مرز بازرگانی بین الملل نگین بازرگان در شمال غرب کشور / تجهیز مرز ماکو با پایانه خروجی صف برای اولین بار در کشور


زمان: 09:27
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1811953

مرزهای تجاری به عنوان دروازه ای به اروپا، نقش مهمی در رونق تجارت بین المللی ایفا می کند. مرز ماکو با تجهیز این مرز به پایانه ناوگان خروجی، به اولین میدان تیراندازی استاندارد در داخل مرزهای کشور تبدیل شد که سطح استانداردهای کیفی را بالا برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ مرز یکی از فرصت های ویژه هر منطقه و کشوری است و می تواند دروازه ای به کشور برای توسعه اقتصادی و گسترش روابط باشد.

در این راستا آذربایجان غربی با 9 پایانه رسمی موفق شد از این نعمت برخوردار شود و به عنوان یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کشور انتخاب شود، اما در این بین و در کنار 9 پایانه مرزی مهم، مرز بازرگان یکی از مرزهای مهم کشور است. قادر است بله تجارت و روابط زیادی با عرصه بین المللی وجود دارد.

مرز بازرگان، مرزی که با گذشت 95 سال از ایجاد آن همچنان یکی از مهمترین مرزهای کشور است و بیشترین آمار تجارت و ترانزیت را در کشور دارد.

مرز بازرگان به دلیل داشتن مسیر ترانزیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به عنوان دروازه ورود به اروپا نیز شناخته می شود و آن را به نقطه ای مهم در شمال غرب کشور تبدیل کرده است.

مرز تجاری در حوزه تجارت خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به عنوان دروازه ورود به اروپا تلقی می شود که منجر به افزایش چشمگیر فعالیت تجار در این خط از کشور شده است.


صادرات 1.6 میلیارد دلاری از مرز بازرگان

مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به اینکه ارزش دلاری کالاهای صادراتی از مرز بازرگان از مرز یک میلیارد و 603 میلیون دلار گذشته است، گفت: این میزان با صادرات 143 هزار تن کالا محقق شد.

رامین ظهیری ادامه داد: با این میزان صادرات کالاهای مختلف نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 55 درصدی هستیم.

وی گفت: محصولات صادراتی شامل پتروشیمی، سبزیجات، کشاورزی، سنگ، سرامیک و ظروف شیشه ای، ضایعات و ضایعات آهن و فولاد و منسوجات است.

وی در خصوص اظهارنامه های ثبت شده گفت: امسال 4.08 فقره اظهارنامه در این سقف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به میزان صادرات سایر گمرکات کشور از این مرز گفت: اداره سایر گمرکات از این مرز یک میلیون و 74 هزار و 979 تن برآورد شده است.

ظهیری گفت: در این راستا نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 44 درصدی هستیم.

اما جدای از صادرات کالاهای مختلف از مرز بازرگان، شاهد تردد مسافران نیز از این مرز هستیم و از این نظر مرز بازرگان یکی از مرزهای مهم ورود و خروج مسافران به عنوان بخش قابل توجهی از سفرهای بین ایران و ترکیه و کشورهای اروپایی. این مرز که از مرز زمینی بازرگان آمده است، علاوه بر تجارت، در زمینه حمل و نقل مسافر نیز بسیار فعال است.


تردد 321 هزار مسافر در مرز بازرگان به ثبت رسید

مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به میزان تردد مسافر در این مرز گفت: امسال تردد مسافر از این مرز به عنوان بزرگترین مرز زمینی آذربایجان غربی 321 هزار و 401 مسافر بوده است.

جابر اکبرپور گفت: تعداد مسافران ورودی از ایران 101 هزار و 192 نفر و تعداد مسافران خروجی از ایران 78 هزار و 542 نفر است.

وی افزود: همچنین تعداد مسافران خارجی ورودی در این مدت 84 هزار و 542 نفر و تعداد مسافران خارجی نیز 56 هزار و 792 نفر است. بر اساس مصوبه کشوری ستاد کرونا، این مرز به شرط منفی بودن آزمایش از 16 مهرماه برای تردد مسافران بازگشایی می شود.

