل حمایت خود را «تاکید مقام معظم رهبری و تلاش رئیس جمهور برای حمایت از شرکت های دانش بنیان» عنوان کرد. ” راه اندازی طرح گران قیمت فینوداد توسط بانک ملی از دیگر طرح های اجرا شده توسط وی بود. طرحی جنجالی که به دلیل الحاق مالی و عملکرد تقریباً صفر در میان فعالان فین تک واکنش نشان داد، روند زیان دهی بانک های ملی و کشاورزی در دوران تصدی وی ادامه یافت. ردیابی تسهیلات نجومی پرداخت شده، مشکوک به دست آمده و پرورش یافته در دوران تصدی هر یک از مدیران بانک می تواند به عنوان نقشه راه نشان دهنده منافع مالی و حامیان سیاسی وی باشد.

محمدرضا فرزین مانند مدیران باسابقه بانکی در سطح خود، با سال‌ها تسهیل پروژه‌های پرهزینه، طولانی و کم‌منفعت مانند پالایشگاه شهید سلیمانی که بر فعالیت‌های خود افزوده است، با باندها و جریان‌های سیاسی تأثیرگذار ارتباط قوی برقرار کرده و از حمایت آنها برخوردار است. پیشینه سیاسی محافظه کار امثال فرزین تارنمای سیستم بانکی فعلی را ایجاد کردند، اینها درمان نیستند، درد هستند. زمان آن را ثابت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید