مرغ بر فراز سفارشات و قیمت های تایید شده پرواز می کند!

مرغ بر فراز سفارشات و قیمت های تایید شده پرواز می کند!

حتی افزایش 10 هزار تومانی قیمت مصوب مرغ در ابتدای اردیبهشت نیز نتوانست زمینه را برای آرامش در بازار مرغ فراهم کند. این به گونه ای است که قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار به نزدیک به 100 هزار تومان رسیده است و خرید یک مرغ متوسط ​​بین 200 تا 250 هزار تومان است.

اردیبهشت سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ حدود 30 هزار تومان بود. حذف ارز ترجیحی باعث زلزله در بازار کالا شد. با خروج گوشت قرمز از سفره خانوار، مرغ به یک کالای مهم در سبد خانوار ایرانی تبدیل می شود اما در نهایت همه وعده ها ثابت می ماند.

کار در خطر است

وزارت جهاد کشاورزی اکنون مرغداران را در شرایطی تهدید کرده است که باید قیمت مصوب را که همچنان توسط ناظر مدیریت می شود، رعایت کنند. سید محمد آقامیری سرپرست وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر توافقات انجام شده با تولیدکنندگان مرغ برای تعیین قیمت گوشت مرغ، گفت: زمانی که کاهش گوشت مرغ وجود دارد و مرغدار مرغ را به قیمت مصوب توزیع نمی کند، ما مرغ را به قیمت مصوب توزیع می کنیم. آیا ما قطعاً مرغ را از ترکیه وارد می کنیم و سود یا زیان مرغدار برایمان مهم نیست. ; چون مرغدار توجهی به ضرر و زیان مردم ندارد.

البته این اظهار نظر با واکنش فعالان صنعت مرغ مواجه شد. مشاور ارشد اتحادیه سراسری طیور گوشتی ایران در پاسخ به تهدید وزارت جهاد کشاورزی فعلی به واردت مرغ گفت: اگر دلاری برای واردات مرغ دارید، برای حل مشکلات تولید داخل هزینه کنید.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مجلس در صفحه توئیتر خود با کنایه خطاب به آقامیری نوشت: حتما از خانه ملت رای اعتماد می خواهید، درست است؟!

مرغ هم گران است و هم کمیاب

گران است یا کمیاب یا هر دو؟ این سوالی است که این روزها بسیاری از مردم درباره وضعیت مرغ در بازار می پرسند. گزارش ها از مرغ فروشی های صحرایی در برخی مناطق پایتخت نشان می دهد که این تهدیدات تغییری در روند بازار نداشته است. فارس در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ در سایز کوچک 93 هزار تومان و در سایز بزرگتر 96 هزار تومان به فروش می رسد، این در حالی است که بازار هیچ ضابطه و مقرراتی ندارد و قیمت ها تقریبا دلخواه است و حداقل نظارتی بر بازار نیست. راه بازدارنده در این بازار برخی از فروشندگان تابلوی دولتی برای فروش مرغ با قیمت کیلویی 73 هزار تومان نصب کرده اند اما اعلام می کنند مرغی برای فروش ندارند.

در تازه ترین اتفاق، غلامحسین جعفر، رئیس هیئت مدیره اتحادیه طیور گوشتی ایران، دستور تغییر مدیرعامل اتحادیه را صادر کرد. برخی معتقدند که این تغییر ریشه در رویدادهای اخیر بازار دارد.

حالا با صدور حکم، علی ابراهیمی جانشین حبیب اسدالله نژاد شد. از سوی دیگر اتحادیه سراسری طیور گوشتی ایران با انجمن تولیدکنندگان مرغ یکروزه به توافق رسیده است که قیمت مرغ یکروزه را حداکثر تا 16 هزار و 900 تومان کاهش دهد که بر قیمت مرغ نیز تاثیرگذار است.

اتحادیه ملی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: هیات مدیره پس از جلسات قبلی با انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه برای ساماندهی جوجه کشی و تعادل بخشی قیمت جوجه ها به قیمت مصوب 15900 تا 16900 تومان، هیئت مدیره اتحادیه ملی و انجمن پرورش دهندگان روزانه به توافقاتی دست یافتند.

مشاور ارشد اتحادیه طیور گوشتی ایران در واکنش به تهدید وزارت جهاد کشاورزی فعلی مبنی بر واردات از ترکیه در صورت عدم توزیع مرغ با نرخ مصوب؛ وی گفت: اگر دلار واردات مرغ دارید برای رفع مشکلات تولید داخل هزینه کنید.

بسیاری معتقدند یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در هفته های اخیر در بازار افزایش قیمت جوجه یکروزه است به طوری که قیمت هر مرغ یکروزه تا 15 هزار تومان بالاتر است. طبق استاندارد تعیین شده و انواع خارجی آن از 27 تا 32 هزار تومان به فروش می رسد مرغداری ها موجود است. مرغداران نیز اعلام کرده اند که برای فروش این محصولات فاکتوری به آنها ارائه نمی شود.

غذا در خط گران قیمت

این تنها مرغی نیست که این روزها گران است. قیمت تمام مواد غذایی در ایران در یک سال گذشته با افزایش عجیبی روبرو شده است. حذف ارز ترجیحی قیمت غذا در ایران را به شدت افزایش داد.

زمانی که مرکز آمار ایران جزییات نرخ تورم فروردین 1402 را پس از وقفه ای طولانی منتشر کرد، مشخص شد که در آن ماه تورم نقطه به نقطه کالاها، خوراکی ها و آشامیدنی ها 78.5 درصد و برای گروه مواد غذایی این رقم بوده است. 80.2٪.

به این ترتیب بیشترین افزایش قیمت در گروه روغن ها و چربی ها با 236.5 درصد بوده است. در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، گوشت قرمز و مرغ 116.5 درصد، گوشت قرمز و فرآورده های آن 110.2 درصد و شیر، پنیر و تخم مرغ 80.3 درصد افزایش داشته است.

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت اعلام کرد که در سال گذشته همزمان با کاهش 30 درصدی مصرف مرغ، مصرف گوشت نیز 50 درصد کاهش یافته است.

میوه و خشکبار با 79.7 درصد تورم، سبزی و حبوبات با 60 درصد، نان و غلات با 57.1 درصد و ماهی و صدف با 55.9 درصد تورم بعدی بیشترین تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه امسال را به خود اختصاص داده اند.

وعده های مکرر

در این فضا وعده کاهش قیمت مرغ در بازار داده شد. به نظر می رسد بازار عدم تمایل خود را به رعایت قیمت اعلامی سفارش نشان داده و در نتیجه امید به کاهش بیشتر قیمت مورد انتظار بیهوده است. بازار ایران مدت هاست که با قیمت گذاری اجباری در تمامی حوزه ها مواجه است. قیمت ها از مرغ و لبنیات گرفته تا ماشین و سیمان متغیر است. اصرار بر حفظ این تجربه شکست خورده نیز نشان می دهد که راه حل های تکراری برای مشکلات هنوز در حال تلاش هستند.

بررسی ها نشان می دهد که خرید مرغ در بازار با کاهش مواجه است و این افزایش قیمت در سایه کاهش تقریبا 30 درصدی مصرف مرغ صورت گرفته است.

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنایع گوشت و پروتئین کشور در اسفندماه سال گذشته با تایید این پایان نامه اعلام کرد که همزمان با کاهش 30 درصدی مصرف مرغ، مصرف گوشت نیز در سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است. به نظر می رسد دولت سیزدهم در مدیریت بازار مرغ ناکام است همانطور که در مدیریت بازار سایر کالاها ناکام است.

دیدگاهتان را بنویسید