به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان، از ابتدای تردد مسافران تاکنون 612 دستگاه اتوبوس تردد کرده اند که از این تعداد 290 دستگاه با خودروهای ورودی و 422 دستگاه خروجی هستند.

تردد کامیون ها از مرز بازرگان به بیش از 321 هزار دستگاه رسیده است

مدیر پایانه مرزی بازرگان افزود: تردد کامیون ها از این پایانه از ابتدای سال جاری تاکنون به 321 هزار و 401 دستگاه رسیده است.

جابر اکبرپور تاکید کرد: امسال در مجموع 87 هزار و 248 دستگاه کامیون از کشور خارج و 136 هزار و 586 دستگاه وارد کشور شده است. میانگین تردد روزانه کامیون ها از این مرز 747 تردد است.


بیش از 2600 تن دارو و مکمل های دامی از مرز بازرگان وارد کشور شده است.

مرز بازرگان علاوه بر محصولات کشاورزی، پتروشیمی، منسوجات و فلزات، نقش بسزایی در ترانزیت، صادرات و واردات محصولات دامی دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی ماکو عمده کالاهای ترانزیتی دام را شامل انواع فرآورده های خام دامی، محصولات ارگانیک و داروهای دامی برشمرد و افزود: ایران به عنوان پل ترانزیتی بین کشورهای غربی و آسیایی عمل می کند و تجارت منطقه را تسهیل می کند. این تاثیرگذار است.

فاطمه آیرم گفت: بیش از 49 هزار و 999 تخمک بارور شده به کشور وارد شده است.

وی افزود: برای 9 ماهه امسال 341 هزار و 608 تن انواع فرآورده های دامی پس از بازدید و پایش های بهداشتی از مرز بازرگان به خارج از کشور عبور کرده است.

رئیس کلینیک دامپزشکی ماکو ادامه داد: از این مقدار 261 هزار و 600 تن فرآورده های دامی از ترکیه و اروپا حمل شد که پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه پایگاه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی ترانزیت شد.

به گفته وی، امسال در مجموع 77 هزار و 388 تن انواع فرآورده های دامی عمدتاً گوشت منجمد، دارو، واکسن و خوراک ماهی پس از بازدید بهداشتی از کشورهای اروپایی به قرنطینه مرز بازرگان وارد شده است.


طرح مدیریت ترافیک مرزی با ایجاد پایانه های صف الگویی برای سایر مرزهای کشور

با توجه به فعال بودن مرز بازرگان و رونق تجارت از این مرز در شمالی ترین نقطه کشور، شاهد صف های طولانی کامیون ها برای ورود به گمرک بازرگان ساعت ها یا چند روز هستیم که نارضایتی رانندگان را به همراه دارد و مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند. آنها در همین راستا منطقه آزاد بخش خصوصی با ایجاد پایانه های نوبت دهی و ایجاد محل استراحت برای رانندگان، رونق بیشتری در تردد کامیون ها در این مرز ایجاد کرده است.

معاون تدارکات و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگار ما گفت: پایانه نیروی دریایی تجار خروجی از مرز بازرگان اولین میدان تیر استاندارد کشور است که با چنین سطحی ساخته شده است. استانداردهای کیفیت، ارائه خدمات و زیرساخت های ایمنی و امنیتی.

وی افزود: استفاده از این پایانه سرآغاز سلسله اقداماتی بود که سازمان منطقه آزاد ماکو برای ساماندهی تاجر و مرزبانی وی آغاز کرده است.

مهدی صفری مقدم گفت: این پروژه از سال 1395 آغاز شد و قرار بود در سال 1397 به بهره برداری برسد اما تا ابتدای سال جاری پیشرفت چشمگیری نداشت.

وی با اشاره به اقدامات سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت که در حال انجام است.

صفری مقدم وام به تیرپارک و سامانه هوشمند را 700 میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه ها با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک منطقه آزاد و بخش خصوصی ایجاد شده و بیشتر هزینه ها بر عهده بخش خصوصی است.

دیدگاهتان را بنویسید