مرکز تماس وین؛ آیا سپاه از لیست سیاه آمریکا خارج می شود؟

مرکز تماس وین؛  آیا سپاه از لیست سیاه آمریکا خارج می شود؟

روز جدید اسرائیل روز جمعه از ایالات متحده خواست تا سپاه پاسداران را از لیست سیاه سازمان های “تروریستی” خود خارج نکند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای وین اشاره می کند که تهران تنها دو موضوع را می بیند: «ضمانت های اقتصادی حفاظت در برابر تحریم های بین المللی» و «حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه سازمان های تروریستی آمریکا» برای حل و فصل اختلافات. او قبل از موافقت با احیای برجام در واشنگتن ماند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تهران حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا را یکی از آخرین مسائل حل نشده قبل از توافق برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک می داند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود ایران و اسرائیل را دشمنان قسم خورده یکدیگر توصیف کرد و افزود که اسرائیل به عنوان تنها قدرت هسته ای خاورمیانه از دید کارشناسان، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کند، اتهامی که تهران همواره مطرح کرده است. تکذیب شد. اسرائیل یکی از سرسخت ترین مخالفان احیای معاهده وین در سال 2015 درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته ای است.

آمریکا روز چهارشنبه از امکان فوری دستیابی به توافق برای نجات برجام به ویژه پس از چندین انگیزه مثبت از سوی تهران از جمله آزادی دو زندانی ایرانی-انگلیسی صحبت کرد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما به توافق احتمالی (با ایران) نزدیک هستیم، اما هنوز به آن نرسیده ایم.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای وین اشاره می کند که تهران تنها دو موضوع را می بیند: «ضمانت های اقتصادی حفاظت در برابر تحریم های بین المللی» و «حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه سازمان های تروریستی آمریکا» برای حل و فصل اختلافات. او قبل از موافقت با احیای برجام در واشنگتن ماند.

بیانیه بنت و لاپید درباره حذف احتمالی سپاه از لیست تروریستی آمریکا

دو مقام بلندپایه اسرائیلی نیز به حذف احتمالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریست های آمریکایی واکنش نشان دادند.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل و یایر لاپید وزیر امور خارجه که نخست وزیر اسرائیل نیز هست، در بیانیه مشترکی که در سایت وزارت خارجه اسرائیل منتشر شد، اتهاماتی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کردند و با هرگونه اقدام احتمالی دولت بایدن مخالفت کردند. آنها از حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریست های آمریکایی خبر دادند.

بنت و لاپید در بیانیه‌ای اعلام کردند که سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و به سختی می‌توان باور کرد که ایالات متحده این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود حذف کند.

آنها همچنین استدلال می کنند که جنبش های مقاومت در منطقه، از جمله حزب الله در لبنان، جهاد اسلامی در غزه، انصارالله در یمن و نیروهای مقاومت در عراق، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل در بخشی دیگر از این بیانیه گفته اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی “مسئول حملات به غیرنظامیان و نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است.”

در این بیانیه آمده است: برای ما سخت است که باور کنیم تعریف سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی در ازای “وعده آسیب نرساندن به آمریکایی ها” حذف شود.

بخش آخر بیانیه این بود: جنگ با تروریسم رسالت تمام جهان است. ما معتقدیم که ایالات متحده نزدیکترین متحدان خود را در ازای وعده های پوچ تروریست ها رها نخواهد کرد.

بیانیه Bennett & Lapid در پی گزارش هایی مبنی بر بررسی حذف نام سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریست های آمریکا به عنوان بخشی از روند بازگشت به توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه ایران منتشر شد.

به گزارش ایسنا، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا معتقد است سپاه پاسداران واجد شرایط حذف از فهرست تروریسم است، گفت: هنوز توافقی در این زمینه وجود دارد. ” صورت نگرفته و زمانی که توافقی صورت گرفت، محتوای آن مورد بحث قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید